Filterene på de større juwel-karene, duger de?

Vi har et 63 l Juwel Rekord (må snart få skrevet profilen min, så slipper jeg å skrive dette hver gang...). Dette er min datters, og jeg har allerede begynt å drømme om mitt eget, større (men ikke kjempestort). Det er dette drømmekaret dette spørsmålet handler om.

Jeg liker utseende på Juwel-karene, og liker at de har pumpen inkludert. Men jeg ser at mange av dere har tatt ut pumpene av Juwelkaret. Er det fordi den ikke er god nok, eller fordi dere ikke liker at den er innvendig?

Hvis jeg skal ha utvendig pumpe, hvordan fungerer det da nedi karet? Med andre ord; hvor mange slanger skal inn, hvordan festes de, og hva er sjansen for at noe springer lekk når vannet sirkulerer utenfor akvariet? Jeg har prøvd å finne ut dette via nettbutikker, men de forutsetter visst at dette er kjent stoff...

Hvilke kar bruker de fleste som kjøper kar, pumpe osv i enkeltdeler? Gjerne linker
Jeg var ikke fornøyd med filteret på mitt Juwel Lido, 120L. Solgte dette etter en stund (noe jeg angrer på nå som jeg har blitt bitt av basillen igjen). Hadde jeg visst halvparten av det jeg vet nå, hadde jeg fjernet filteret og byttet det ut med et utvendig. Her ser du et eksempel på oppsett av et utvendig filter. Fulgte denne videoen da jeg satt opp mitt Tetratec EX 600 til 63litern min i går kveld. Superenkelt!


Stine Sofie
Jeg har et Juwel 240l, oh det første jeg gjorde var å fjerne den medfølgende pumpa. Grunnen er at den er stygg og tar opp for mye plass i karet. Om man bytter du de originale filter svampene med juwel sine citrax kasetter så skal dette filtre i følge dem som bruker dem fungere bra.

Utvendige filtre fungerer veldig bra, og lekasjer oppstår sjeldent. Som regel så skjer dette i forbindelse med feilmontering eller dårlig vedlikehold. Viktig at alle gummipakninger blir smørt med medfølgende silikonfett så de ikke blir harde bl.a. Men det er ikke noe hokus pokpus.

Jeg anbefaler alltid Eheim utvendige filtre, dette er i mine øyne klassen beste filtre og som går og går i flere 10 år om det blir vedlikeholdt.
Alt du trenger av filtermedia, slanger og koblinger følger med.
Takk, Stine Sofie! Da skjønte jeg den biten, iallfall

Vil gjerne vite hva andre tenker om Juwel-filterene.
Jeg har også et juwel akvarie.. 250 L.. Jeg er overhode ikke fornøyd med jobben det innebygde filteret gjør, den ser grusom ut og tar altfor stor plass..
Et utvendig bra filter gjør jobben så mye bedre og ikke synes det no spesielt i karet.. Alt som synes i karet en en liten "tut" der vannet kommer ut og en liiiiten slange der vannet føres inn.. jeg skal nå bytte mitt og gleder meg
Har selv et rio 400 Juwel kar. Brukte det orginale innvendige filteret i 3-4 år. Fungerte helt greit. Byttet etter hvert til et utvendig Tetratec filter. Forskjellen ble enorm vannet klarere, bedre plass og det viktigste er at fiskene trivdes bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap