Er dette ett tegn på at jeg forer for mye? :)

Heisann!

Når fiskene får denne lange avføringen hengene etter seg, er dette tegn på for mye mat? ser flere fisker i dette karet har dette, te tider ganske så tykk sak som henger etter også.

Jeg forer med egen mix 2 ganger om dagen, forer endel da koi går her.
Jeg tror ikke det der er et tegn på overfôring i seg selv - heller et tegn på at fiskenes fordøyelses-system går litt i rykk og napp. Først ingenting, og så alt på èn gang :p hehe
Ved overfôring, altså ved mer mat enn de trenger, så passerer maten i fiskene veldig fort igjennom og kommer ut i andre enden omtrent ufordøyd. Dette ser man spesielt på maller, der hele biter av grønnsaker kan komme ut på en gang hvis fiskene har fått spise i timesvis uavbrutt. Det ser ikke ut til at fisk har noe særlig metthetsfølelse, de skiter det istedet ut i andre enden ufordøyd og bare fortsetter å spise så lenge det er mat.

Det du derimot skal være obs på, er hvis slike lange tråder er "tomme hylser" og helt hvite av farge. Det er et klart symptom på innvollsparasitter. Men som sagt; tarmtrådene som kommer ut, vil da ikke inneholde noe rester av fordøyd mat, de er "tomme og hvite".

PS!
Jeg så smiletegnet i overskriften, så jeg lurte litt på om du kanskje bare mente at du bare ville poste noen morsomme bilder, eller om du virkelig ville vite svaret
[QUOTE=mona o](...)

Det du derimot skal være obs på, er hvis slike lange tråder er "tomme hylser" og helt hvite av farge. Det er et klart symptom på innvollsparasitter. Men som sagt; tarmtrådene som kommer ut, vil da ikke inneholde noe rester av fordøyd mat, de er "tomme og hvite".
(...)QUOTE]

Er det slik at avføringen ligger i en slags "pose", og at avføringen ligger inne i denne posen?

Så om det er innvollsparasitter, kommer bare denne posen ut, uten at det er avføring inni? Eller er det hvite selve parasitten?

Har sett før at de skrives at det kan være innvollsparasitt om avføringen er hvit, men prøver å skjønne sammenhengen slik at det er lettere å vurdere på egen fisk.
Trond Stegarud
Jeg forer med egen mix 2 ganger om dagen, forer endel da koi går her.

Du kan jo forsøke å gi mat kun 1 gang om dagen og se om det bedrer seg...
Jeg gir kun mat 1 gang annenhver dag, og mine fisker driter kun noen korte sorte "tarmer".

Mine hadde nemlig også slik som dine i begynnelsen...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap