Yngel på labidochromis caeruleus

Hei.
Er veldig fersk som akvarie eier, og må derfor vende meg til massene for noen spørsmål.
Jeg har tre Labidochromis caeruleus (Golden ciklider).
En hann, og to hunner.
Jeg tror den ene jenta ruger på noen egg nå. Etter det jeg har forstått så er de munn rugere. Hun har fått en ekstra "pose" under munnen. Og har problem med å holde munnen lukket. I det siste har hun også fått vertikale striper på sidene.
Det jeg lurer på er om jeg har oppfattet situasjonen riktig. Altså om det høres ut som om det er småfisk på vei , hvor lenge går de å ruger disse eggene i munnen, og må jeg ha et eget bur\ akvarie til henne slik at hun tør å slippe egget. ??
Hei Per-Christian og velkommen hit

Virker som at Golden-hua di går og tygger, ja. Typisk at hun får hake og munnen full. Hun vil ikke spise noe særlig heller, og vil trekke seg litt tilbake.
Det går tre uker (ca 21 dager) fra de leker til ferdig yngel blir spyttet, noen ganger lenger hvis det er mye stress for henne å slippe dem. Yngelen blir gjerne spist av de andre fiskene.

Du kan velge om du vil ta henne ut og sette henne i eget kar eller yngelboks,
eller "strippe" henne for yngel og slippe henne tilbake med en gang,
eller bare la henne være der hun er (hvis du ikke vil ta vare på yngelen).

Selv foretrekker jeg å flytte tyggende hunner til et lite akvarium og la naturen gå sin gang der.
Lykke til med yngel!

Kanskje du finner noe nyttig i denne tråden?:
Oppdrett av malawi.
Takker
Hei,
Tusen takk for svaret. Skal se om jeg ikke får den vordende moren inn i en egen leilighet.
Golden har lett får å bli litt blasse i fargen når de tygger. Mangel på matinntak slår ofte ut i fiskenes farge, men dette snur seg etter at hun har sluppet ynglene og begynner å spise igjen.
Om du velger å sette henne i eget kar bør du sørge for at karet ikke er for lite. Hvis karet er for lite kan hun bli stresset og dermed svelge eggene sine. Flere gjemmeplasser er en fordel for hennes følelse av trygghet selv om hun går alene.
Flytting bør skje slik at hua konstant er under vann, gjerne i en boks eller lignende, og karet hun settes inn i bør ha samme temp og verdier som karet hun kommer fra.

Når hua skal settes tilbake etter at hun har sluppet yngel (spyttet) kan du med fordel ominnrede karet hun kom fra. På denne måten får hun en større sjangs til å unngå mobbing ved gjenforening.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap