Lysrør problemer

Heisann folkens.
Jeg kjøpte mitt første akvarium (54 liters) på Tirsdag. Har hatt i vann, grus og et par planter, pumpe og varme er også i drift.
Men et problem jeg har er lyset mitt. På Torsdag kveld, altså etter 2 dager, så sluknet lysrøret mitt. Jeg fikk nytt i butikken på fredag, men i kveld sluknet dette også. Typen er 15 watts Power-glo T8. Akvariet er et Aquastar 60. Armatur følgte med i pakken.
Så nå lurer jeg litt på hva som lager dette problemet, og hvordan jeg kan hindre at det skjer igjen.
Jeg tenker kanskje at vann høyden min er for høy og det blir for varmt/litte lufting rundt røret. Tipper der var ca. 2 cm fra vannet til røret. Kan dette ha påvirket noe, eller er det noe annet jeg gjør galt? Begge rørene sluknet om kvelden, etter at lyset hadde vært på siden morgningen.
Jeg får nok ikke tak i lysrør før på mandag ettermiddag, så bør jeg gjøre noe med plantene, eller klarer de seg med vanlig stue lys et par dager?
Jeg lagte noe provisorisk med en lys armatur som jeg hadde lignede.
Dette er 36 Watts rør. Hjelper det plantene med vanlig lys, eller trenge de spesial lysrør? I armaturen er det et cool white og et UV rør.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap