Slørhaler, en pest og en plage?

I det siste har jeg hørt mye dritt bli slengt ut om slørhalene. blant annet at de er misfostre,alt vokser feil,har vanskeligheter for å svømme,osvosvosv. Nå vil jeg si min mening, og ikke nøl med å komme med din.

mine nybegynnerfisker var tre slørhaler med sånn passe lang og slørete hale + en orginal gullfisk. jeg merka jo med en gang at gullfisken svømte tredobbelt så fort som de andre slørhalene, og at de andre hadde problemer med å svømme. mange sa at jeg burde kvitte meg med dem, for at de var bare misfostre, og at de hadde problemer osvosv, og at jeg ikke kunne ha andre "typer" fisk sammen med dem. men om ikke du kjøper slørhaler, så kommer de jo til et annen plass uansett, slørhalene er jo der selv om du ikke kjøper dem. dessverre er det forsent å stoppe slørhale oppdrettet. de er jo overalt.

jeg bestemte meg for å ikke kvitte meg med slørhalene mine. de er jo utrolig nydelig å se på, til tross problemene det sies at den har. og idag testet jeg teorien om at gullfisker/slørhaler ikke kan være sammen med andre typer fisk. jeg har kjøpt meg tre platy'er , og de lever.

hva synes du om slørhaler?
Gullfisk og slørhaler for nok ikke den oppmerksomhet som de egentlig fortjener her i Norge. Andre plasser og da spesielt i østen har damfisker en helt annen status enn her i Norge.

Når dette er sagt er gullfisk en kjempeflott fisk for nybegynnerer men ikke til et kar som er for lite. Tenker du at gullfisken skal ha ca 50 -100 liter eller mere pr fisk og steller dem godt kan du få frem noen flotte fisk med mye personlighet.

Når det gjelder at gullfisk ikke kan ga sammen med andre fisk er dette selvfølgelige en påstand som ikke er helt korrekt, men det er vel heller ikke rett å si at fisk passer ilag fordi de forsatt etter kort tid lever...
Når jeg leser litt lenger ned på lista over nye innlegg dukket denne opp;

Sunniva Johansen
Jeg har nettop kjøpt meg tre Plety som jeg skal ha sammen med fiskene mine. Nå har jeg lagt dem ut i akvariet mitt, og de ligger bare på botn. De er ikke skadet på noe vis. Noen som vet hva som feiler?


Du kan da vel ikke mene at du har ført bevis for at gullfisk og platy kan leve sammen når du nettopp har sluppet de nye fisken oppi ditt akvarie?
Jeg ønsker meg veldig en gullfiskdam i hagen, og synes disse er veldig pene fisk. Dog ville jeg ikke hatt den inne, da jeg synes store kar kan romme så mye mer annet spennende, enn bare noen få gullfisk

Vanlige gullfisk synes jeg er helt greit.
Slørhaler sånn passe ok
Bubbleeye etc etc skulle ikke vært lov å drettet, da jeg synes dette er rent dyreplageri.

Som forbruker må man også være bevisst sine kjøp; om ingen kjøper en bestemt fiskeart, vil den heller ikke ha livets rett da salget stopper opp.
Stopper salget, stopper oppdretten.

Men det vil aldri skje globalt sett.

Men jeg vet at jeg ikke vil gå på tvers av mine etiske grenser når det kommer til "svin-oppdrett" av fisk, og holder meg unna visse arter.
de sier jo at gullfisk ikke kan gå med andre fisk pågunn av at de er kaltvannsfisk og de andre fiskene er fra tropiske strøk
Jeg skjønner tankegangen din. Tingen er vel heller den at hvær gang du kjøper en slørhale, er du med på å støtte avvel av slørhaler. Hvis folk sluttet å kjøpe dem, ville markedet forsvinne, og oppdretterne ville ikke lenger kunne "produsere" like mange, for de ville ikke bli kvitt dem/ikke tjene penger på dem.

Dette er kanskje en idealistisk tankegang, å tro at noen få som boikotter slørhaler, vil kunne utgjøre forskjell. Men man må vel begynne et sted?

Ellers synes jeg faktisk at slørhaler er veldig fine å se på Og jeg tror nok at det er andre gullfisk-varianter som er langt mer "handicappede" enn slørhalen. Se bare på bubble-eye for eksempel
Nils Vollstad
[QUOTE=Sunniva Johansen]Jeg har nettop kjøpt meg tre Plety som jeg skal ha sammen med fiskene mine. Nå har jeg lagt dem ut i akvariet mitt, og de ligger bare på botn. De er ikke skadet på noe vis. Noen som vet hva som feiler?


Du kan da vel ikke mene at du har ført bevis for at gullfisk og platy kan leve sammen når du nettopp har sluppet de nye fisken oppi ditt akvarie?

Og spesielt ikke når du i tillegg har laget en tråd om at de nye fiskene bare ligger på bunnen i akvariet ditt. Det viktigste når man har akvarie, er å prøve å tilrettelegge det så godt som mulig for falle innbyggerne. Dette oppnår man ikke ved å sette fisker med ulike krav i samme kar. Gullfisk kan gå greit med andre fisker, men det er svært få som trives med gullfiskenes ideelle krav til verdier og temperatur. Derfor sier man at de går dårlig med andre fisk, det er rett og slett få som matcher. I tillegg er gullfisk glupske, og fisk som får plass i munnen, forsvinner inn i munnen. Så ikke forvent at platyene dine skal øke i antall, det av yngel som foreldrene ikke spiser selv, vil gå i munnen på en gullfisk.
slørhaler er kunst for mange det er mange varianter her er noen.
common,comet,shubunkin,fantail,veil tail,rykin,oranda,globe-eye & moor,butterfly,ranchu & lionhead,pompon,hama nishiki & pearlscale,
celestial,bubble-eye disse er flotte fisker og dette er kunst hvis du leser og studerer hvordan og hvorfor de ser slik ut det finns mange bøker som forteller om denne fiskene dette er stort i utlandet
tiste
slørhaler er kunst for mange det er mange varianter her er noen. common,comet,shubunkin,fantail,veil tail,rykin,oranda,globe-eye & moor,butterfly,ranchu & lionhead,pompon,hama nishiki & pearlscale, celestial,bubble-eye disse er flotte fisker og dette er kunst hvis du leser og studerer hvordan og hvorfor de ser slik ut det finns mange bøker som forteller om denne fiskene dette er stort i utlandet



At det er stort i utlandet , betyr ikke at det er etisk riktig! Levende vesner som lider, kan ikke under noen omstendighet kalles kunst.
hva vet du om den lider er du en slørhale? den er født slik den vet ikke bedre
Gullfisker er eurythermal, som betyr at den trives i mange forskjellige temperaturer, fra 10 grader til 35 grader, og kan overleve temperaturer fra 1 grad til 40 grader.
Det er en gammel myte om av gullfisker er kaltvannsfisker. De stammer jo fra Asia, og store deler av asia er ganske så varmt store deler av året:P

Synes gullfisker er pene(ikke ekstremvariantene som bubbeleye). Skulle jeg hatt noen ville jeg gått for å ha de alene eller sammen med Kinesisk værål, som er en fisk jeg tror går perfekt med de fleste fisker. Værålen er en mild fisk som har de samme vannkravene som gullfisker, så de ville nok passet perfekt ilag.
Smerte/ubehag er vel smerte/ubehag selv om den aldri har opplevd annet. Bare spør noen som er født med kroniske lidelser. Jeg er sikker på at de føler smerte selv om de har følt den samme smerten hele livet. Og det faktum at de har hatt vondt hele livet, er neppe noen trøst...

Og jeg tar i hvert fall ikke argumentet om at "det er stort i utlandet" til inntekt for at noe er greit, etisk, eller behagelig for den involveret. Til det skjer det litt for mye negativt blant annet rundt tradisjonell kinesisk medisin.

Klart vi ikke vet nøyaktig hva en gullfisk føler. Og vi kan ikke si at en bubble-eye har det bedre/værre enn en celestial. Men det er faktisk lov å bruke sunn fornuft. Når fasongen på kropp og øyne er så radikalt forandret i forhold til det normale, og fisken knapt klarer å svømme, selv i rolig vann, så er det varseltegn godt nok for min del.
Hele poenget for en fisk er jo å kunne svømme skikkelig...

Så på "americas funniest home videos" en gang, hvor noen hadde en slik deformert slørhale. Den svømte så dårlig at eieren hadde laget flytevest til den, slik at den kunne holde seg flytende. Virket som om alle syntes det var søtt/morsomt. Jeg ble bare trist. Det er noe radikalt feil når en fisk må ha flytevest... Og kunst er det i hvert fall ikke!

Og jeg kommer aldri til å forstå behovet for å holde fisk som er så til de grader endret/tuklet med når det finnes tusenvis av naturlige, flotte fisk å velge mellom.
Sunniva Johansen
om ikke du kjøper slørhaler, så kommer de jo til et annen plass uansett, slørhalene er jo der selv om du ikke kjøper dem


Logisk brist.

Når du kjøper en slørhale, får de som oppdretter slørhaler penger til å drette opp flere slørhaler.

At det finnes andre folk som stjeler betyr ikke at det er greit å stjele. Hvis man resonnerer "men ting blir jo stjålet uansett", lager man bare unnskyldninger for seg selv.

Så det du driver med her er i bunn og grunn ikke noe annet enn ansvarsfraskriving.
La meg sette det på spissen med et eksempel: la oss si at en leverandør selger fisk til hovedsaklig EU-land. Plutselig blir det forbudt å ha gullfisk i akvarier i EU -landene. Ville denne leverandøren fortsatt å avle opp eller skaffe gullfisk for å selge disse da? Nei, naturligvis ikke. Annet eksempel: nordmenn fikk opp øynene for disse fæle avlsvariantene av gullfisk, og sluttet å kjøpe dem. Ville dyrebutikkeme fortsette å ta inn gullfisk? Neeei.

Jeg drister meg til å si at hver eneste akvarist som kjøper oppdrettsvarianter av gullfisk (slørhale) øker etterspørselen. Uavhengig av antall. Dyrebutikken får færre gullfisker i butikken, og bestiller fler.

Trenger ikke å være hjernekirurg for å skjønne logikken. Hver eneste akvarist som lærer seg riktig info her på AF eller andre steder om gullfisk, er med på å minske etterspørselen.
Plussmedlem
Denne diskusjonen kan overføres til f.eks. hunder. Vi opererer med en terminologi som antyder at de er vidt forskjellige, mens de i realiteten er nesten identiske genetisk.
Ta for eksempel en bulldog. Disse hundene er meget utsatte for smertefulle lidelser som hoftedysplasi, interdigitale cyster og veldig ofte respiratoriske problemer. Det finnes ingen tvil om at dette kan til tider være meget smertefullt for en ellers flott rase.

Grunnen til at de lider så mye som de gjør, er ganske enkelt fordi vi mennesker avlet de slik. Akkurat det samme med gullfiskvariantene. Den eneste reelle forskjellen er at en hund er meget mer ekspressiv enn en fisk og kan gjøre sine plager audible og synlige for oss. En fisk lever sitt liv uten mulighet til å uttrykke særlig i retning av oss mennesker. Men la det ikke være tvil. Ballongmollyer, globe eye og alle disse fremavlede skapningene som er så vanlige i handelen har det ikke godt. Og det er vår skyld.
Dyrebutikker, produsenter, distributører - ingen av disse vil noensinne ta et etisk forsvarlig valg om å ikke profittere på disse med mindre vi forbrukere blir mer bevisste i våre valg av kjæledyr.
Jeg er ikke enig i at slørhaler lider noe voldsomt. Jeg hadde slørhaler sammen med cometer i dammen min, og de svømte like raskt og konkurrerte helt fint om maten. Jeg støtter ikke avl på misdannede dyr, uansett om det er fisker eller hunder, men tror slørhaler er langt fra den verste varianten og tror ikke de lider pga de må vrikke litt ekstra for å svømme.

Det som er med hunder i disse dager er at ansvarsfulle oppdrettere prøver å avle bort de mest ekstreme trekkene, nettopp for at hundene skal kunne puste normalt osv. De kan jo ikke noe for at oppdrettere før i tiden avlet de frem slik, det viktigste er å prøve å fikse dem nå.

Det beste for fisker er at folk velger naturlige varianter og fjerner markedet for ekstreme, misdannede varianter.
Det er nok desværre de færreste oppdrettere (av hund) som gjør noe reellt bra for rasene. Innavlen er så stor på mange,f.eks Mops, at uansett hvor langt du reiser for å få inn "friskt " blod, vil de være alt for nært beslektet.

Cavalier King Charles Spaniel f.eks er enormt disponert for hjertesykdom.(og utallige andre) Denne sykdommen kan ofte ikke påvises før hunden er over 5 år. Da har oppdretteren gjerne satt mange mange kull på den hunden allerede.

Så lenge mennesket avler for utseende og ikke helse vil det forbli slik. Rasestandarder har enormt mye av skylda for uføret mange av rasene har kommet opp i i dag. Utstillinger som belønner de , i mine øyne, mest vanskapte hundene. Se bare på Schæferhunden. Ryggen er nå så krum, at han omtrent drar rævva ned i marka når han går. Bakbeina er så små, og svake at de ligner froskebein, og de vingler.
Se på den Engleske Bulldogen som oftest ikke er i stand til å føde normalt engang!
Oss forbrukere, som støtter denne bedriften med å kjøpe valper av belastede raser.

Inne på Canis.no skal det ligge en dokumentar om nettopp dette temaet. Den har tidligere vært vist på tv et par ganger. Og det er hårreisende.
Plussmedlem
Artemia
Inne på Canis.no skal det ligge en dokumentar om nettopp dette temaet. Den har tidligere vært vist på tv et par ganger. Og det er hårreisende.

Om den ikke ligger på Canis.no så ligger den her: Pedigree dogs exposed
Vil bare si at jeg elsker mine slørhaler, de to første jeg skaffet fikk jeg for nesten 2 år siden og de svømmer og trives enda idag. Jeg har dem sammen med andre fisker som f.eks platyer og dette har aldri vært noe problem.. Jeg startet med 4 platy og har idag 30stk fordi de har ynglet så mye.. (skal kvitte meg med dem nå før de tidobles!!)

Jeg har iallefall tenkt å kun ha slørhaler i mitt akvarium fordi jeg liker personligheten deres. Er også enig i at ekstreme varianter med ett bubble-eye og ett vanlig og diverse utvekster på kroppen osv er helt uakseptabelt, gud jeg har jo sett fisker i butikken som ikke kan svømme engang.. Men slørhalene er nok iferd med å bli en egen art og jeg tror ikke den har det så vondt som mange mener. De fleste dyr er framavlet og har et like fullverdig liv alikevel. Har iallefall det inntrykket av at slørhaler er veldig hardføre og glade fisker men det var bare min mening..
Jeg har selv hatt en slørhale for lenge siden (ikke den mest ekstreme varianten, men med forkortet/krum rygg og dobbel halefinne. Kanskje manglet den ryggfinne, det husker jeg ikke).

Den var aktiv, livskraftig og stor, og jeg fikk ikke inntrykk av at den hadde det dårlig. Men jeg tror likevel ikke at jeg noen gang kommer til å kjøpe slørhale igjen. Det minner meg for mye om de slørhalegullfiskene som er virkelig vanskapte og som selges over en lav sko.
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap