Biltema sand med olivin

Hei.
Karet mitt har nå putret 1,5mnds tid med denne typen sand, fornøyd etter å lest rundt her inne om Biltema sanden fikk jeg byttet etter mye strev, hehe.

Men, lest enda mer, og ser at den sanden jeg kjøpte absolutt ikke er til å anbefale til akvariebruk.

Bør jeg skifte igjen så fort som mulig?

Fisker jeg har er:
2 stk Pitbull Pleco
4 stk Cory Swarzy
1 Kakadueciklide hann med 2 hunner
1 liten stim Neon Tetra

Nå har jo ikke jeg hatt akvarium før, men syns liksom aldri vannet har blitt ordentlig klart, kan kansje ha noe med typen sand å gjøre det og?

Jørgen Tangerud
Bør jeg skifte igjen så fort som mulig?
Ja.
Hvilken sandtype er å anbefale for min type fisk da?
Tenker på Råda 0,30
Inaktiv bruker
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ denne sanden fra biltema er det jeg bruker, veldig fornøyd.
Generelt veldig skeptisk til sand derfra nå men, hehe
stor forskjell på sand med olivin og sand uten olivin. nå har jeg ikke erfart selv., men folk som har brukt disse typene sand sier olivin-sand er skarpere i kantene og når de bruker de som blåsesand vil olivin-sand "bite mer fra seg".

jeg gikk inn på biltema og sa at jeg spesifikt ville ha uten olivin, og at jeg ville ha den med grovest kornstørrelse. d tok 3 minutter venting i butikken, før mannen kom spankulerende med 2 sekker riktig sand ut fra lageret, plassert pent i handlevogn. veldig fornøyd med servicen, og veldig fornøyd med sanden.

ser veldig klart at Palettene mine trives med sand vs grus iallefall., da de står støtt og stadig med nesa ned i sanden for å flytte litt på den.
Inaktiv bruker
fort gjort å få med seg feil type, sørg for å få den som abre heter sand. og med artikkelnummer 175422 eller 175425 de to er like, bare forskjellig størelse på de, om du tør ta sangsen på å kjøpe en gang til på biltema.
"Sand" 175425 (groveste typen) er til og med merket for bl.a. bruk i akvarie, og utrolig nok, de fleste ansatte på Biltema vet hvilken sand det er snakk om når akvarister kommer innom. Ble selv spurt på Biltema om jeg skulle ha sanden til akvarier. Sto også et skilt ved der sanden egentlig skulle ligge, merket som akvariesand. Er veldig mange som bruker denne sanden, dobbeltsjekk artikkelnr. som står under strekkoden på posen, så er du sikret
bruker selv 17-5425 og den er helt knall, ingen skarpe kanter.
legger ved noen bilder, hvor det ene bilde hvor mallen er ser du sandkornene hvor runde og fine dem er.

vil ikke anbefale 5422 da denne vil bli veldig fin og lett fyke rundt..
Jørgen Tangerud
Hvilken sandtype er å anbefale for min type fisk da? Tenker på Råda 0,30


Rådasand anbefales absolutt, jeg har den på ca 1 mm, det ser kjempefint ut. Det er ikke så forferdelig mye dyrere enn biltemasand, en sekk på 25 kg koster 170 kr.
Jørgen Tangerud
Hei. Karet mitt har nå putret 1,5mnds tid med denne typen sand, fornøyd etter å lest rundt her inne om Biltema sanden fikk jeg byttet etter mye strev, hehe. Men, lest enda mer, og ser at den sanden jeg kjøpte absolutt ikke er til å anbefale til akvariebruk. Bør jeg skifte igjen så fort som mulig? Fisker jeg har er: 2 stk Pitbull Pleco 4 stk Cory Swarzy 1 Kakadueciklide hann med 2 hunner 1 liten stim Neon Tetra Nå har jo ikke jeg hatt akvarium før, men syns liksom aldri vannet har blitt ordentlig klart, kan kansje ha noe med typen sand å gjøre det og?



Skjønner ikke helt hva som skal vere problemet med denne olivinsanden..

En kamerat av meg har hatt denne sanden i et kar i ca. et års tid, og har ikke hatt noe problemer over hode foreløbig. Jeg gjorde han oppmerksom på hva som var sagt bl.a. her inne om olivinsand, og at den ikke burde brukes. Noe som gjorde at han foretok endel undersøkelser, som han konkluderte med at det var trygt. Og etter erfaring så har der ikke vert noe som kan indikere at den ikke kan brukes i akvariesammenheng, og det er samme sanden som trådstarter har. Så sant dem ikke har forandret noe siden den gang.

Edit:
Men den kan fort bli veldig kompakt, siden den har svært fin kornstørrelse. Noe som i seg selv gjør at den ikke er å anbefale i akvarier.


Nå har jeg uansett skiftet, endte opp med Råda 2-3mm.

Sånn som den sanda så ut når jeg fjerna den, så er jeg veldig klar for å bli kvitt den, bra for fiskene eller ei, for kompost i stua har jeg ikke lyst til å ha.

Lukta jo råtten pungrotte, så måtte kraftig lufting til.



Man får som regel det problemet med veldig fin sand, siden den blir så kombakt. Grunnen til at det lukter, er at det foregår anaerobe prosesser i den. Desse kan produsere en svovelforbindelse, som lukter noe bort i mot råtne egg. Dette kan man unngå, med å holde sandsnegler som lufter sanden.

Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap