Er det vanlig å føre logg??

Jeg er fremdeles ganske fersk i dette faget, men har skaffet to kar. 120 og 54 liter. Det er jo stadig forandringer, vannskifter, tester, nye fisker går inn, noen dør, planter ut,planter inn osv osv...

er det vanlig å føre en slags logg over det som gjøres i karet, eller er det slikt man lærer seg å huske, forstå, etterhvert som erfaringen kommer...

det er jo ofte lurt og kunne gå tilbake og se hva som ble gjort hvis det er noe som går galt en gang... (eller noe som gikk bra....!!)

er det evt. noen som har et slags "skjema" som er hensiktsmessig...??
De personlige akvarietrådene fungerer jo som en slags logg. Jeg bruker å skrive litt om hendelser jeg kan få bruk for å huske senere, for eksempel når den og den fisken la egg og slikt, sykdom, når fiskebestanden endres og til andre små hendelser som kan være av interesse for meg senere, som for eksempel hvordan jeg gikk fram for å ale opp yngel, hva som gikk galt, hvor mange som vokste opp osv. Vanntesting og bytting gidder jeg sjelden å skrive noe om dersom det ikke skjer noe spesielt, for det skjer jo ofte og regelmessig.

Det du skriver kan også ofte føre til småprat med akvarister som er interessert i det samme eller er i samme situasjon, og det er jo en fordel fremfor loggbok for eksempel.

Hvis man føler man har ting man vil skrive ned og hendelser og bilder man vil dele med andre, kan en personlig tråd fungere fint som en logg, og slike tråder er jo veldig vanlige her inne
Flere bruker personlig akvarieblogg her på Akvaforum for å notere seg slikt. Selv har jeg en notatbok liggende ved akvariet, der jeg noterer alle målinger og fisk/planter som kommer ut og inn. Noterer også når jeg legger i eller fjerner røtter, blader o.l. som påvirker vannverdier. Skriver alltid dato så det er enklere å beregne ting. Har også skrevet opp notater fra AF, hvis jeg har spurt om noen typer fisk og fått info som det er viktig å ta vare på. Anbefales absolutt, gjør ting så mye enklere
Jeg har det siste året hatt en skriveblokk liggende på akvarierommet, med en penn festet på et skriveunderlag. Der noterer jeg alle vannbytter, og skriver hvor mye jeg byttet, også når jeg har gjort om et kar (tømt, satt opp på nytt, skiftet filter osv). Skriver også noen stikkord i parantes hvis det var noe spesielt med et vannbytte, f.eks. brukt iskaldt vann, eller om det ble gjort noe ekstra ph-senkning e.l.

Dette er notater jeg aldri skrev opp før, men jeg har funnet ut at det iblant er nyttig å kunne gå tilbake å se hva jeg gjorde. F.eks. når en gruppe fisk plutselig begynner å leke og legge egg en dag, hva var det jeg gjorde som satte dem i gang, og hvor lenge etter siste vannbytte skjedde det? Da er det lærerikt å ha den blokka, slik at jeg kan sjekke og lese på den hva som ble gjort. Det er håpløst å huske sånt når antall akvarier i hus er oppe i to-sifret :p Dessuten må jeg ha det skrevet ned, sånn at jeg vet hvilke akvarier som har fått ukas vannbytte, og hvilke som ikke har det og derfor står for tur. "Hvor langt har jeg kommet" med vannbyttene. Jeg sjekker innom blokka hele tiden underveis, for å notere og se hvilket som er det neste jeg skal bytte på.
Høsten 2008 begynte jeg med det, for det var da jeg ble lei av å gå helt i surr... "Byttet jeg på det og det karet i går, eller gjorde jeg ikke?..."

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap