Sammensetting av fisk i 102 l

Har sett litt i fiskebasen, men det er så vanskelig å velge!
102 liters kar, ph 7, GH 0-1, men kan jo lett økes (?)
Temperatur blir satt etter fiskenes ønske.
Bunnen er sand, ikke den aller fineste sanden, kornene er kanskje ca 1 mm store.
KH testen fikk jeg ikke helt til, mulig det da vil si at jeg har lav KH også?
Fargen forandra seg liksom aldri når jeg testa...

Vil gjerne ha noen litt mer spennende arter enn de vanlige nybegynnerartene, samtidig som det ikke må være for vanskelige arter heller.
Jeg har sett litt på Leopard danio og Sebrafisk (danio) som har rimelig like krav, disse går sikkert greit sammen? Liker fisk som har litt farger, har også sett litt på kongotetra. Ottoer som rengjørere etterhvert?
Og så vil jeg gjerne ha litt tips fra dere andre på hvilke arter som går greit sammen og som passer til størrelsen.
Hvilke fisk begynner jeg med når karet er ferdig innkjørt, og hvor mange av hver art?

Håper dere kan hjelpe. Takk.
Leoparddanio og sebrafisk er akkurat samme fisken, men de ble beskrevet som ulike arter før det ble oppdaget, derav to forskjellige navn.

Iallefall, det er fine fisk som er artige å se på. De er lette å få lek på, men man må som regel jobbe litt for å ale opp yngelet. Dog kan de virke stressende på andre fisk siden de er nokså hypre.

Så vil jeg bare nevne kuhlii-åler også. De er artige stimfisk som er lette å holde dersom vannet er rent, de er nemlig litt skjøre dersom det skulle bli litt nitritt i vannet, og mine reagerer også hvis det er litt lite oksygen. De passer sammen med sebrafisk, og i vannet du har fra før. Fargen er også fin sjokoladebrun med gulaktige striper.

Så hadde det jo kanskje vært fin med en større hovedfisk også? Jeg er veldig glad i kampfisker jeg da, personlighet som gjør at den skiller seg fra stimfiskene. Men sebrafisken/leoparddanio kan stresse den, samt nappe finnene dersom du velger en langfinnet hann. Det kan også gå bra, det kommer mye an på kampfisken er min erfaring. En pysete hann blir lettere plaget.

Lykke til med valg av fisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap