Kjøre filteret i ei bøtte mens forandring i karet...

skal bytte fra grus til sand i karet men lurer på hvordan man gjør det med filteret... utvendig eheim 2013 filter...
har lest det bør stå å gå i ei bøtte imens... skal jeg stoppe det, flytte å så starte det igjen??? eller???
har ikke gjort dette før jeg, som dere sikkert skjønner...
Du kan fylle opp ei bøtte med akvarievann, sette den på en stol/bord slik at kanten blir ca. like høy som kanten på akvariet, stoppe filteret, flytte filteret til bøtta, og starte filteret igjen ja.

Men det er vel ikke nødvendig å tømme akvariet helt når du skal bytte substrat? Jeg tror jeg heller ville latt filteret stå og gå i akvariet hvis mulig.
Jeg pleier å koble fra filteret, flytte det dit det skal stå og surre mens jeg jobber, også sette i stikk-kontakten igjen der. Det er viktig å la det gå i gang hele tiden. Det er også viktig å sikre seg at utblås-rør og innsugsrør ikke henger løst og dingler.... fest det på en eller annen måte, ellers ender hele greia på gulvet før eller siden med oversvømmelse som resultat Legg noe tungt oppå bøtta så rørene ligger godt forankret over bøttekanten.

Personlig syns jeg det er lurt av deg å flytte filteret mens du holder på, for det gir deg litt bedre "armslag" og du behøver ikke stresse for å bli fortest mulig ferdig osv. Det er usannsynlige mengder dritt som samler seg nedi gruslaget, og det nederste av dette består til stor del av usunne, "slemme" bakterier av det anaerobe slaget (den typen som ikke trenger oksygen for å leve, og de lukter!). Dette ville jeg gjort mye for å unngå å få i filteret, så jeg ville absolutt flyttet filteret under arbeidet. Så ville jeg slamsugd ut alt møkkavannet i karet, spadd ut grusen og så skylt over med en bøtte rent vann for å få vekk det siste møkka, sugd ut det vannet også, og til slutt lagt den ferdigvaskede sanden nedi.

Hva slags sand har du tenkt å bruke her? Hvis det er Rådasand må den vaskes (skylles) lenge i rennende vann i dusjen før bruk. Er det Biltemasand er det bare å snitte sekken mens du holder den over akvariet og la den tørre sanda renne rett nedi. Så bare glatter du litt over med hånden, før du fyller vann i karet.

Ikke sett nedi plantene før vannet er varmet opp til minst 18°C. Det er heller ikke særlig behagelig for deg å stå med hendene i iskaldt vann og plante, og når plantene kan få kuldesjokk er det best å vente.
mona o
Jeg pleier å koble fra filteret, flytte det dit det skal stå og surre mens jeg jobber, også sette i stikk-kontakten igjen der. Det er viktig å la det gå i gang hele tiden. Det er også viktig å sikre seg at utblås-rør og innsugsrør ikke henger løst og dingler.... fest det på en eller annen måte, ellers ender hele greia på gulvet før eller siden med oversvømmelse som resultat ;) Legg noe tungt oppå bøtta så rørene ligger godt forankret over bøttekanten. Personlig syns jeg det er lurt av deg å flytte filteret mens du holder på, for det gir deg litt bedre "armslag" og du behøver ikke stresse for å bli fortest mulig ferdig osv. Det er usannsynlige mengder dritt som samler seg nedi gruslaget, og det nederste av dette består til stor del av usunne, "slemme" bakterier av det anaerobe slaget (den typen som ikke trenger oksygen for å leve, og de lukter!). Dette ville jeg gjort mye for å unngå å få i filteret, så jeg ville absolutt flyttet filteret under arbeidet. Så ville jeg slamsugd ut alt møkkavannet i karet, spadd ut grusen og så skylt over med en bøtte rent vann for å få vekk det siste møkka, sugd ut det vannet også, og til slutt lagt den ferdigvaskede sanden nedi. Hva slags sand har du tenkt å bruke her? Hvis det er Rådasand må den vaskes (skylles) lenge i rennende vann i dusjen før bruk. Er det Biltemasand er det bare å snitte sekken mens du holder den over akvariet og la den tørre sanda renne rett nedi. Så bare glatter du litt over med hånden, før du fyller vann i karet. Ikke sett nedi plantene før vannet er varmet opp til minst 18°C. Det er heller ikke særlig behagelig for deg å stå med hendene i iskaldt vann og plante, og når plantene kan få kuldesjokk er det best å vente.


tenkte egentli å sette filteret nedi ei bøtte ja men nå har vi no bytta med filteret nedi...surra rundt ekstra filtervatt rundt innsuge imens da i håp om at hvertfall ikke all "gugga" ble sugd opp...
ble biltema sand etter å ha lest mye om det her inne... kjempefornøyd med resultatet...
fiskene har jeg flytta over i ett mindre kar sammen med den innvendige filteret og de skal få være der til temperaturen har steget.. bra jeg så det du skrev om plantene nå for hellers hadde de nok fått litt av ett kuldesjokk...

ser du har anbefalt ett eheim utv. filter i en annen tråd... har du ett å anbefale for mitt kar på 250 liter?? har en eheim 2013 nedi nå samt ett tetratec innvendig filter... står mellom å kjøpe ett stort til å erstatte begge nåverende, eller ett sammen med eheimen... økonomien som bestemmer da igrunn...
Filter
hei et tips til deg gunnhild,når det gjelder filter vil jeg anbefale deg å beholde det utvendige filter.kjøp et litt større en det du har.det er ikke noe ulempe å kjøre to utvendige filter.jeg har samme akvarie størrelse som deg,jeg kjører to utvendige filter et eheim 2078 og et 2128 filter i lag,har mange maller i akvariet som griser mye,da er det bra å ha overdimesjonerte filtere.men det er en vurdering sak,hvor store filtere du vil ha.men et eheim 2075 i tilleg til det filteret du har,da får du bra filtrering i akvariet.
Gunhild
ser du har anbefalt ett eheim utv. filter i en annen tråd... har du ett å anbefale for mitt kar på 250 liter?? har en eheim 2013 nedi nå samt ett tetratec innvendig filter... står mellom å kjøpe ett stort til å erstatte begge nåverende, eller ett sammen med eheimen... økonomien som bestemmer da igrunn...


Kan anbefale et fra Eheims nye Pro3 serie:
Eheim Pro modell 2073
elller en gammel og velprøvd klassiker, enklere modell:
Eheim Classic 2217.

Med Classic 2217 får du filtrering, både mekanisk og biologisk, men lite annet
Med Pro 3 2073 får du flere finesser som bl.a. justering av vannsirkulasjonen og enklere opplegg for vedlikehold.

Jeg anbefaler 2073, men om kostnaden er et spørsmål, så velger du 2217. Eller venter et par måneder ekstra og sparer opp til modell 2073

Jeg har lest om mange som har kjøpt Tetras utvendige filtere, i den relativt nye EX-serien. Til ditt kar ville TetraTec EX 1200 kunne passe. Men.. det har dukket opp et og annet innlegg om dårlige slanger og koblinger, og noen om lekkasjer fra det filteret... Men likevel, mange skriver også at de er kjempefornøyde med det og har null problemer.
Så du må egentlig velge selv.
mona o
[QUOTE=Gunhild]ser du har anbefalt ett eheim utv. filter i en annen tråd... har du ett å anbefale for mitt kar på 250 liter?? har en eheim 2013 nedi nå samt ett tetratec innvendig filter... står mellom å kjøpe ett stort til å erstatte begge nåverende, eller ett sammen med eheimen... økonomien som bestemmer da igrunn...


Kan anbefale et fra Eheims nye Pro3 serie:
Eheim Pro modell 2073
elller en gammel og velprøvd klassiker, enklere modell:
Eheim Classic 2217.

Med Classic 2217 får du filtrering, både mekanisk og biologisk, men lite annet
Med Pro 3 2073 får du flere finesser som bl.a. justering av vannsirkulasjonen og enklere opplegg for vedlikehold.

Jeg anbefaler 2073, men om kostnaden er et spørsmål, så velger du 2217. Eller venter et par måneder ekstra og sparer opp til modell 2073

Jeg har lest om mange som har kjøpt Tetras utvendige filtere, i den relativt nye EX-serien. Til ditt kar ville TetraTec EX 1200 kunne passe. Men.. det har dukket opp et og annet innlegg om dårlige slanger og koblinger, og noen om lekkasjer fra det filteret... Men likevel, mange skriver også at de er kjempefornøyde med det og har null problemer.
Så du må egentlig velge selv.

tusen takk for svar spare litt først nå så får vi se hva som kommer i hus kjempefornøyd med sanden fra biltema... ble mye finere enn grusen ja, å så enkelt å holde ren blir nok sand i 80 literen også etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap