Kan et akvarium sprekke hvis det ikke står helt rett?

Inaktiv bruker
bare lurte på om et akvarium kan sprekke hvis d ikke står helt rett ?
har et akvarium på 110 liter, å jeg var så dom som ikke sjekket om det var bent før jeg fylte det. er ikke så veldi skjevt, men ser på vannet at det haller mer til ene siden en den andre
Skeiv vannstand
om akvariet ikke står beint, kan det si pang ganske kjapt.
oftest er det en av skjøtene som går, der trykket er størst.
en annen ting er at om karet i tilleg stå på en ugjevn overflate, vil glasset kunne sprekke.
skjedde hos meg en gang.. karet stod på et skap , men jeg glemte å tabort skrue toppene som skulle skjule skrue hulla. dermed sa det pang, og 200 l utover gulvet på et øyeblikk.

så pass på at karet står beint og er i vater og står på et helt gjevnt underlag..
Inaktiv bruker
ok takk da får jeg prøve å fikse det :=)
må ta ut ganske mye vann, men blir jo utrulig tungt å løfte med sand å litt vann, har du noen forslag på hvordna jeg kan få det lettere til ?
Et normalt akvarie skal tåle å ikke stå helt i vater. Det er jo ikke det beste, men om det står litt skrått betyr dette lite. Alle akvarier er bygget med sikkerhetsfaktor på glasset, som skal kunne tåle dette. Men vi snakker ikke om type "vindskjeivt"...

Punktbelastning som nevnes, er noe helt annet. Det skal utrolig lite til. Om karet har bunnglass som står rett på en flate, skal det et utrolig lite sand korn e.l. før glasset ryker.
Det samme gjelder om karet står inntil en vegg, og det er et ujevnt punkt der. Dette kan få glasset til å sprekke når man fyller vann.
Et rammekar har litt avstand fra glass til event. bordplate, så her er det ikke så nøye.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap