Har kjøpt ancistrus mot bedre vitende...

...tror jeg iallfall.

Vårt akvarium tilhører min datter på 8. Jeg har prøvd å styre hvilke fisker som skal nedi det, men måtte i dag gi tapt. Siden akvariet er på 63 liter, syntes jeg at 5 otocinclus passet bedre enn ancistrus. Men hun ville så gjerne ha ancistrus, og gutten i butikken mente at det ville ta tolv år før den ble 15 cm stor :-O Jeg smilte litt i "skjegget" og tenkte mitt, men kjøpte tre små ancistrus til akvariet. Vet jo at jeg har fått mer hardføre fisk enn otocinclus, så det får være trøsten...

Dessuten regner jeg med at jeg i løpet av sommeren setter opp et større akvarium til meg selv, så da får jeg flytte dem dersom de har blitt veldig store.

Jeg synes forresten det er vanskelig å finne noe sted hvor fort de blir store?!

Mener å ha lest her inne at hvis fisk får for liten plass, vil kroppen stoppe å vokse, mens de indre organene derimot, vil fortsette veksten. "Stunting"?!? mener jeg det het? Skal visst nok være meget smertefullt for fisken.
Det gjelder i allefall gullfisk Så noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet her.
Stemmer det, men med god vannkvalitet og regelmessige vannbytter forhindrer man stunting
Vannbytte hver fredag, stabile (og kontrollerte) vannverdier og slett ikke overbefolket akvarium.

Men jeg lurer på hvor fort de vil bli store? De tre små jeg har (gutten på butikken mente de måtte være tre sammen for å trives?) er veldig aktive, og hvis de fortsetter like aktivt når de blir større, blir det liv inni der...

Jeg skal bare sette inn to fisk til i akvariet, og tanken er at det skal være dverggurami. Så får vi se om de vil trives med de aktive ancistrusene og de dårlig stimende rosentetraene (som kanskje stimer bedre når det kommer gurami i karet?).
Jeg synes det er betenkelig å la en 8-åring få ta avgjørelser som involverer levende vesener.

I slike tilfeller burde du heller fortelle henne at du har notert hennes ønske, men før dere kjøper ny fisk, må du finne ut om dette er en fisk som dere kan ha i deres kar, med tanke på størrelse og vannverdier (og evt andre kriterier)

At butikken hevdet at dere trenger 3 stk, er rent tull.
Om du leser om fisken i fiskebasen vil du se at den ikke krever stim/gruppe.
Der vil du også se at 3 på 63 liter er for mye, da den krever 100 liter.

Synes personlig ikke det gjør noe om man har 1 slik i 63 liter, det tror jeg går helt fint, men 3 blitt litt mange.

Siden du ble feilinformert, vil jeg tro du kan ta med 2 stk tilbake på mandag og få igjen pengene. Fortell at det ble hevdet at du trengte 3, men har funnet ut at dette ikke stemmer.
Nja, kanskje jeg leverer tilbake en, kanskje ikke.

Og her står det at en ancistrus fint kan trives i en 60-liter hvis det legges til rette for det.

Som sagt ville jeg aldri gått med på hennes ønske hvis jeg ikke visste at det vil komme et større akvarium i huset i løpet av et halvår. Det er mange andre ønsker med dette akvariumet hun ikke har fått igjennom. Et eksempel er at hun aller helst ville ha gullfisk. Så denne kamelen var veloverveid før den ble svelget
Det blir ikke noe problem å ha 3 stk i 63 literen i 6 måneder. De vokser ikke så fort at de vil få problemer når det er snakk om så kort tid, men blir det lenger blir det lite tror jeg. Bare gi dem hver sin hule/gjemmested, så skal det nok gå bra.
SGS
Jeg synes forresten det er vanskelig å finne noe sted hvor fort de blir store?!

Det er fordi det ikke finnes noen fasit eller svar på det. Det avhenger 100% av forholdene fisken (-e) lever under. Det finnes ingen "opplest sannhet" om veksthastigheten til fisk.
Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke finner noe om det, Mona. Takk

Jeg får bare se det an. Blir de monsterrugger før nytt akvarium står der, må det enten bli fortgang i å sette opp nytt, eller jeg må få gitt dem bort. Plutselig slår det meg også at det jeg ønsker meg på bunnen er corydoras, og de går vel veldig dårlig sammen med disse bulldoserne... jaja, sparer problemet til jeg kommer dit

Men nattaktive er iallfall ikke disse. Med mindre de nå er fryktelig aktive fordi de tenker "jøss, her var det rotete - la oss jobbe!"
De første dagene spiser de som bare det, dag og natt.
De er sultne, da tilgangen på alger i akvarienen på butikken, ikke er så stor + at det er mye konkurranse når de går sammen med mange andre.

Men vil ikke si at vi ikke ser algespiserne om dagen også, for det gjør iallefall jeg i mitt kar, men de er mer aktive om natten, om man sier det slik.
Det forklarer hvorfor de virker litt "febrilske". Kanskje ingen grunn til å gi dem synkefor i dag, da?
Tar vel omtrent 2 år før de blir ferdig utvokst. Har min i en 70 liter å han trives som bare det Men så er han sammen med rolige fisk som ikke plager han, så han er kongen i karet.

Har også yngel fra han, som er i dette karet, ca. 10 stk som er maks 2 cm, men disse skal bort.

Man ser godt at ancistrus vokser dårligere når de er mange sammen. De krangler ofte med hverandre, og den tøffeste jager ofte den/de andre, og dette kan gjøre at den/de ikke får i seg nok mat og dør.
Jeg har fanget inn to av dem i dag og levert tilbake til butikken.

Så nå går det bare en der, og h*n skal få gå til jeg ser at det ikke er bra for fisken eller karet lenger.
Fikk du noen tilbakemelding fra butikken, da du leverte tilbake disse?
63 liter er massevis av plass for en voksen ancistrus. Jeg endret minstestørrelse i profilen til 50 cm og 50 liter.
synes det er trist og se folk begynne å hyle og skrike om at folk gjør feil og bare kan legge opp karrieren som akvarist fordi man ikke følger fiskebasen slavisk. Som det er blitt sagt så ufattelig mange ganger på dette forumet, fiskebasen er en guide bassert på andre menneskers erfaringer meg hold av de forskjellige typer fisk, IKKE en fasit.

Det og holde Ancistrus i 60 liter går heelt fint. Her er det kun snakk om å være rutinert med vannbytter og legge litt til rette for dem. Da snakker jeg ikke om å ta helt av og bytte vann hver eneste dag, en gang i uka, som man normalt ville gjort er nok. Hule er bra og ha, de bilr ancistrusen glad Røtter er et must siden dette er en viktig del av dietten til Ancistrusen.

Hilsen en som daglig blir truet av kjærringa med skilsmisse fordi han bruker for mye tid til akvarie relaterte ting, men like vel holder 3 ancistruser i 54 liter. Og ja, jeg har kikket i basen, men nei, mine trives ikke i 325 liter, de yngler som f i 54
Flott Håvard Bra at noen endrer på dette. Så slipper folk å bli uglesett pga at man har noen i en 70 liter.

Det finnes ingen absolutt sannhet når det gjelder akvariestørrelse.
Enig Samme med fiskesammensetning. Noe som passer et akvarie, er total katasrofe i andre.
julnil
Fikk du noen tilbakemelding fra butikken, da du leverte tilbake disse?

Jeg var først og snakket med dem i går, og fikk mulighet til å levere tilbake alle eller noen.
Fanget inn to i dag - veldig stolt over å klare det uten å rasere karet fullstendig eller å skremmet vettet av fisken! Tok dem med på butikken i dag, og traff hun som var på jobb med ekstrahjelpen som hjalp meg på lørdag. Hun mente at hun burde ha fanget opp at han solgte meg tre ancistrus, men at hun ikke hadde klart det fordi det var så mye folk. Jeg måtte innrømme at siden jeg visste at han var ny, burde jeg ha sjekket med henne. Så leverte jeg to fisk, og fikk pengene tilbake. Hun mente forøvrig det samme som over her, at det kan gå helt fint å ha fisken i en 63 liter, det kommer an på fisken. Så vil tiden vise

Når det er snakk om hule, er det da en med kun et hull? Datteren min (eieren av akvariet...) har en sko i akvariet (som jeg ikke kan fordra, men...), og denne er ancistrusen inni, men kun for å spise slik den gjør overalt ellers i karet. Den har jo fire åpninger, denne skoen. Bør jeg skaffe den ei hule i stedet? Rør, keramikk, skifer eller kokosnøtt? Kjøper dere kokosnøtthulene, eller lager dere dem?
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap