Oppvekst for apisto-yngel

Heisann!

Snart skal jeg i gang med innkjøp av fisk, og innbyggerne i 63litern vil bl.a. bli Apistogramma Borellii. Forhåpentligvis vil disse legge egg etterhvert, og jeg er klar over hvordan "foreldreansvaret" fungerer. Men jeg tviler sterkt på at yngelen kan vokse opp i samme kar som foreldrene, da disse under optimale forhold legger egg ganske ofte, og blir aggressive under lek.

Tenkte derfor at det kunne være gøy å etterhvert sette opp en 63liter til, og bruke dette til apisto-yngel. Dette har vært planen siden jeg startet opp med akvariehobbyen igjen, å ha to 63litere på akvariebordet. I utgangspunktet var drømmen å ha et Sør-Amerika-kar, og et Asia-kar, men disse planene endres jo stadig. Dersom det er best å bruke det andre akvariet til apisto-yngel, vil jeg uten tvil gjøre det.

Har derfor noen spørsmål:

- Når bør yngel fjernes fra foreldrene?
- Er det noen spesielle krav til innredning for yngel?
- Forslag til Sør-Amerikanske fisker som kan bo i oppvekstkaret på fulltid, som ikke vil ha noen konsekvenser for yngelen?

Takker for alle svar
Foreldrene bør ikke fjernes, og jeg har dretta en god del apistogrammaer. De kara hvor foreldre og yngel har vokst opp sammen, så vokser ynglene fortere samt at flere overlever. Det er min erfaring med dette.

Eikeløv på bunnen er bra for yngel så har dem skjul, samt steder dem finner mikroorganismer.

Forslag til andre arter i oppvekstkaret har jeg kunn otto, som er flotte små algespisere.

Jeg har 3-4 kull med apistogramma cacatuoides gående i en 112l, fungerer helt fint det med en leks trio(foreldrene)
Takker for kjapt svar, jeg så du var online og håpet du ville skrive her, Tom

Hvor lenge kan ungene gå med foreldrene, sånn ca? Vet det er et vanskelig spørsmål i og med at alle fisker vokser i forskjellig tempo, men finnes det noen "tommelfingerregel" på ca. cm f.eks.?

Jeg jobber beinhardt for å prøve å få tak i Nannoptopoma (Otocinclus Orange, Paraotocinclus sp, Nannoptopoma Sp Peru/Striped, utallige navn), og håper på å lykkes. Dersom jeg ikke får tak i dette, blir det helt klart en eller annen otto.

Har bilde av akvariet på profilen min, og oppi der er det både eikeløv og masse gjemmesteder
Jeg pleier å ta ungfiskene over i egne kar når dem er rundt 3 cm store, ellers vil foreldrene slite med å få frem nye kull. Ikke noe av det jeg sier er en fasitt, men funker for meg. Andre kan sikkert ha andre oppfatninger og erfaringer, så det beste er i grunn å prøve seg litt frem selv
Takker for svar igjen. Da får jeg tenke litt på hva jeg gjør det med 63liter nr. 2
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap