Sort alge..hva skjer?

Heisann!

Jeg har en 240liter med gullfisk & koi. 2stk eheim 2213 classic for opptil 250liter pr pumpe.

Jeg har gode delvannsbytter på ca 15-20% 1 gang i uka.

Jeg har fått en sort alge som ser ut som pels, legger seg i kanten på bladene, den vokser fort, nå er den på pumpe delene samt varmekolbene, begynner komme på røttene, ser også noe på steinene.

Hva er dette? hva kommer den av? hvordan bli kvitt?
Har noen eplesnegler og 2 stk halv voksne ancistrus her også.

Kan dette ha følgt med en plante jeg kjøpte? så det begynte på denne planten for ca 2 mnd siden.


temp 20
ph 6.8
Svar...
alger får du uansett...
jeg syntes at det var en del fisk oppi karene dine. kar du sjekket nitrit og nitrat?
dette høres ut som rødblåalger... noe saktevoksende jævesskap.
prøv og ha på mindre lys om dagen og bytt mere vann...

jeg er litt nybegynner. så alt jeg sier stemmer nok ikke...

det får noen andre bedømme...
Ja alger er jo greit det men denne begynner ta over karet.
Så mye fisk oppi der er det ikke, 2 små koi + 5 gullfisk + 2 ancistrus.

Forer 2 ganger om dagen, egen frossen mix pluss flakfor. Men har jo endel filterkapasitet også med 2stk 2213.




Tror jeg har funnet ut hvilken type det er, slik du nevner.
Denne sitter veldig godt! jeg har 2stk SAE i den andre 240n, kanksje de skal ta seg en tur her å spise litt?
[QUOTE=Trond Stegarud]Ja alger er jo greit det men denne begynner ta over karet.
Så mye fisk oppi der er det ikke, 2 små koi + 5 gullfisk + 2 ancistrus.

Forer 2 ganger om dagen, egen frossen mix pluss flakfor. Men har jo endel filterkapasitet også med 2stk 2213.




Tror jeg har funnet ut hvilken type det er, slik du nevner.
Denne sitter veldig godt! jeg har 2stk SAE i den andre 240n, kanksje de skal ta seg en tur her å spise litt?[/QUOT

Hei, og velkommen i "penselalge-klubben"