Hvor lang tid etter første fiskeinnsett må jeg "passe på" i forhold til nitritt?

Da tenker jeg på i forhold til om bakteriefloraen tar unna eller ikke. Vi satte inn fisk i går, 5 rosentetra. Karet har gått fiskeløst i 3 1/2 uke, og hadde vært nitrittfritt 2-4 dager før fiskeinnsett.

Vi satte inn fisk i går tidlig formiddag, og jeg sjekket for nitritt på kvelden, og for nitritt og ammonium/amoniakk (husker ikke hva som kommer ved ph over 7?) nå nettopp. Det er heldigvis 0.

Hvor lenge bør jeg kontrollere, og når kan jeg regne med at det er klart for flere fisk? Venter dere ei uke, eller kan jeg vente f.eks 5 dager og fremdeles være en "fornuftig" akvariestarter?
Det er et veldig godt spørsmål, som jeg har lurt på selv, uten å spørre om det enda.

Men jeg har tenkt en del som sagt, og har en ide om at:

Fler fisk --> mer mat --> mer avfall --> behov for mer bakterier som tar seg av amoniakk fra avfall (økt amoniakk etter ca 1 uke, om ikke det er et lite overskudd av riktige bakterier som klarer holde amoniakken i sjakk mens et nytt bakterieoverskudd blir produsert) --> økt nitritt (etter 2-3 uker, om bakteriekulturen ikke er litt i forkant, samme som med amoniakken)


Men som sagt, dette er bare en fiks ide jeg har i hodet mitt for tiden.

En annen ting jeg lurer på er om mer fisk medfører mer nitrat, sånn prosentvis. Siden jeg allerede sliter max med å holde nitraten nede. Redusert foring vil nok hjelpe, men vil problemet gjenoppstå når det kommer mer fisk, og totalmengden for øker igjen?

Stakkars meg... jeg overanalyserer sikkert alle problemene mine!
SGS:
Jeg forstår det sånn at du har hatt fiskeløs innkjøring i noen uker før du satte inn disse 5 tetraene? Det er bra, og det var et fint antall fisk også. Ingen overdrivelser

Nitritt dukker opp relativt raskt hvis man har overbelastet filteret. Det burde holde å teste en ukes tid. Neste gang du setter inn en ny gruppe fisk, noe som man kanskje burde vente en ukes tid med mellom hver gang, test i et par-tre dager etter innsetting.
Dersom du har et godt overdimensjonert filter til karet (dvs masse volum og plass til mye filtermedie inni filteret) og ikke overdriver antallet fisk du setter inn pr gang, burde det fint klare å ta unna uten at noen nitritt blusser opp.

Dette er ting du etterhvert vil få en "feeling" på, og du trenger ikke teste hele tiden. Bare se nøye på fiskene hver dag og lære dem å kjenne mht hva som er normal atferd, og hva som er ok og hva som ikke er ok.
Du ser raskt om fiskene føler ubehag over noe, f.eks. at de gisper når de puster og nærmest "gaper" for hvert pust, eller at de henger i overflaten. Blekhet er også et tegn på ubehag. Manglende matlyst er også et tegn.
Maller, som egentlig bare holder seg på bunnen, kan plutselig begynne å fyke opp og snapper luft til stadighet, noe som også er et tegn på nitritt eller ammoniakk.


PS!
Husk at hver gang du setter inn nye fisk, så setter du også inn en potensiell smittekilde. Hver eneste fisk bringer med seg muligheter for sykdoms-smitte. Så hvis du ikke finner noe tegn til at noe er galt med vanntestene, når fiskene begynner å oppføre seg unormalt eller ser ut til å ha det dårlig, betyr det sannsynligvis at de kan være smittet av noe.
Dette er dessverre ulempen og risikoen man tar når man ikke bruker karantene-kar på nye fisk, men setter dem rett i selskapskaret/hovedkaret.

Takk, Mona!
Ja, karet har gått fiskeløst i 3 1/2 uke. Det har vært testet med jevne mellomrom, med en topp på 0,8 på nitritt 10 dager etter oppstart. Etter 11 dager var det 0,2, og så gikk det mange dager for å få det helt på 0. Deretter byttet jeg 50 % av vannet, ventet to dager, testet igjen, og kjøpte så fisk.

Jeg ser at fiskene antakelig har det bra. Rosentetraen har gått fra å være sølvfarget i går når de kom (og i butikken), til å ha en anelse rødlig nyanse nå. Sikkert det navnet kommer av? Tolker det at den farger ut til at den har det bra Regner ikke med å skulle sette ut så mye mer enn 10-12 Rosentetra og 5 otocinclus i dette karet, så det burde ikke være å overbelaste hverken kar eller filter.

Når det gjelder filteret, så er det det orginale innvendige filteret i Juwel Rekord 600. Har byttet ut kullfilteret med mer fin blåsvamp, men det blir nok dette som kommer til å stå i dette karet. Men jeg har allerede begynt å planlegge mitt eget 125 eller 180 liter, og da skal jeg ha utvendig filter. Denne 63-literen er mitt datters, og vårt første akvarium.

Og angående smitte så er jeg klar over den. Men med så lite kar og såpass lite fisk, får jeg heller ta sjansen. Situasjonen vil bli en annen dersom det kommer et større kar i hus

Det du gjør er å fortsette i samme trend som du har gjort til nå. Flott innkjøring og passe mengde fisk. Litt forsiktig med foringen de første dagene så slipper du nitritt.

Nitrobakteriene formerer seg med en rate på dobling hver 8 time i ferskvann så du tredobler kolonien hver dag. Så kjøper du fisk for eksempel på lørdag så har du 21 ganger så stor bakteriekoloni neste lørdag.

Det hele er ikke værre som så. Måler du nitritt dagen etter innsetting av fisk så ser du greit om filteret klarer å ta unna.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap