Døde fisker??

Hei. For 6 uker sida kjøpte eg eit 120L kar. og har venta i 4 og ei halv uke før det kom fisk oppi..
første eg heiv oppi var 4 ancistrusa og 1 uke seinere tok eg 10 rødmunstetra og 5 metallpanser malle og 2 sommerfugl ceklide.
etter 2 daga hadde 7rødmuns tetra død. så no svømmer det berre 3 igjen, dei ser ut til å ha det bra. men eg fikk noe sann kvitt belegg av suge koppane til varmekolba som no har komt på kokosnøtta, men ancistrusane sipiste det og spiste mye og er ikke død.

så kan det vere det kvite belegge som drep fiksen?


takk på forhand
nå er jeg ingen ekspert, men for min del høres d ut som d ble litt for mange fisk inn på en gang... at filteret ble overbelastet og du fikk ammoniak/nitritt som drepte fiskene.


bakteriene i filteret trenger belastning over tid for å klare å bygge opp en stor nok bestand til å ta unna giftstoffene, dette kræsjer litt om du har oppi mange fisk på en gang. istede for å ta en uke mellom hver gang du tilsetter fisk. feks 5 fisk en gang i uken...
ja ok, men no har eg ikke kjøpt noe fisk på 2 uke og no er der berre 3 rødmunn og 2 sommerfu.... og 4 ancistrusa og 5 metall pansermalle. så kan eg ha mere fisk oppi no? ( er veldig utolmoding)
Dette har skjedd hos meg også, var nok en blanding av for 'rent' filter & mer mating pga flere fisk.
Rødmunnstetra reagere veldig raskt på forandring i vannkvaliteten, de døde hos meg var fine & røde.

kanskje du får litt tips her? Men ellers sjekk nitritten & bytt vann.

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=50829&sr=21
Jeg er helt fersk på dette selv, men har lært en ting; tålmodighet er en viktig dyd innen akvariehobbyen!

Har du målt vannverdiene, og vet hvordan det står til i forhold til nitritt, nitrat og ammoniakk/ammonium? Og ph?
trur jeg ville ha målt verdiene i akvariet med dråpetestere for nitrit og ammoniak, og om de er helt fine så ville jeg ha kjøpt noen ekstra tetra for å fylle opp stimen der igjen, men etter d er vel karet fullt... da har du fisker i alle deler av karet iallefall.

følg med om pansermallene trives sammen med sommerfuglene.., da ciklider gjerne er litt territorielle, og pansermallene aner ikke hvorfor sommerfuglene er litt grinette når de kommer for nærmt
null stress mellom sommerfuglceklida og metall panser ane..

men skal teste no...
det er 6.8 i ph, og nitrit er
At fisken begynner å dø etter to uker tyder på nitritt-forgiftning. Det er ikke uvanlig hvis man setter inn mange fisker på en gang.

Hvor ofte har du byttet vann? Hvor mye vann har du eventuelt byttet?

Du bør bytte 20 prosent av vannet morgen og kveld til nitritten er nede på 0. For minimalt og sett utblåsningsrøret på pumpa slik at vannet går gjennom lufta.

Ingen flere fisker før du har 0 i nitritt stabilt over tid, da forverrer du bare prosessen med å få akvariet i balanse, og så bare noen få fisk pr uke.
Hva har du hatt i akvariet under innkjøringen? Hvis du kun har hatt grus/sand og planter har det ikke vært noe i akvariet som kunne få igang prosessen.
Akvariet har blitt "mata" av flakfor.
Men på nitrit testeren står det
Eg er på gul
Bildet viser jo bare skalaen, ikke testreagensen din?!

Dessuten, hvis den viser under 0,3, så betyr jo det at du kan ha 0,2? Og 0,2 blir på JBL sitt testkart definert som ikke ok. Faktisk er den ikke definert som ok før den er på 0,025, og det er langt fra 0,3 til 0,025. Derfor er vel JBL sin test å foretrekke. Med dine opplevelser ville jeg sett om det var mulig å teste med en annen test, og i mellomtiden bytte vann hver dag.
Det er er samme testen som jeg har, Tetra NO2-. Det er ikke mulig å skille mellom 0 nitritt og mindre enn 0,3mg/l, fordi reagensen man bruker er gul i seg selv. Så lenge du har en helt gul test, ikke antydninger til orange så er det langt fra sikkert at du har nitritt. Er du i tvil (som de døde fiskene kanskje burde gjøre deg) så ta et vannbytte og få testet vannet ditt med en annen test i morgen, da helst JBL sin, som ikke er utydelig som tetra's test.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap