Problem med fisk

vi har eit akvarium på 63l. med 3 slørhaler, 6 guppy, 10 neontetra.

og for et par dager siden begynte halen på den ene guppyn å bli "spist opp" (gutte guppy ) og den døde etter en dag, og det samme skjedde med den andre guten også og to jente guppyer, også ble de veldig slappe før de døde hva kan dette komme av? andre fisker som spiser på den eller er det en sykdom.

Også har vi ein svart slørhale som er helt hvit på kroppen sånn flekkete, men så har vi heil hvit sand, men det ser ikkje ut som om alt er sand, og hva er det ? (hvitprikk ? )

vanskelig å si sikkert om det er hvitprikk uten å se bilder... men skal være en bildetråd med bilder av diverse sykdommer, du kan se om du finner den.

på guppyene ser jeg 3 ting som kan ha skjedd:

1. du har finneråte..
2. det er hvitprikk på de og..
3. slørhalene dine spiser de opp.. (veldig glupske fisk)

sjekk ut , kanskje det kan hjelpe

her er et bilde av fisk med hvitprikk.. du ser tydelig de små hvite prikkene som forårsakes av denne parasitten

kan desverre ikke finne no fornuftige bilder på finneråte for deg, sorry
Hvor lenge siden er dere startet opp akvariet?
Har dere sjekket for nitritt?
ved nitrit så har jeg hørt fiskene vil "klø" seg, og være mye oppe i overflaten og "gispe" etter luft...

har aldri sett det selv da..
Thatina
ved nitrit så har jeg hørt fiskene vil "klø" seg, og være mye oppe i overflaten og "gispe" etter luft... har aldri sett det selv da..


Klø seg, av nitritt?? Nei, det tror jeg nok ikke. Ikke trenger de å være i overflaten å sluke luft heller pga nitritten.

Til trådstarter: sjekk nitritten først.
Guppyhannene som halene ble "spist opp" på kan være finneråte, med mindre neontetraene plutselig har fått en smak for finner.
Finneråte er en bakteriell sykdom som man som oftest må bekjempe med medisiner. Det er vanligvis lite smittsomt, så når du har hatt flere tilfeller av det lurer jeg litt på om det kan være flere problemer enn bare èn sykdom på gang i karet ditt. Spørsmålet er om du har testet vannkvaliteten skikkelig, med dråpetester? I første omgang er det nitritt du må teste for, men også ammoniakk kan være aktuelt.

Noen spørsmål som du må svare på for å gi deg bedre hjelp:
Hvor ofte skifter du noe av vannet i akvariet? Har du noen rutiner på vanlig vedlikehold og stell av det? Er det lenge siden akvariet ble startet opp? Sånn ca når var det?
julnil
[QUOTE=Thatina]ved nitrit så har jeg hørt fiskene vil "klø" seg, og være mye oppe i overflaten og "gispe" etter luft... har aldri sett det selv da..


Klø seg, av nitritt?? Nei, det tror jeg nok ikke. Ikke trenger de å være i overflaten å sluke luft heller pga nitritten.

Til trådstarter: sjekk nitritten først.

kanskje det var ammoniak de "klødde" seg av.... men mener bestemt jeg har lest at de gjør det når de er utsatt for en av de "standard-giftene"... men ble selvfølgelig usikker her. skal sjekke ut mer om det!

likevel, kan jo nitrit være greit å sjekke, alltid
Thatina
[QUOTE=julnil][QUOTE=Thatina]ved nitrit så har jeg hørt fiskene vil "klø" seg, og være mye oppe i overflaten og "gispe" etter luft... har aldri sett det selv da..


Klø seg, av nitritt?? Nei, det tror jeg nok ikke. Ikke trenger de å være i overflaten å sluke luft heller pga nitritten.

Til trådstarter: sjekk nitritten først.

kanskje det var ammoniak de "klødde" seg av.... men mener bestemt jeg har lest at de gjør det når de er utsatt for en av de "standard-giftene"... men ble selvfølgelig usikker her. skal sjekke ut mer om det!

likevel, kan jo nitrit være greit å sjekke, alltid

Ser nok ut som jeg tok feil, ser ut til å være klor som forårsaker "kløing"... beklager feilinfo, og sorry for at jeg kuppet tråden din litt her...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap