Modifisert fluval 1+, rekesikkert?

I morgen kommer akvarier, filtre og utstyr i hus. Har blant annet kjøpt et 19L akvarium, med Fluval 1+ som filter. Dette skal være et rekekar, og jeg lurer derfor på, som overskriften sier, om et modifisert Fluval 1+ filter er "rekesikkert"? Har sett mange bilder i tråden om artikkelen under "Gjør det selv", og i mine øyne ser det ut som at dette blir stappet nok til at reker ikke kommer inn. Har bestilt grovporet blåsvamp, men burde kanskje heller bruke finporet? Noen meninger?



Stine Sofie
Nope, min datter har en 25 liter med sakurareker, fluval 1 og blåsvamp inni, men det kryr av reke yngel når jeg tar det ut for å rense. Skal du ha det yngelsikkert bør du heller gå for hjørnefilter (svamp i hjørnet) med en bitteliten powerhead bak! Det er yngelsikkert og går i flere mnd før du trenger å rense det! Bedre filterløsning enn fluval 1. Reker kommer uansett inn i fluvalpumpen, med mindre du trer noe utenpå, men da går det fortere tett også!
Hmm, og jeg som håpet det skulle gå bra.. Skjønner likevel ikke helt hvordan rekeyngel kommer seg inn i et filter stappet med blåsvamp. Har vurdert å lage hjørnefilter med blåsvamp og powerhead, men syns dette tar litt for mye plass i en liten 19L.. Men jeg får tenke litt på det (til i morgen), har jo hørt at reker liker å "beite" på slike filtre. Største problemet blir vel å få tak i glasslister..


Stine Sofie
Det går jo ok å bruke fluval 1 også, men da må du regne med at rekene kommer inn, men de overlever inni filtret. Her ser jeg ikke på det som et problem, men bare litt upraktisk når man skal gjøre rent filtret, siden det ikke er så lett å se all rekeynglen når vannet du vasker svampen i blir så møkkete. Alikevel formerer de seg så fort, at de som evt ikke overlever svampeskyllingen eller blir oppdaget, egentlig ikke gjør noe. (ikke for min del ihvertfall)
Hjørnefilter tar litt plass, men det er et utrolig mye bedre filterkapasitet. Glasslister får du tak i hos nærmeste glassmester. Vet det finnes en rekke luftfiltre også, disse er også yngelsikre.
Jaja, har jo bestilt det, skal hente alt senere i kveld. Skal nok alltids klare å ta meg råd til å bytte ut et filter til 170kr senere hvis det blir et stort problem. Men da vet jeg at jeg må være på vakt

Takk for svar
Hadde planlagt å kjøpe grov blåsvamp, men endte opp med en finporet da jeg så hvor ekstremt grov den grove var. Har nå stappet filteret fullt (ikke at det var så mye som fikk plass, men likevel). Om 5 ukers tid får jeg vel finne ut hvordan det går


Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap