Sort alge..hva skjer?

Heisann!

Jeg har en 240liter med gullfisk & koi. 2stk eheim 2213 classic for opptil 250liter pr pumpe.

Jeg har gode delvannsbytter på ca 15-20% 1 gang i uka.

Jeg har fått en sort alge som ser ut som pels, legger seg i kanten på bladene, den vokser fort, nå er den på pumpe delene samt varmekolbene, begynner komme på røttene, ser også noe på steinene.

Hva er dette? hva kommer den av? hvordan bli kvitt?
Har noen eplesnegler og 2 stk halv voksne ancistrus her også.

Kan dette ha følgt med en plante jeg kjøpte? så det begynte på denne planten for ca 2 mnd siden.


temp 20
ph 6.8
Svar...
alger får du uansett...
jeg syntes at det var en del fisk oppi karene dine. kar du sjekket nitrit og nitrat?
dette høres ut som rødblåalger... noe saktevoksende jævesskap.
prøv og ha på mindre lys om dagen og bytt mere vann...

jeg er litt nybegynner. så alt jeg sier stemmer nok ikke...

det får noen andre bedømme...
Ja alger er jo greit det men denne begynner ta over karet.
Så mye fisk oppi der er det ikke, 2 små koi + 5 gullfisk + 2 ancistrus.

Forer 2 ganger om dagen, egen frossen mix pluss flakfor. Men har jo endel filterkapasitet også med 2stk 2213.




Tror jeg har funnet ut hvilken type det er, slik du nevner.
Denne sitter veldig godt! jeg har 2stk SAE i den andre 240n, kanksje de skal ta seg en tur her å spise litt?
[QUOTE=Trond Stegarud]Ja alger er jo greit det men denne begynner ta over karet.
Så mye fisk oppi der er det ikke, 2 små koi + 5 gullfisk + 2 ancistrus.

Forer 2 ganger om dagen, egen frossen mix pluss flakfor. Men har jo endel filterkapasitet også med 2stk 2213.




Tror jeg har funnet ut hvilken type det er, slik du nevner.
Denne sitter veldig godt! jeg har 2stk SAE i den andre 240n, kanksje de skal ta seg en tur her å spise litt?[/QUOT

Hei, og velkommen i "penselalge-klubben"
Tror det er penselalger du har fått- og skrekk og gru. De er VELDIG slitsomme. Har selv vært plaget en del i mitt 115l.kar. Har rett og slett vært nødt til å ta ut noen av gjenstandene(steiner osv.), kastet planter og satt inn nye( dyr hobby)
Men- kjøpte Siamesiske algeetere- og de tar en god del av disse nå, heldigvis, men helt borte- blir visst ikke disse penselalgene.
Tror at Barber-fiskene også tar penselalger. Har selv en Gullbarbe- ig den spiser iallefall penselalger, men greier ikke å holde karet helt fritt for det, dessverre.
Anbefaler deg å straks sette inn Siamesiske algeetere,ettersom du har det
Sånn å forstå =)

Men hva kommer den algen av da? vannkvalitet? myelys? litelys? dårlig vannbytte? eller rett å slett følgt med planter?


Setter over SAE'ne i kveld !
Penselalger stortrives i kar med høy og sterk sirkulasjon. Du skriver at du har to filterpumper, og jeg tipper dette er et klassisk tilfelle av penselalger da ja :-/ Med to filtere som hver pumper hundrevis av liter i timen, så er dette himmelrike for penselalger.

Penselalger er den algen som er aller vanskeligst å bli kvitt. Umulig sier noen.
Jeg har selv tendenser til penselalger i flere av mine kar, men jeg demper sirkulasjonen og har ikke filterne på full guffe. Så fjerner jeg manuelt det jeg kan se av penselalgene, og med dempet sirkulasjon og åpent utløpsrør holder jeg det i sjakk uten at det får tatt over karet.

Du kan bore opp hullene i strålerørene (utløpsrørene fra filterne) slik at vannstrålen ut blir "mykere" og ikke så hard. Jo mindre hull, jo større "trøkk" på strålene som kommer ut. Penselalger elsker sånt!
hm ja for det er ikke mye bevegelese i vannet, det står slike små stråler ut av de endene ja men det er ikke mye trykk. Strålene skyter ca 4-5cm ut. litt krøkkete forkart men.

kanskje jeg skal ta de av, å la vannet renne ut av selve slangen, setter på en slik tut. hehe

Takk for svar mona, da skal jeg prøve å bekjempe de her synd hvis jeg må kaste den ene planten, den har blitt nydelig, stor å fin, å koi'n rører den ikke

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap