Alger

Jeg har et 26 liters Fluval akvarium med to slørhaler i som har væt der siden jul. De har svømt rundt og kost seg, men nå står de og gnurer i et hjørne. Samtidig har den siste uken vist at jeg nok har et algeproblem, fordi bakveggen i tiltakende grad blir grønn med innslag av brune flekker. Jeg antar at en plante vil være en god ide, har noen tips til hvilken? Kan ellers si at jeg bytter en tredjedel av vannet hver uke, men at jeg ikke har gjort noe med filteret. i dag har jeg gitt 12 ml tetra aguasafe for å se om det hjelper.

Som nybegynner vet jeg omtrent ingenting på feltet, men etter å ha lest flere tråder her virker det som om det er viktig å måle nitratinnholdet i vannet, kan noen anbefale noe spesielt i den forbindelse? Kan ellers nevne at akvariet belyses og varmes av 2x10W. Dette står på hele døgnet, er ikke det meningen?
For å være helt ærlig; Du kan like greit selge / gi gullfiskene tilbake til dyrebutikken nå med en gang.
De vil ikke ha det bra i akvariet ditt, uansett hva du gjør. De trenger mye, mye større plass å svømme på.
Algene er det minste problemet.

Små akvarier er bare for viderekommede, syns jeg. Det krever mer arbeid, og det blir straks vanskeligere å holde gode, og stabile vannverdier desto mindre karet blir.
100 liter kan høres veldig mye, og skummelt ut for en nybegynner - men det er faktisk mye enklere, og mindre arbeid - enn hva du får med en 30liter.

Du vil sannsynligvis heller aldri klare å holde nitritten på 0, i dette karet.
I tilleg til at karet er alt, alt for lite - så forurenser gullfisk vannet veldig mye, og krever et bra filtrerings system. Et innvendig filter vil ikke duge.

Du bør allerede i kveld bytte 50% vann, og fortsette med det til amoniakk og nitritt viser 0. (Kjøp dråptester)

Varme og filter skal være på hele døgnet. Filteret har faktisk små dyr i seg som spiser giftige stoffer, som er gode. De er en livsnødvendighet for akvariet.. Disse dør hvis du kobler ut filteret over lengre tid (Noen sier maks 3 timer)

Lyset skal være på 10 timer i døgnet.

Ønsker deg lykke til!

Anbefaler deg å lese gjennom artiklene som er her på forumet. Spesielt disse som handler om oppstart av akvarie, vedlikehold, vannverdier, you name it.

Forresten så kan en 29liter med reker og snegler, med noen små planter, javamose, etc se veldig bra ut
Maten er jo også en ting. Har inntrykk av at mange nybegynnere forer slørhalene feil.

Har en venninne som sa, "Jo, men slørhale er jo den eneste fisken jeg kan ha i et så lite kar". Tragisk! Men av en eller annen grunn er det oppfatningen til mange som anskaffer seg boller og små kar.

Fiskene dør oftest etter en stund, men det skyldes nok ofte maten også.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap