Krav til karantenekar

Dere som har karantene-kar, hvor stort er det? Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal sette opp et karantenekar?
Størrelse på karet avhenger av hvilke fisker du liker og regner med at du kan finne på å kjøpe. Semitransparente oppbevaringsbokser fra f.eks Ikea, Biltema eller ClasOhlson er kjekke å bruke, men det kan være litt vanskelig å observere evt sykdom hos fisken i disse.
Det aller viktigste er å ha et ekstra filter stående. Enten i drift i et kar eller klart til kickstart med filterguffe fra et eksisterende.
Inaktiv bruker
Kan ikke svare for andre enn meg selv...
... men mitt karantenekar er på 60 liter, og jeg har 5 platyer som går der permanent for å holde filter i orden. Har mindre planter og innredning i dette karet, for ved ev. sykdom er det greit å kunne observere fisken lett, samt hente ut ev. døde fisk raskt.

Ved mine fiskekjøp går de først i karantenekaret i ca. en måned før jeg tar de over i stuekaret.

Mitt karantenekar står forresten i vaskerommet. Det er et donert kar av typen akvastabil og er ikke verdens peneste kar (derfor plassert på vaskerommet), pluss at det har vært silikonert en gang etter sprekk. Da er det greit at vannet bare kan renne rett i avløpet på gulvet hvis det skulle skjære seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap