Rart spm. kan neontetra miste farge ved død fisk i karet?

Okai, det her høres kanskje kjemperart ut.

For et par dager siden mistet jeg en hunnguppy iløpet av natta, hu døde i ynglekaret, sannsynligvis av stress tror jeg, så ynglekaret kommer ikke til å brukes igjen.

Hvertfall når jeg fant henne om morgenen så hadde alle neontetraene mine blitt bleka i fargen, nesten ikke noe farge igjen i det hele tatt. Jeg tenkte at nå mister jeg sikkert alle sammen.

Men etter å ha tatt ut den døde fisken og det hadde gått 2-3 timer så var alle neontetraene normale igjen og fargene tilbake for fullt.

Noen flere som har opplevd dette? Noen som vet hva det kommer av?
neontetra og en del andre fisk har nattmodus. helt vanlig at neontetra blir bleike om natten, dette er en forsvarsmekanisme, for at rovdyr ikke skal se dem så lett. neontetra "sover" om natten og dermed har en "nattdress" :p
Seriøst? Haha, kult!
Ikke rart jeg lurte :p

Er de eneste fiskene som har det eller er det flere?
som jeg sa, en del andre fisk :p blant annet div pennefisker har et helt annet mønster om natten. de blir ikke bleke. de skifter farge totalt!
ser d på omtrent alle fiskene jeg har.... spesielt kardinaltetra og palettciklider. men til og med pleco og ancistrus har blekere farge med en gang jeg slår på lyset.

platy merker ikke jeg så stor forskjell på, heller ikke SAE.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap