Filter til 22l akvariet

kjøpte et 22 liter resun dm-320 akvariet hos dyrebutikken. sa jeg skulle ha et som tokk lite plass og et par små fisk som ikke krevde så veldig mye. han hadde noen fisk som gikk opp til overflaten og tokk luft. og trenkte ikke filter bare jeg skiftet litt vann hver 2-3dag så skulle det gå greit. har også et par planter som hjelper med litt oksygen.

men etter mer lesning her inne så tror jeg at det er lurt og skaffe seg en filter pumpe. hvillken er det som er grei til et slikt akvarie? er det noen som er tillpasset den type akvariet jeg har?


på forhånd takk
Plussmedlem
Du kan bruke noe slikt som dette.
Jeg har tilsvarende i 25 liter. Det går bra, men du kan ikke ha så mye mere enn en kampfisk i karet.

Hvis karet står i et rom som ikke holder "normal stuetemperatur" så bør du også ha en varmekolbe.
har det på kjøkken benken inne i en krok. er nokså stabil temp det. aldri under 20grader.
Alt er relativt og det som gjelder for fisker flest er ikke nødvendigvis like gyldig for alle. F.eks labyrintfisker, som jeg antar er det du snakker om når du sier fisker som går til vannflaten for luft. Er det disse slike fisker du har?

Det er fint om du kan finne ut hva de heter og eventuelt legge ut et bilde. For dersom du har en type litt hardfør labyrintfisk kan det hende du ikke trenger annet enn godt med planter av den typen som vokser fort.
Plantene produserer ikke bare oksygen, men tar også unna avfalls-/næringsstoffer i vannet. I verste fall kan det hende at fiskene dine ikke liker noe særlig sirkulasjon og at de vil mistrives med den type filter Loomis viste til.

Det å ha et akvarium uten filter blir av noen ansett for å være for viderekommende, men dersom du holder fisker som kommer fra oksygenfattig stillestående vann er det ikke noe i veien for å prøve uten filter. Godt med planter i karet er en fordel. Vannbytter hver annen dag er heller ikke nødvendig når ting har fått gått seg til.

Legg gjerne ut et bilde av karet ditt slik det ser ut nå, og fortell gjerne hvor lenge siden det er du kjøpte det.
Det er også fint om du legger inn din alder i profilen din, så vet vi om hvilken læringskurve du bør gå. Er du voksen er det kanskje lett å lese en engelsk side, f.eks. om hvordam sette opp et kar etter Walstads lotech natural metode.
Det er kileflekkrasbora du har, og disse trenger definitivt ei pumpe. Disse vil ikke hente luft i overflaten. Butikken har feilinformert deg.
De trenger også stor plass å svømme på for å ha det bra. Minst 60liter, helst større.
Ditt utgangspunkt med et lite kar og et par små fisk som ikke krever så mye er i hvertfall overskredet. Du har jo omtrent et dusin kileflekker og disse blir ca. 5 centimeter. Det er hverken et par fisker, eller særlig små fisker i forhold til et så lite kar.

Enten har du valgt å kjøpe annen fisk enn det selgeren i butikken anbefalte, og omtalte som kunne gå til overflaten for å få luft, eller så har selgeren gitt deg feil opplysinger og du har grunnlag for å gjøre om fiskekjøpet.
Ut fra alle boblene på glasset ser det ut som det ble startet i går, og mengden planter er for liten til å kunne gjøre nytte for seg på måten jeg omtalte.

Det er ikke lett å være nybegynner i denne hobbyen, man kan lett lure seg selv/eller bli lurt ved å enten kjøpe for lite kar og/eller få lyst på for mange og/eller for store fisker.
Fluval 1pluss funker som smurt for den størrelsen kar. Ellers er jeg enig med de andre her...
skal ta en tur og snakke med selgeren i morgen. skiftet vann i dag. derfor det er så mange bobler på glasset.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap