Skadelig å sette inn rot som fremdeles farger av?

Jeg har kjøpt ei ny rot i dag (Mopani-wood), og vil så gjerne sette den inn. Den synker, men farger fremdeles av. Jeg koker den, og bytter vann stadig vekk. Ser at den farger mindre og mindre av, men regner med at jeg må bruke dager for å få den til å slutte å farge av fullstendig. Er det skadelig på noen måte å sette den inn før den har sluttet å farge av? Jeg vet at den vil farge vannet, men ikke om den gjør noe annet.
Det er ikke skadelig på noen måte
Vær klar over at noen røtter farger fremdeles av etter mange år i vann.
Ja, så lenge gidder jeg uansett ikke å vente
Mopani-røtter er en av rot-typene som farger mest og lengst. Det er et ganske hardt trevirke, og bruker langt tid på å farge ut.

I et så lite kar som 63-liter, vil det også merkes rimelig kraftig.

Jeg har to mopani-røtter. Disse ga jeg opp og regelrett kastet ut, etter koking og koking og koking og skylling i noen uker.
De ble liggende på verandaen i hele september, og den måneden regnet det også hver eneste dag(!), så i oktober kom frosten, men jeg lot den ligge videre.
Så ble det november, og jeg lurte på hvordan det gikk med røttene. Tok de inn og fylte opp badekarret. Det viste seg at de nå farget av minimalt, og egnet seg for å legges i karret. Nå har jeg 540 liter vann, og evt farge jevnes langt mer ut, og sees lite.

Jeg tror det som hjalp på disse, var at de lå i rennende vann (det regnet virkelig 1 mnd i strekk) i lang tid.

Kanskje hadde frosten også en hjelpende hånd, da den laget noen sprekker her og der, og nytt vann kunne dermed trenge lengre inn i veden og dermed raskere sørge for at man fikk farget den ut. Hvem vet.

Har du en bekk å legge dem i (vet at det er vinter nå, men kanskje du har noe tilgjengelig. Eller et vann/innsjø hvor de kan ligge noen mnd?
Jeg satte inn en rot av mopani da akvariet var nytt i jula, etter å ha kokt den og latt kaldt og varmt vann renne over den. Hvis den fremdeles farger av, er det minimalt.

Jeg har satt den nye rota i karet nå. Dersom det blir plagsomt brunt, skal jeg teste ut regnmetoden din
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap