Skal flytte

Nå har min ringe anelse blitt virkelighet. Jeg skal flytte,heldivis til noe større å bedre. Kanskje plass til større kar men som fersking som jeg er, hvordan skal jeg flytte akvarie mitt, det er så vidt starta,, blir ikke fiskene nervøse (skremte) det er heldivis ikke lange biten ca 500m.. må alt vann ut osv.. tipper det er mange her som hjelper meg tryggt gjennom dette.
takk på forhånd

PS: skal senere i dag legge ut mine første bilder av karet mitt...
Plussmedlem
Du er ikke den første som må flytte et akvarium.
Flere tråder om det her. Kun innenfor husets vegger og over større avstander.

Fisken frakter du i poser. Plantene også. Fiskene med vann, plantene uten
Alt vannet bør du ta ut. Det blir også tyngre hvis du lar all sanda/grusen bli værende. Jeg ville fjernet det meste av dette også.
Det viktigste er at filteret ikke blir stående tørt og uten sirkulasjon for lenge.
(Innvendig eller utvendig?)

Da jeg flyttet i 2006, flyttet jeg ikke lange biten, jeg heller. Og jeg flyttet 11 akvarier med på lasset den gangen

Skaff deg nok bøtter til at det holder vannet som er i akvariet ditt (en tønne er kanskje bedre, sjekk på større supermarkeder som OBS! og lignende)

Tapp i og sett vann til lagring i bøttene i det nye boligen din dagen før du skal flytte akvariet. Det må være varme på i boligen så vannet blir temperert over natten.

Neste dag, flyttedag for akvariet. Få med deg en medhjelper! (eller to, det avhenger av hvor stort akvariet er)
Du tapper ut 90-95% av vannet i akvariet. Det skal bare være nok vann i til at det såvidt dekker ryggen på fiskene og gjellene deres Det er bare snakk om et par-tre cm med vann.

ALLE pyntegjenstander som stein, figurer, trerøtter o.l. må tas ut av akvariet, men ikke plantene. De kan stå.

Så bærer dere akvariet ut i bilen, en på hver side av karet, og sammen setter dere det på et tykt håndkle eller teppe bak i bilen (dette for å unngå at gruskorn, sandkorn e.l. som ligger bak i bilen forårsaker sprekk i bunnen på karet). Ta også med det møbelet/stativet som akvariet skal stå på i den nye boligen! NB! HUSK filteret! Det må tas med, det også!

Så kjører du forsiktig bort til nye kåken. En av dere springer i forveien og låser opp, og så settes møbelet på plass der akvariet skal stå. Filteret også. Sammen bærer dere inn akvariet mellom dere, og setter det på plass.
Så bruker du vannet du satte i bøtter dagen i forveien, og fyller opp akvariet igjen og slår på filteret. Det er viktig at filteret settes i gang så fort som mulig!
Pynting og det å sette på plass gjenstander osv kan du gjøre senere. Det viktigste og det som haster mest er å få i gang filteret igjen så fort som mulig, og la fiskene roe seg ned.

Har selv flyttet akvarier med ovenfornevnte metode, da vi skulle flytte fra et hus lenger nede i samme gate som nå. Tenk deg jobben... 11 akvarier! Jeg holdt på å dåne. Men vi tok det over flere dager da. Flyttet 3 akvarier om dagen eller noe sånt. Jeg hadde et stort tomt 250 liters akvarie med rent vann i, stående i den nye boligen og fra det karet tappet jeg ut vann og fyllte opp alle de overflyttede akvariene igjen.
Alle fiskene mine (det var fisk i alle akvariene) overlevde, og noen lekte faktisk og la egg for første gang rett etter flyttingen pga det store vannbyttet (95% vannbytte)
Jeg flyttet akvarier på mellom 63 og 160 liter den gangen, ikke noen større enn det.

Ingen løse gjenstander må ligge i akvariet under flytting, pga det kan knuse glass om det rutsjer fra en side og rett i glasset. Bær akvariet plant, dvs mest mulig i vater, for å unngå at bunnlaget (sand, grus) rutsjer sammen i en stor haug i et hjørne.

Lykke til. Husk bare å tenke sikkerhet - unngå alt som kan knuse glass!
Når jeg hentet et brukt 180 liters vi kjøpte så kjøpte jeg inn masse bøtter med lokk, slik jeg kunne ta med mest mulig av vannet..
La karet stå med filtret lengst mulig i gang, til du har fjernet fisk, planter, stein/røtter alt tungt og løst.. har du løs innvendig eller en utvendig pumpe kan den settes i en bøtte med akvarievann i gang til dere har fått alt ut i bilen, og sette i gang med en gang dere er fremme igjen.. Så mister du iallefall ikke så mye filterbakterier mens du får ordnet alt på plass. 110 liter er jo ikke så stort så kan jo gå greit og flytte det med sand/grus om dere er forsiktige, men jeg tok ikke sjansen med mitt så tømte hele akvariet... redd for riper og sprekker..
Fiskene hadde jeg i bøttene med vann, men neste gang vi skal flytte akvarie( som er ganske snart) skal jeg ha dem i poser da det er lettere og akklimatisere dem i posene.


Edit: Var litt treg og svare/skrive her så du fikk MYE bedre utfyllene svar før jeg rakk og legge ut mitt

Sallan for en rask respons,, å så bra svar,,110l er som sagt ikke det største nei,, tror vi skal børe det for hånd jeg. heldivis ikke så langt ned i gata.
tusen takk for gode svar
Plussmedlem
Langt nok
En halv kilometer er langt å bære et kar hvis du beholder både 10 % vann + sand.
tåler glasset sjenerelt så stor vekt då?
Plussmedlem
Flytting av kar innebærer alltid en viss risiko for at det oppstår svakheter i silikonen.
Fugene får mye mere belastning hvis det løftes og flyttes med innhold.
Jeg ville ikke tatt sjansen, men andre vil sikkert gjøre det.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap