Den store guppy-døden..

Guppyene mine dør..!! de går sammen med sebrafisk, scalarer og tre ancistrus. de ser alle ut som om de lever i beste velgående, men guppyene dør en etter en.

Det startet for ca en uke siden, den ene ble dårlig og døde iløpet av et par dager. så ble neste dårlig og brukte ca tre dager på å dø.

Jeg har hatt flere store vannbytter i løpet av denne tiden. 40% i går og 40% i dag. Nitritt ble målt til tilnærmet ingenting i dag.

Men nå begynner jammen den tredje - og siste - guppyen også å vise tegn til at den vil avgå med døden....

Noen forslag til mulig årsak??
Det kan være så mangt...
Er det lenge siden du startet opp karet? Hvor stort er det?
Har du tatt andre målinger enn nitritt?
Når satte du opp karet?
Hvis dette startet for en uke siden, og nitritt er "tilnærmet" null nå - så kan dette være amonium.

Hvilke tegn er det du ser på fisken, som gjør at du skjønner at den kommer til å dø?

Greit å vite generell fakta om karet;
nettop oppsatt?
hvilken dekorasjon?
farget grus?
resilikonert?
strips eller dråptester?
etc.

Grunn til jeg spør om grus og dekorasjon - er fordi de kan ha giftstoffer med seg, hvis det ikke er akvariesafe.
Hva er symptomene? Endringer med hensyn til utseendet, eller hvordan de svømmer, oppførsel etc?
Kalde fakta om karet...

Kickstartet ca 3-4 uker siden
120 liter Juwel
Dråpetest. ikke gjort andre tester... (har ikke)
Biltemasand
Forholdsvis lite planter. to mellomstore og to små
Juwel bakgrunn en liten rot og noen småstein..

Prosessen starter med at de blir lite aktive, og "legger seg" på bunnen, for så å bli borte (et eller annet sted)


Jeg har vært litt engstelig for at jeg har har for mange fisker oppi for fort...

Med min nybegynneroptimisme (og tolmodighet) har jeg vel satset på at det har gått greit.......

Og hvorfor er det bare guppyene??.. Kanskje det er mer i vente.... huff...
Hvor store er ancistrusene? Disse er skikkelige griser.. Mye avfall fra disse.
Hvordan er foringsrutinene dine? Hvor lenge spiser de? Hvor mange ganger om dagen? Faller mye mat ned på bunnen?
Tester du vannet for nitritt før eller etter vannbytte?
Hva er "tilnærmet null" nitritt?

Guppy er en ekstremt oppavlet og innavlet fisk, og derav veldig svak. De er derfor ganske ofte de første som blir syke, eller dør.
en stor og to små ancistruser, jeg gir lite mat. En liten klype annehver dag måltidet er over i løpet av et par minutter, da er alt spist opp.

Jeg husker ikke når jeg har målt (i forhold til vannbytte) men målte nå i dag tidlig og fikk
jeg hadde samme problemet å jeg tror det er sebrafisken din som jager dem å biter på finnene eller noe sånt. jeg hadde litt nitrat problemer også da men vet ikke om dette hadde noe å si.
flytta mine til et kar uten sebrafisk å da døde de ikke mer hvertfall
du kan jo prøve å skille dem å sjekke om det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap