Alger i nytt kar

Hei,
jeg holder på å kjøre inn et nytt kar, 125 liter Juwel. Det har stått i 14 dager med planter, rot og stein..men, nå blomstrer grønnalger i massevis, ikke pent. Skal jeg ha lyset mere avslått, skal jeg ta algene bort, eller er de bra for innkjøringen?? Glad for svar og hjelp.

Alger i oppstartsfasen er helt normalt. I innkjøringsfasen er ikke vannverdiene/næringsverdiene i balanse, noe som favoriserer algene. Normalt sett vil dem forsvinne etter at karet er ferdig innkjørt og begynt å modne. Noe som tar ca 6 uker eller litt mer.

Det som befinner seg på glasset, kan jo fjernest med alge-magnet eller alge-skrape. Resten kan bare vere som det er, det vil forsvinne etter hvert. Når karet kommer i balanse. Du kan jo eventuelt sette inn et par algeetende snegler.

Lykke til!

Ser det sånn ut?

I så fall er det nokså sikkert næringsmangel. Dette bildet er fra ett 375-liters akvarium hvor alt gikk greit i noen måneder fra oppstart og så totalkrasjert alt av planter fordi jeg hadde verken nitrat (hadde bare noen guppyer som fikk litt mat) og hadde nokså sikkert heller ikke mikronæring.

Jeg solgte uansett det akvariet og startet opp ett 540 liters akvarium, alt gikk bra der også i noen måneder før det plantene total havarerte på grunn av næringsmangel.

Her er 540-literen etter en måned kan jeg tenke meg. Ingen næring blir tilsatt.

Her er ett til. Ganske bra? Ingen næring blir tilsatt...

Og så ble det slik.

Alt dette fra oppstart og ca 4 måneders drift...
Uffda, dette er pinlig. Jeg skulle postet i den tråden her.
Plantene ser sunne og friske ut, de gror og blir stadig større takk for svar, jeg prøver med et par posthornsnegler
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap