Oppstart av akvarie med brukt pumpe ?

hvordan er det å starte ett akvarie med en pumpe som er bruk å "fylt" med bakterier ? Må man vente 4-5 uker da ?
jeg ville ikke gjort det,
for vist det karet pumpen kommer fra har sykdom, vil det nye kare ditt få sykdom.

mitt tips er og gå på dyre butikken, si at du har fått deg ett akvarium og må ha noen bakterie piller. da heller du de pillene oppi akvariumet, leser på pakken kor lenge du må vente for og ta fisk oppi karet, mener jeg ventet 2 dager, og vips du kan ha fisk i.
Jeg pleier starte kar med "gamle" pumper. men ja kan følge med noe du ikke vil ha kanskje. men hvis du bruker en pumpe med bakterieflora'n på topp så slipper du vente så lenge som 4-5 uker ja.

metoden til sindre her er vel heller tvilsom, disse pillene eller hva du kjøper har som regel ingen effekt.
Vibeke Salamonsen
hvordan er det å starte ett akvarie med en pumpe som er bruk å "fylt" med bakterier ? Må man vente 4-5 uker da ?


Det kommer an på hva du mener med "brukt". Hvis den har vært i drift konstant, dvs uten stans eller uttørking, så er det et innkjørt filter og akvariet kan ta i mot fisk med en gang.

Men har filteret vært brukt, men så lagt vekk og tørket ut eller har stått avslått i timesvis, så er filterbakteriene døde. Da må man kjøre inn filteret og akvariet fra scratch.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap