Avlivde en fisk i dag...

Avlivde en platy i dag pga at den har sett syk ut i flere dager. (ca 4-5 dager). Den har blitt gradvis avmagret og var på slutten veldig tynn og hadde omtrent ikke buk igjen (de andre fiskene er heller godt i hold...) De siste dagene har den holdt seg for seg selv, stort sett ligget stille helt nede på bunnen/steinene, under pumpen eller gjemt inni en plante, og har nesten ikke orket å svømme opp for å spise.

Noen som har en peiling på hva som kan ha feilet den? Det er den første fisken som har blitt syk, har ikke hatt fiskedød siden jeg startet akvariet for 2 mnd siden..

Lurer også på hva som er den mest "humane" måten å avlive fisk på? Jeg hadde den i isboks med kokende vann i...

Pleier dere andre ta livet av syke fisker eller lar dere det gå naturens gang og bare være til de dør av seg selv? Jeg trodde i grunnen ikke at jeg skulle klare å avlive den men syns så synd på den..
Jeg bruker alltid kokende vann. Ja, "spasmene" kan være fæle å se på, men dette er mye mer humant enn å trekke ned levende fisk i do.. *Grøss* Men jeg har kun avlivet småfisk, guppy, molly o.l. Med større fisk trengs det nok et kakk i hodet..
Kokvarmt vann gjør nytten - de dør på et blunk. Det kommer til å skje flere ganger, dessverre.
Dere bør prøve å tilnærme dere avlivning på en mer naturlig og effektiv måte!!

Klem nakkeregionen på fisken mellom pekefinger og tommel til hodet separerer fra kroppen. På denne måten kan man raskt og tilnærmet smertefritt for fisken avlive hvilken som helst fisk på under 100g. Samtidig kan man bruke den andre armen til mer nyttige ting som å mate de andre, slamsuge eller plukke alger. Til større fisk bruker man trefjøl og kniv for å oppnå det samme.
Har ikke hatt behovet for å avlive fisk enda. De som har tatt kvelden har gjort så i løpet av den tiden karet ikke har vært under oppsikt og uten synlige symptomer på at noe har vært galt.

Men jeg vil anbefale kniven. Den er rask og enkel, og mye mer "human" enn å koke stakkaren. Funker på alle strørrelser fisk, kanskje unntatt de aller aller minste, som man kan knipe hodet av med fingrene.
Håvard Støre Andresen
Dere bør prøve å tilnærme dere avlivning på en mer naturlig og effektiv måte!! Klem nakkeregionen på fisken mellom pekefinger og tommel til hodet separerer fra kroppen. På denne måten kan man raskt og tilnærmet smertefritt for fisken avlive hvilken som helst fisk på under 100g. Samtidig kan man bruke den andre armen til mer nyttige ting som å mate de andre, slamsuge eller plukke alger. Til større fisk bruker man trefjøl og kniv for å oppnå det samme.


Aldri hørt om denne metoden før, så takk for at du skrev dette. Vil teste det selv om det blir behov for det. Men er dette mer effektivt og humant enn kokende vann? Har inntrykket av at fisken dør like kjapt ved begge metoder. Ble bare litt nysgjerrig


Stine Sofie
Vil tro at det er forskjellen på øyeblikkelig død og 0,5-2 sekunders "oppkok" i påvente av døden. Kokende vann som avlivingsmetode er til større ubehag/stress for fisken jo større fisken er.
Yngel/veldig små fisk dør nok riktig så umiddelbart av kokende vann.

En anstendig gullfisk i kokende vann? En kaninunge i kokende vann? De er ikke så forskjellige i størrelse. Litt grotesk eksempel kanskje, men det illustrerer poenget. Et øksehugg/hammerslag er det man ville brukt på så store dyr, så da er filetering-kniven et prima alternativ på mindre fisk.

Og unnskyld til alle sarte sjeler som mener kaninunger skal tas til dyrlegen og avlives. Det er selvfølgelig et fullgodt alternativ, også for fisk.
Komadyret
Vil tro at det er forskjellen på øyeblikkelig død og 0,5-2 sekunders "oppkok" i påvente av døden. Kokende vann som avlivingsmetode er til større ubehag/stress for fisken jo større fisken er. Yngel/veldig små fisk dør nok riktig så umiddelbart av kokende vann. En anstendig gullfisk i kokende vann? En kaninunge i kokende vann? De er ikke så forskjellige i størrelse. Litt grotesk eksempel kanskje, men det illustrerer poenget. Et øksehugg/hammerslag er det man ville brukt på så store dyr, så da er filetering-kniven et prima alternativ på mindre fisk. Og unnskyld til alle sarte sjeler som mener kaninunger skal tas til dyrlegen og avlives. Det er selvfølgelig et fullgodt alternativ, også for fisk.


Hehe, har selv drevet kaninoppdrett og avlivet flere syke kaninunger på egenhånd (i en alder av rundt 13 år), og jeg kan godt diskutere i timesvis om at avliving hos dyrlege er mye mer stressende enn et enkelt kakk i hodet hjemme. Men, får vel la den diskusjonen ligge.

Men tar det virkelig så lang tid ved kokende vann? Har hørt at dette er så og si "instant death". Da lærte jeg noe nytt i dag også Denne "tommel-pekefinger"-metoden, er det da kun snakk om et enkelt, hardt "trykk", også er det over?


Stine Sofie
Stine Sofie
Denne "tommel-pekefinger"-metoden, er det da kun snakk om et enkelt, hardt "trykk", også er det over? Stine Sofie

Det er øyeblikkelig. Grunnen til at jeg gjør det slik er at metoden er effektiv med en hånd (jeg har to hender, men av og til er den ene opptatt med noe annet). Dette forutsetter at man er vant til å fåndtere fisk og ikke blir kvalm av å gjøre det. Jeg er klar over at dette er litt "hardcore" for mange.
Glemte å nevne noe svært-svært viktig. Mange fisk har pigger rundt gjellelokket som kan gi smertefulle stikk. Metoden må ALDRI brukes på synodontis arter, sugemaller eller botia arter for å nevne noen (det er sikkert mange flere). Metoden er god på levendefødere, tetraer, barber osv.
har du en l-046 du kan demostrere på for oss også Håvard..?.
scalare1
har du en l-046 du kan demostrere på for oss også Håvard..?.:-)

Festlig Vi har samme type humor
...det ringer...
Stine Sofie
Jeg bruker alltid kokende vann. Ja, "spasmene" kan være fæle å se på, men dette er mye mer humant enn å trekke ned levende fisk i do..

Ingen av disse metoden er verken å anbefale eller lovlig!
Nils Vollstad
[QUOTE=Stine Sofie]Jeg bruker alltid kokende vann. Ja, "spasmene" kan være fæle å se på, men dette er mye mer humant enn å trekke ned levende fisk i do..

Ingen av disse metoden er verken å anbefale eller lovlig!

Er det ikke lovlig å avlive dem ved bruk av kokende vann? Da lærte jeg noe nytt ikveld! Hva slags metoder er lovlige/enkle å utføre?
En solid overdose med nellikkolje gjør susen. Smertefritt og humant. Kokende vann er også helt greit ved små fisk som neon,guppy etc. Lovlig eller ikke.
Avliving av fisk idag.
-avling er lik nuh!
-hardt slag i hodet,kutte strupen og knekk nakken.
-eller løs fisken forsiktig fra kroken og slipp den ut i vannet igjen.Husk og fukt fingrene før du tar i fisken,slik at den ikke får med seg fingeravtrykkan dine til fiskebasen for fiskenes f.b.i.
god helg.t
stingsild
-avling er lik nuh! -hardt slag i hodet,kutte strupen og knekk nakken. -eller løs fisken forsiktig fra kroken og slipp den ut i vannet igjen.Husk og fukt fingrene før du tar i fisken,slik at den ikke får med seg fingeravtrykkan dine til fiskebasen for fiskenes f.b.i. god helg.t


Dagens gode latter.

Men fra spøk til alvor. Nå er det ærlig talt mange diskusjoner om avlivningsmetoder på samtlige dyr i Norge. Å skulle avlive en skranten Guppy på den "riktige" måten i følge loven, er vel nærmest umulig. Så Nils, hvordan mener du at man skal avlive småfisk, og samtidig følge loven?
Dette er lovlig og effektiv avlivingsmetode for småfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap