Trenger noen tips

Jeg har fått meg et akvarie på 110 l.

Lurer nå på hvilke type fisk bør jeg ha?

Syns det er så vanskelig å finne ut av det. For noen fisker skal ha en type bunn og noen andre en annen. Går det ann å dele det inn? F eks halve med fin sand og halve med grovere sand? Har det betydning for fiskenes trivsel at de er fra noen lunde samme geografiske område??? Eller kan man blande fisk så sant de skal ha samme vannverdi og temperatur?

Jeg ønsker meg ett akvarie med flest mulig fisk, men samtidig vil jeg at fiskene skal trives.

Hmmmm, det er nesten så jeg mister litt motet, men skal få det til. Må bare få bitte litt dra hjelp i starten

Kan nevne at jeg ikke har satt opp akvariet enda. Må finne ut litt først forå få en god start på det.

om du går for sand slipper du problemer. ingen fisker som ikke trives på det underlaget.
Inaktiv bruker
Bruk sand, som Pål Laumann skriver, ingen fisk som ikke trives med det, og enkelte krever det jo, så da er du sikra at du slipper bytte om du plutselig finne rut at du vill ha for eksempel corydoras(disse krever sand i bunn, og leser du monaO sin personlige akvarie tråd så blir du nesten garantert hekte på disse fiskene hehe)
Og ja du kan fint blande fisk, bare de vill ha noenlunde samma vannverdier, de fleste har jo litt slingrings mon opp og ned med disse verdiene, så det er nesten ubegrenset hav du vill putte oppi trur jeg, bare pass på størrelsen på fiskene og ikke ha for mange heller, skal du ha mye fisk, så husk å kjøp ett filter som er litt overdimensjonert. ett filter som dets står på esken skal passe til ett 120liters kar, vill jeg av erfaring si at passer bedre til 70-80 liter, noen sier at du kan halvere det, så velg ett som er til rundt 200liter, og gjerne ett utvendig ett.
For å si det slik: alle fisk kan leve med sand, ikke alle kan leve med grus.

Så går du for sand, slipper du hvert fall å ekskludere noen arter du kan få lyst på senere, evt. sparer du deg for tid og penger med å bytte.

De fleste fisk kan blandes fra forskjellige steder, gitt at kravene til vannverdier er like. De fiskene dette kan være problematisk med er ciklider, men det er egentlig ikke noe problem. Skal en ha flere ciklidearter må karet uansett være større enn 110 liter

Flott at du spør, leser og setter deg inni ting før du sitter der med en fiskesuppe uten mål og mening, og dødsfall pga manglende innkjøring. Er et fåtall som gjør akkurat det, men det sparer deg for utrolig mye potensiell motgang

Når det gelder valg av fisk... utrolig vanskelig å svare på. Det finnes tusenvis av mulige kombinasjoner, og smaken er jo som baken. Men litt kan jeg prøve å hjelpe.

Det finnes vel noen grunnleggende tommelfingerregler ("veiledende retningslinjer"), selv om det er få bastante fakta og sannheter innen akvaristikk.

1. Fisk trives på forskjellige nivåer i akvariet. Noen oppholder seg bare i overflata, andre bare på bunn, og noen midt i mellom. Det lønner seg å blinke seg ut en art for hver av de tre vannlagene. En fisk på toppen, en i midten og en på bunn. Men det er ikke slik at en MÅ fylle alle vannlagene selvfølgelig.

2. Det lønner seg ikke med mer enn en type stimfisk. Mange prøver med flere fordi det er vanskelig å velge. Resultatet er to halvgode stimer i stedet for en god, samt at inntrykket av karet vil være rotete og urolig. Det er finere med 15 like fisk som svømmer i flokk, enn 5 fisk fra 3 forskjellige arter som alle svinser litt over alt.

3. Ciklider er ganske hissige. Skal du ha disse, bør de være eneste art mot bunnen av karet, og du må/bør kun velge en art (et par; hanne og hunne).

4. det enkleste er å velge seg ut en type hovedfisk. Og deretter velge passende samboere til denne.

Det er enklere å svare ang. fiskesammensetning dersom du har konkrete forslag. Det lønner seg derfor å titte litt i fiskebasen her på AF. Her har jeg tatt et søk på fisk som passer i akvarier opp til 110 liter.

Jeg fikk 893 treff på fisk, så det skulle være litt å velge mellom. Titt litt på valgmulighetene dine, og plukk ut noe du liker. Så er det enklere å svare på om de går greit eller ikke.

Ellers bør du lese så mye som mulig om oppstart av akvarier og vannverdier. Ligger masse info og diskusjoner om dette på forumet også. Å kunne det nødvendigste her kan spare deg for mye problemer, fiskedød og frustrasjon!
Supert! Takk for svar....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap