Hvorfor vasker man filter i akvariumsvann?

Kaster meg sikkert ut til ulvene her nå men:
Har et spørsmål jeg har lurt på lengen nå.

Hvorfor vasker man filteret i akvarievann?
Folk sier at det ikke er bakteriene i vannet som har noe å si for vannkvaliteten men at det er bakteriene i filteret.
Så derfor lurer jeg på hvorfor man bruker akvarievann for å vaske (skylle) filteret?
Hvorfor kan man ikke bruke kranvann?

Noen vil sikkert kalle meg forumtroll og alt mulig slik nå men dette er for meg et helt alvorlig spørsmål som jeg har lurt lenge på. så håper noen her gidder å svare meg
Bruker du kranvann kan dette fort drepe disse bakteriene, Bruker du akvarievannet så er det større sjangs for at de overlever. Selv om man vasker i akvarievann så skrubber man jo ikke filteret rent.
Selv velger jeg å bruke to filtere. Kan da rengjøre de annen hver gang.
Filter i akvarievann
ganske enkelt, fordi man kan drepe de stakkars små bakteriene i filtermediet.
når et er sagt, kan man skylle blåsvamp i springvannet, bare pass på temperaturen. det er der hemligheten ligger.
disse bakterien er ytterst sensitive på temperatur, og blir vannet for varmt elelr for kaldt skader det kulturen.
dessuten skal filtervattet aldri bli helt rent, da må man nemlig begynne helt på nytt med nitritt,og vannbytter og hele den pakka der.

så derfor anbefales det å bruke akvarievann fra karet ditt i en bøtte,for å beholde floraen i filtermediet.. så skyller man heller filterhus etc i lett lunkent vann slik at det ikke går tett i utblåsningsrør,og rotoren ikke blir slitt ,.
Inaktiv bruker
........
Jeg skyllet filtersvampen i akvariumet etter at jeg hadde foretatt vannbytte. Var dette feil? Vannet i akvariumet ble veldig grumsete men det ble klart etter en times tid og fiskene så ut til å like grumset Skal man kaste det vannet man har skylt filtersvampen i eller skal man beholde det? Og hvorfor?
Errr.. Du skal "vaske" filtermatrialet i akvarievann, ikke i akvariet.. Nå bør du sikkert slamsuge, hehe..
Når du tar vannbytte, og har en 10liters bøtte fylt med akvarievann, så klemmer du bare litt grums ut av filteret i denne bøtta.. Kast vannet.. ubrukelig.

Bakteriene i filtermatrialet er levende, og vil da naturligvis dø av samme ting som fisk. Jeg vil faktisk gå så langt å si at en bakteriekultur må aklimiseres hvis 100% skal overleve. Hvis du gjør dette i samme akvarievann, så er det derfor ingen grunn til at det skal gå galt..
Inaktiv bruker
Slamsuge
Jeg har ikke noe slam eller møkk i akvariumet mitt men antar at det er grunnet gullfiskene som er så iherdige med å suge inn gruset og spytte det ut igjen ? Jeg har slamsuger men ser ikke noe slam samme hvor mye jeg prøver å få virvlet opp i bunnen heller... Har i ettertid gått til innkjøp av to store gule snegler, så kanskje de spiser slam også? Men de ser jo ut til å bæsje like mye som fisker Hva gjør egentlig sneglene av nytte i akvariumet, spiser de alger?

Som det er sagt tidligere så er bakteriekolonien i filteret det som gjør at vannet holder god kvalitet. Ved å tappe akvarievann i en bøtte og deretter skylder filtermedia i bøtten så unngår man å utsette bakteriekolonen for annet enn det som den til vanlig blir utsatt for. På denne måten er man sikker på å ikke forringe bakteriekolonien vesentlig.

Har man et utvendig filter med flere kassetter så kan man gjøre en rokering på kassettene. For eksempel Eheim 2028 har to kassetter med efhisubstrat. Her kan man ta av den øverste og sete den i en bøtte med akvarievann. Den nederste + kassetten med efhimec vasker man i kranvann slik at de blir helt rene. Så tar man ut den kassetten man har sat i bøtten og dypper de to man har vasket i denne slik at tempen utjevnes. Efhimecen settes i bunn, deretter den med efhisubstrat man ikke har vasket og til slutt den helt rene med efhisubstrat.



Ved å bruke akvarievannet slipper man å bli kald på hendene.
Håvard Støre Andresen
Ved å bruke akvarievannet slipper man å bli kald på hendene.


Jaha? og derfor blir alle anbefalt å vaske i akvarievann? håper flere kan komme med sin mening om hvorfor.
Ved vask i akvarievann blir det ingen belasting på bakteriene i filteret; Ingen klor, helt den samme temperaturen de er vant til, ingen metaller o.s.v.

Ved vask i vanlig springvann blir det gjerne litt klor, ikke mye, men litt. Dette er skadelig for filterbakteriene. Det blir heller ikke lik temperatur som i akvariet.

Personlig mener jeg at det blir lettere å vaske filteret i vann fra akvariet, i steden får å bære hele filteret til en spring.

Pluss at man ikke blir kald på hendene som Håvard sier da :P
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap