Bunnfisk-sammensetning; kuhlii-ål og corydoras + ciklidespørsmål

Nå har jeg googlet meg selv for å finne en tråd som jeg er sikker på at jeg må ha skrevet, der jeg lurte på om corydoras og kuhlii-ål kunne gå sammen. Men ikke at jeg klarer å finne den... Ikke klarer jeg å huske hva det ble svart, heller!

Men altså, kan jeg sette corydoras sammen med kuhlii-ål? Og ettersom jeg leter etter fisk som kan gå i det vannet jeg har, som er ph 7,2, gh 3, kh 2, så lurer jeg på om det er noen av corydoras-artene som kan gå i min ph, eller om alle vil ha ph under 7?

Og et siste spørsmål mens jeg er i gang; kan ciklider gå i samme kar som corydoras?

Og ja, jeg skal ha sandbunn
Ciklider og corydoras er en dårlig kombinasjon, resten av spørsmålene skal noen av cory-freakene her på forumet få svare på
Ja, jeg frykta vel egentlig at corydoras er noen søte, litt smådumme, herlige, små skapninger (litt påvirka av Mona O, ja!), som ciklidene spiser til frokost...

Coryene har ikke peiling på hva et territorie er, mens ciklider er veldig opptatt av territorie. Enden på den visa er at coryene svinser inn på ciklide-grunn, blir kjeppjaget, og svinser like fort tilbake, og blir jaget igjen. En svært stressende situasjon med andre ord. Det er også observert at apistogramma hakker ut øynene på cory, ettersom øynene er det enkleste stedet på en cory å angripe (de heter jo ikke pansermaller på norsk for ingenting).

så, når det gjelder cory vs. ciklider, skal karet være stort og riktig innredet for at det skal gå bra

Cory og kuhlii er derimot noe helt annet. Disse har jeg hatt sammen selv, og det er ingen problemer av noe slag. Bare tenke litt på antallet, siden de deler samme plass i karet. Ellers spiser de den samme maten, begge er fredelige og morsomme å se på. Ingen grunn til å ikke vurdere disse to sammen, med andre ord

Både cory og kuhlii vil gjerne ha en PH under 7, men din Ph burde likevel gå greit. Litt over tid vil Phen i karet synke (de har en tendens til det etter hvert som karet "eldes"), og da kommer du deg kanskje under 7 uten å ha gjort noen tiltak også.
Jeg har hatt Apistogramma-ciklider og Corydoras sammen før, mange ganger. Men... etterhvert måtte jeg stadig oftere gripe inn og redde ut enten noen skambankede Corydoras, eller flytte Apistogrammaene i kasjotten. Det føltes bare feil å ha dem sammen til slutt, så jeg sluttet etterhvert helt med det. Siden Corydoras ligger mitt hjerte nærmest, ble det dem jeg valgte, og Apistogramma jeg valgte bort.

Før eller siden vil et sunt og friskt Apistogramma-par leke og legge egg, og da blir de territorielle. Som Elin nevner ovenfor, har ikke Corydoras den ringeste anelse om hva et territorium er, og når Apistogrammaene jager dem vekk og sender et siste bitt i baken på dem før de piler avgårde, skjønner ikke Corydorasene at det betydde "...og kom ikke tilbake!"
For tilbake, det kommer de. Forvirrede, stressa og redde suser de rundt og prøver desperat å finne et sted å skjule seg (for noen hakker jo etter dem). Og da vil de gjerne innunder samme skjulestedene som Apistogrammaene har valgt til eggene sine... og det får jo foreldreparet til å klikke. Når ikke pansermallene tok hintene til å begynne med, må ciklideparet trappe opp advarslene sine og gjøre det klinkende klart at de mener alvor.

De snakker rett og slett ikke samme "fiskespråk", disse her. De blir bare forvirret av hverandre. Det er ikke riktig å ha dem sammen, for det blir et stressende liv med en gang Apistoene får planer om familieforøkelser.

Det samme gjelder for f.eks. palettciklider. De går ikke så bra med Corydoras, for de blir like aggressive. Sommerfuglciklider er jeg noe usikker på aggressjonsnivået på, da jeg bare har hatt dem en svært kort periode for lenge siden. Der må andre svare.

SGS
Nå har jeg googlet meg selv for å finne en tråd som jeg er sikker på at jeg må ha skrevet, der jeg lurte på om corydoras og kuhlii-ål kunne gå sammen. Men ikke at jeg klarer å finne den...


Et tips, når du leter etter tråder du selv har skrevet :
gå inn på profilen din, se i venstre marg. Der er en rad grønne menyknapper. Den øverste av disse lister opp alle dine innlegg. Og det er DER det kommer inn nytten av å skrive beskrivende overskrifter i alle innleggene man lager... ! Da finner man fort det man leter etter (med mindre du har over ti tusen innlegg som jeg da...*urk*)

Her er en skjermbildekopi av profilen din, pilen viser hvilken rad med grønne menyknapper jeg mener. Der er det en som heter "Finn tråder jeg har startet..." og en som heter "Mine innlegg i forum" (altså tråder du har svart på men ikke nødvendigvis startet)

Jeg fant tråden om kuhliåler og corydoras der men....eh... jeg greide visst ikke kopiere den med meg oppdaget jeg nå Hehe. Men det var helt i slutten av oktober, tror jeg, at den ble skrevet.

[External Image]
Dere beskriver det omtrent som jeg hadde sett det for meg, Elin og Mona! Tror ikke jeg kommer til å kombinere cory og kuhlii-ål, siden begge er stimfisker. Heller 8 cory enn 4 av hver, er vel lurt?!

Så er spørsmålet; droppe ciklide som hovedfisk, eller droppe cory/ål? Tror coryen vinner... Men om jeg har cory, og ancistrusen i 63-literen blir for stor til å bo der - kan den da bo sammen med coryen?
Jeg henter fram min gamle tråd, for å stille spørsmålet mitt i innlegget over på nytt og håpe at noen svarer:

Kan ancistrus gå sammen med cory? Jeg har lyst til å sette inn 2 L-144, fordi jeg synes de er så gule og fine. Men så ser jeg jo at de også en gang blir voksne og kjønnsmodne, og oppfører seg da ganske ufint mot andre bunnfisk? Som her da vil være cory'er. Lurer derfor på om en liten stim otto'er vil være et bedre valg, siden de vel er like snille og harmløse som coryene?

Men har bunnen i en Rio 125-liter plass nok til både 6-8 coryer (er 6 nok?) og 5-6 Ottoer?
Sv cory og kuhlii-ål
At Kuhlii-ålene og Coryene skal ha noe imot hverandre har jeg vondt for å se for meg. En sjelden gang svinser coryene borti Kuhlii-ålene, med minimal reaksjon fra ålene sin side.
Tror nok det skal gå bra ja, kjempetrivelige fisker begge to
Ja, cory og kuhlii har jeg fått svar på. Men har du svar på det siste innlegget mitt, det over ditt? Det er det som er årsaken til at jeg trekker fram tråden
Sv coryer:
Her stiller nok jeg litt svakt, for mine små gule søtinger hadde ingen intensjon om å vise seg i det hele tatt. De gjemte seg i plantene, og krøp frem en sjelden gang når det ble mørkt.

Jeg hadde noen coryer sammen med den, stort sett fordi jeg hadde hatt den i ett år uten å se den, nærmest. De så ikke ut til å plage hverandre, men her får noen andre med en mer "aktiv" utgave av den gule skjønnheten svare
Har aldri hatt problemer med anistrus og cory sammen, og min eldste ancistrus og cory har jeg hatt i ca. 3,5 år Er av orginalfiskene som jeg begynte med.
Ancistrusen kan finne på å knuffe seg fram i matfatet, men ingen av coryene som bryr seg om dette. Har de i en 70liter.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap