Hjelp strengs, fiskene er ikke bra

i fårgårs flyttet eg akvariet, eg måtte ta juvelciklide paret med alle yngelene deres som netopp hadde lert seg å svømme i en balje, pumpen var på land i ca 30-60min, så tok eg den i en bøtte med vann og slo den på igjen, eg fylte akvariet med vann og kokte masse vann for å få tempereturen opp, når tempraturen nådde 23-25grader satte eg pumpen oppi akvariet, litt etter på så satt eg juvelparet og ungene oppi akvariet, de samlet opp alle ungene og hadde det fint alene, men i går så begynte masse unger å dø, en etter en, i dag tidelig var det 7 unger igjen som eg tok opp og reddet, men juvel paret ser ikke bra ut nå, de var knall røde og fine, nå er de bleike og har masse svart på seg,de er også skvetne, måtte sette på luft pumpen, men eg syntes ikke den hjalp så mye, eg testet for nitrit, men er ikke herlt sikker på om det er noe utslag, tror det er sera dråpe tester, har skiftet vann to ganger i dag og det har ikke hjulpet, slamsugte også, hva er det som er gale?
Oioi
kokte du vannet ???
i hva?
kokt vann er fulstendig unødvendig, det er sterilt vann og ikke helt egnet for fisk.. fiskene er vandt med en viss bakterie flora, som styrker imunforsvar samt at det inneholder mat for yngel.
man skal aldri totalrengjøre et akvarium,uten at det ytterst er nødvendig.
om du brukte kokende vann i akvariet,er det ike rart at noe er galt med vannkjemien din, samt at du sansynligvis har drept all bakterie flora i sanden .

her har du gjort en kjempe tabbe, i og med at yngel tåler ikke store vannbytter, når de er så små, dessuten er det unødvendig å forstyrre ciklide foreldre som passer på de små.
det du burde ha gjor ther var bare å skifte deler av vannet, med kaldt frisk vann og latt varme kolben din gjøre resten med oppvarminga. når du pøser på med kokt varmt vann dannes det lommer med svært varmt vann,selv om du måler 25 grader der barometeret er, kan vannet være varmere andre steder, samt at varmen dras ned i sanden og bunnen slik at den frigies ut i vannet og gradvis kjøles ned, når så yngel og annen fisk svømmer inn i en slik lomme vil de få brannskader i tilleg til at vannkjemien er totalt ødelagt..

her etter bruk kaldt vann til vannbytter,skal du ha totale vannbytter råder jeg deg til å bruke lunkent vann, aldri kokende vann. og ellers bruke kaldt rent springvann..


eg kokte bare 10-20liter vann for å få opp varmen så fort som mulig, det var kveld og vi skulle legge oss, så eg var redd vis foreldrene ble for sresset i baljen så ville de spise ungene sine
Ok
tror nok at det stresset med å flytte både foreldre og yngel allerede ville gjort den skaden. dessverre.
med ynglende ciklider tar man bare delvannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap