Pumpe vs filter, innkjøring av kar, trenger hjelp!

Har ikke fått respons på de andre trådene jeg har om emnet, så jeg prøver igjen;

Jeg startet et kar fredag for 1,5 uke siden.
Brukt kar og pumpe, men det hadde ligget tørt lenge. Kickstartet pumpa med guffe fra vårt andre akvarium, og siden har det stått og surret, har kun en plante oppi, og har ellers ikke gjort noe med karet, dvs ingen varmebolbe, og ikke lys, da lysrørene var defekt. Har ikke fått somla meg til å kjøpe ennå.
Da gubben kommer hjem, bemerker han at pumpa ikke lager bobler. Dvs vannet går jo tydelig igjennom den, men det kommer ikke ut i bobleform, som i vårt andre akvarium. Når vi setter opp styrken kommer det bobler i rykk og napp, men ikke stabilt, og pumpa bråker veldig.
Jeg lurer derfor på om pumpa kanskje ikke er helt god, det er en am-top 1000.
Forrige eier opplyste at pumpa hadde gått bra når han hadde den, og det tok jeg hans ord på.

Jeg trodde pumpe var kombinert oksygenprodusent og filter jeg, er ikke alle det?
Karet er på 102 liter, hvis jeg skal se meg om etter et nytt filter/pumpe, hvilken vil dere anbefale? Og selv om den gamle pumpa skulle være halvdefekt, kan den surre og gå til en ny pumpe er innkjørt? For den gamle må vel ha en viss effekt selv om den ikke fungerer optimalt, eller må jeg starte helt på nytt fordi det gamle filteret ikke fungerer 100%?

Og til slutt, når kan jeg forvente at et kar som er startet med hjelp av gammel guffe er innkjørt? Bør jeg gjøre noe annet enn det jeg hittil har gjort? Jeg må innrømme at jeg ikke har testa vannet enda engang, har vært syk, og siden det står tomt har det fått være i fred. Det har altså stått på i 11 dager.
Går utfra at du mener at du kickstartet filteret, og ikke pumpen.
Dette er to forskjellige enheter: Pumpen sørger for sirkulasjon i vannet, og filteret filtrerer

Plussmedlem
Hei.

Så lenge den gamle pumpa humper og går, er det ikke oe umiddelbart hastverk. Det viktigste er at vann filtreres gjennom den og gir oksygen til filterbakteriene slik at disse får luft til å gjøre jobben sin.

Bobler derimot er det ingen vits i å bry seg med, for det er ikke boblene som står for gassutvekslingen i et akvarium. Det er det overflatebevegelsen som gjør. Bobler kan bidra til å skape bevegelse i vannoverflaten, men de har ingen annen funksjon i gassutveksling. Derfor er det ikke noen vits i å sette den gamle pumpa på full styrke for å få bobler i karet.
Faktisk liker fisk sjelden bobler da disse kan kile og klø når de kommer i kontakt med fiskekroppen.

Har hørt før at folk sier am-topp'er kan lage en del bråk. De fleste anbefaler pumper og filter fra produsenter som Eheim. Selv har jeg fra Fluval og er fornøyd med den. Eksakte modeller avhenger om du ønsker innvendig pumpe eller utvendig. Den generelle konsensusen her inne er vel at utvendige pumper er de beste. Den gamle pumpen kan surre og gå til den nye er innkjørt ja. Det er en av de beste måtene å introdusere nytt filter på.

Hvis det er, som jeg oppfatter det, slik at karet er ubebodd og ikke ferdig innredet, er jo dette en ypperlig anledning til å finsikte planter du vil ha og å prøve deg frem med plasseringen av disse (og eventuell dekorasjon). De som har forsøkt og gitt tilbakemeldinger sier at et kickstarta filter bortimot halverer innkjøringstiden, så hvis karet har gått i 11 dager kan du jo teste vannet og se om dette stemmer.
Hvis det er det, kan du jo også begynne å tenke på å introdusere fisk.
julnil
Går utfra at du mener at du kickstartet filteret, og ikke pumpen. Dette er to forskjellige enheter: Pumpen sørger for sirkulasjon i vannet, og filteret filtrerer :)

Ja, jeg skrev litt om hverandre her. Filteret ja.
Viktor
Hei. Så lenge den gamle pumpa humper og går, er det ikke oe umiddelbart hastverk. Det viktigste er at vann filtreres gjennom den og gir oksygen til filterbakteriene slik at disse får luft til å gjøre jobben sin. Bobler derimot er det ingen vits i å bry seg med, for det er ikke boblene som står for gassutvekslingen i et akvarium. Det er det overflatebevegelsen som gjør. Bobler kan bidra til å skape bevegelse i vannoverflaten, men de har ingen annen funksjon i gassutveksling. Derfor er det ikke noen vits i å sette den gamle pumpa på full styrke for å få bobler i karet. Faktisk liker fisk sjelden bobler da disse kan kile og klø når de kommer i kontakt med fiskekroppen. Har hørt før at folk sier am-topp'er kan lage en del bråk. De fleste anbefaler pumper og filter fra produsenter som Eheim. Selv har jeg fra Fluval og er fornøyd med den. Eksakte modeller avhenger om du ønsker innvendig pumpe eller utvendig. Den generelle konsensusen her inne er vel at utvendige pumper er de beste. Den gamle pumpen kan surre og gå til den nye er innkjørt ja. Det er en av de beste måtene å introdusere nytt filter på. Hvis det er, som jeg oppfatter det, slik at karet er ubebodd og ikke ferdig innredet, er jo dette en ypperlig anledning til å finsikte planter du vil ha og å prøve deg frem med plasseringen av disse (og eventuell dekorasjon). De som har forsøkt og gitt tilbakemeldinger sier at et kickstarta filter bortimot halverer innkjøringstiden, så hvis karet har gått i 11 dager kan du jo teste vannet og se om dette stemmer. Hvis det er det, kan du jo også begynne å tenke på å introdusere fisk.

Aha, så det må ikke være bobler? Hvor mye bevegelse i vannoverflata må det være? Og finnes det da både kombinert filter og pumpe, bare filter og bare pumpe? Jeg blir litt forvirret... Med andre ord, holder den jeg har, som bare filtrerer vannet og lager bevegelse i vannet?
Og takk for svar om innkjøringstid, har lurt veldig på dette de siste dagene.
Jeg har nå testa vannet for en del: PH 7,5 GH 3, Nitritt under 0,3 (har kun tetra-test) Da er det kanskje på tide å tenke innreding ja, og de første fiskene etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap