Fisk og reke død.

Hei sann

Ville bare spørre dere som kan dette mye bedre enn meg!!!
Vi har satt opp et 120 liters AA akvarium og fått testet vannen og fått beskjed om at det skal være bra vann..

Så vi kjøper reker (Sacura), krabbe, og kardinal tetra, Crossocheilus siamensis Siamesisk algeeter og alle dør.

Bare i dag så døde alle tetra og siamesisk innen 5 min fra vi satt de opp i karet.

Vi har også Sverd dragere, indianer platty, koyi sverddrager og en kampfisk og så klart en suge malle. disse klarer seg veldig fint ser det ut som.

Hva kan dette være.
Av det jeg leser her inne så er svart sand noe farlige greier inimellom. og vi har det.

Håper det er noen som kan hjelpe oss med og gi noen hint om hva som er problemet om hvordan man kan løse dette?

Hilsen
Arne
- Når ble karet startet?
- Hva slags filtrering har du?
- Merke/navn på sanden?
- Testet vann med strips eller dråpetester?
- Hva er antallet fisk i akvariet nå? (Hvor mange av hver type)
Hei

Karet er startet for 3uker siden.
Vi har 3 steg filter med kull og bio baller og ull.
Sanden vet jeg ikke navnet på. dessverre men virker som det er natur sand som er svart. ikke farget altså.

Vi har nå

6 sverd dragere
5 indiander platty
4 koi sverd dragere
1 kardinal tetra
1 suge male
1 Kampfisk (denne er ny i dag)

Vannet er testet med dråpe tester hos Dahlsdyrerike i moss.
en butikk jeg føler virkelig de har styr på det de driver med.



her er no en vann verdier som de er i karet akkurat nå

ph: 7,2
kh: 6 d
gh: > 6d
no2: 0
no3: 10

om dette sier dere noe av hva som kan være grund til at mine fisker dør, så si i fra...
Vannverdiene der ser bra ut. Har du test for amoniakk (NH4)? Om alle fiskene du nevner er satt inn på kort tid kan dere ha overbelastet filteret, det er lurt å øke antallet fisk gradvis slik at bakteriekulturen får tid til å vokse. Det første du får om filteret ikke klarer å ta unna er en opphopning av amoniakk, men da burde du også får nitritt temmelig raskt, så jeg vet ikke helt. Er testene tatt med strips? Slike 5 i 1 strips er ofte dårlige.

Sort sand har vært mye problemer med. Om du kan så prøv å finne ut av hvilken type sand det er, så kan vi få utelukket det problemet helt sikkert i hvertfall.
har vært og snakket med de i butikken og det er helt naturlig svart sand..
og ho hadde selv reker med svart sand.. så ikke vet jeg.

har som du siker ikke testet Nh4

Men fiskene har kommet litt etter litt.
gjerne i grupper av 4-6 av gangen..
så tror ikke det er det heller... men ikke vet jeg..

takker for alle tips.. kan det ha med at alle som har død kommer
fra samme butikk.
Når fiskene dør i løpet av fem minutter etter at de er sluppet ut i akvariet deres, så er det klinkende klart at vannet er giftig. Svært giftig!

Jeg ville kastet ut sanden. Svart sand er enten farget eller laget av farlige stoffer, og det finnes ikke naturlig svart sand.
Det er forresten mange som har rapportert om død og elendighet etter bruk av kunstig farget sand og grus fra zoobutikkene her før....så det er ikke noe nytt.
At de i kassen på butikken setter opp et uskyldig fjes og hevder det er "kjempebra sand", ville jeg ikke trodd et øyeblikk på. Hva skal de ellers si? At de har solgt deg giftig sand og at de dermed er pliktige å erstatte tapene du har hatt? Nei, det er lite sannsynlig.

Kjøp deg naturlig sand. Kvartssand som f.eks. Rådasand i korn str. 0.4-0.8 mm, eller den grove Biltema sanden.
Nybegynner som lurer.
Var det bare av de fiskene/rekene du puttet opp i karet i dag du fikk problemer?

Det kan ikke være at du ikke fikk utgjevnet temperaturen i posen og akvariet før du hadde fiskene oppi, slik at de ikke tålte temperaturforskjellen.

Vet ikke om dette er mulig.
men om vannet er giftig ville ikke alle fisk død da???
Men om sanden skulle vært giftig så hadde den vell vært det i alle kar inklusive de som de har i butikken???

Posene med fisk ligger alltid 30 min og det blir helt tilsammen nesten en halv liter med vann fra karret opp i posen i omganger av 2-3 dl.
Så nei jeg tror ikke overgangen er for stor.


men takk for alle råd og tips...

Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap