Filter spørsmål

hei. har bestillt filter som skal ta 200 liter i timen. lurer på om dette blir for lite til et aquarium på 100 liter? min forståelse er at et filter burde drive dobbelt så mye vann som akvariet rommer, i timen.
Hva slags filter er det snakk om?

Tror kanskje du har misforstått litt. Det er ikke hvor mange liter i timen et filter klarer å pumpe som betyr noe. Det som er viktig, er hvor god plass det er til filterbakterier i filteret (altså hvor mye svamp og annet filtermateriale det er plass til). Det er fordi det er filterbakteriene som holder vannet rent.

De fleste produsenter oppgir hvor stort akvarie filteret passer til. Det er denne anbefalingen man sier at bør dobles. Altså, om en produsent sier at "Dette filteret passer i akvarier på 100 liter", kan du regne med at filteret er greit til en 50-liter.

Har du et 100-liters akvarium, bør du altså se etter filter som passer til akvarier på rundt 200 liter. Og slike filter vil pumpe langt mer enn 200 liter i timen. I mine 110-litere har jeg utvendige filtre som pumper 700 liter i timen.
hei det kommer ann på fiskebestanden,du kan ha filter som tar 500 liter i timen,det går fint i et 100 liters kar.jeg vil ikke anbefale et filter på 200 liter i timen.
da har vel jeg missforstått dette da. dumt. da å jeg gå å kjøpe et i dyrebutikken istede å selge det jeg har bestilt.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap