Flytte 240/300l akvarie ut fra vegg, + noen fler spørsmål

Hei.

Jeg skal kjøpe meg nytt 240 eller 300 l akvarie nå, men det jeg er usikker på er om jeg bør vente til etter jeg har malt veggene eller om jeg kan kjøpe det nå. Eller egentlig er jeg ikke usikker, jeg kommer nok til å kjøpe nytt, men trenger likevel innspill.

Det gamle akvarie står borte hos mine foreldre, dette er ikke ideelt i det hele tatt. Har hatt noe fiskedød (som, bank i bordet, ikke er ofte skjer hos meg, skjer vel tilnærmet aldri), så jeg tror det haster veldig å få dem over i et nytt akvarie som jeg har 100% kontroll på. Har skiftet vann og slikt hver uke som jeg pleier, men noe forskjell er det for det har kommet alger og slikt. Jeg har ikke mulighet til å reise hjem mer enn en gang i uken. Det har kommet noen merkelige alger jeg ikke har sett før, ser nesten ut som slim. Dette har jeg ikke hatt før. Lurer på om min kjære far overforer dem.

Alle praktbotiane har dødd, og disse har jeg hatt i nesten 2 år nå. Utrolig trist. De var flotte fisker, med sterke farger, og hadde vokst seg dobbelt så store i størrelse. De som lever er neontetraene, kuhli ålene, samt black ghosten og siameserne.

Jeg flyttet for to mnd siden, så det har blitt dårlig raskt. Plantene er heller ikke pene lengre, de var frodige og fine i begynnelsen av januar.

Problemet er at jeg skal pusse opp stuen i sommer, lakke gulv, samt male vegger. Er det et problem å flytte akvarie 1 meter ut fra veggen for å få malt, samt lakket der akvarie har stått? Tåler fiskene å være i et rom som er nymalt? Kanskje dumt spørsmål, men jeg spør for sikkerhets skyld.

Med "problem" mener jeg om det går an å flytte det, altså hele akvarie samt reolen den står på, uten at jeg må tømme akvarie helt, og fjerne det for innhold. Eventuellt hvordan må jeg går frem for å flytte det?

Om jeg kjøper akvarie i løpet av denne uken må jeg uansett kjøre det inn med ny pumpe og slikt. Jeg vil ikke bruke noe av det gamle filtermaterialet tilfellet det er noe med vannet eller noen typer alger som gjør at fiskene har startet å dø. Så det blir helt fersk start. Pga det jeg skrev over med alger og slikt har jeg altså lyst til å starte helt på nytt. Jeg har kjøpt ny utvendig pumpe som går opp til 500 liter. Samme type pumpe som jeg har hatt på 120 literen, bare større. Da tar jo det enda en mnd før alle fiskene kan flytte helt over.

Skal lese gjennom artikkelen om oppstart av akvarie denne gangen også, forje gang fulgte jeg den "oppskriften", og da gikk det veldig bra.

Nå ble det mye skrift, men håper noen vet svaret på mine konkrete spørsmål om flytting av akvarie, og om noen har noe innspill på hva algene og fiskedøden kan skyldes, så setter jeg stor pris på dette.

PS; jeg vet at black ghosten trenger mere plass enn 240/300 liter. Jeg kjøpte den nesten med en gang jeg hadde fått akvariet i gang, og de på dyrebutikken sa til meg at den ikke trengte større plass enn 120 liter. Den var 4-5 cm lang da. Nå er den nesten 20 cm lang. Sjekket da jeg kom tilbake fra dyrebutikken, og så at jeg nok hadde handlet hos en som ikke kunne sine saker. Har lært å sjekke fisketypene nå før jeg kjøper dem.

Foreløpig er i alle fall fisken veldig rolig og snill, og spiser veldig mye, den har sitt eget faste område i akvarie, under en rot. Jeg kommer til å omplassere den dersom den blir aggressiv, eller på annen måte viser at den ikke trives.
Kan jo fortelle hvordan jeg flyttet på mitt 275 l. med innhold.
Jeg lånte med meg ei jekketralle fra jobb som gikk akkurat under kommoden som akvariet sto på. Jeg tappet ned så mye vann som mulig men lot det være igjen nok til å dekke fiskene. Tok vekk røtter som kunne velte over fiskene. Så snek jeg jekketrallen under og dro det forsiktig bortover. Typen var med og støttet og hjalp til. Det var veldig nervepirrende. Det verste var at jekketrallen slapp ned med et smell i stedet for å sige ned, slik at akvariet dundret i gulvet. Nesten utrolig at det gikk bra. Har faktisk gjort dette to ganger! Det er jo litt risikabelt og ganske mye styr + stress for fiskene. Jeg tror jeg hadde prøvd å vente til jeg var ferdig med å pusse opp for å slippe å flytte på karet. Du kan jo bruke tiden på å planlegge og fundere på hvordan du skal innrede osv. Og hvis du skal lakke gulv så bør vel hele gulvet lakkes i ett for å unngå skillemerker?
Det er kanskje en liten risiko med maling og lakking men det er vel mest labyrintfisker som kan få problemer. Vet ikke om det har noe å si for andre fisker.
Kan du ikke prøve å forklare faren din at overforing av fiskene er mye farligere enn å gi de lite? Evt kan du lage til små dagsrasjoner med for slik at han slipper å beregne mengden selv.
Hm, den algen din høres ut som det kan være blågrønnalger? Det er jo egentlig ikke alger men bakterier. Den kan komme bl.a på matrester på bunnen, så mistanken din om at de får for mye mat kan brukes her også. Det finnes mange tråder med tips om hvordan du blir kvitt den så det er bare å lese i vei. Husk å forklare faren din hva som skjer i karet, kanskje du greier å få han hektet?
Trist at du mistet praktbotiaene dine, det er noen av mine favoritter.
Har du sjekket vannverdier med dråpetester?
Takk for svar

Det går bra å ta gulvet i flere strøk med den lakken vi skal bruke. Vi må uansett dele det litt opp, fordi hele leiligheten min, med unntak av bad og soverom, henger sammen med samme gulv. Så akkurat skillemerker blir ikke en veldig aktuell problemstilling.

Men om det er så mye stress og risiko forbundet med å flytte akvarie er det kanskje lurest å vente. Er bare så redd for at flere fisk skal dø, dette er jo tross alt helt unødvendig.

Skal tenke litt mer på dette med akvarie og om jeg kanskje likevel bør vente. Har prøvd å forklare min far at overforing ikke er bra, tror kanskje det å legge ut "porsjonspakker" er en bedre løsning, takk for tips!!

Fikk sjokk da jeg byttet vann i akvarie i går, har aldri sett black ghost fisken med så stor mage. Den er helt vill etter mat, spiser til det er tomt omtrent. Så den er nok veldig overforet, med mindre den er syk. Og den virker ikke syk utifra oppførsel og slikt i alle fall.

Jeg syns ikke algene minnet om blågrønn alger, men det er vanskelig å si, jeg er ikke algespesialist, og har heller ikke vært plaget med alger før. Det kunne minne om blågrønnalger på beskrivelsen av dem, men ikke når jeg ser på bildene. Hadde noe trådalger i oppstarten, men etter jeg fikk en stim med siamesere har disse forsvunnet. Det har kommet noen mørkegrønne flekker på glassene, men disse kan lett renses vekk med en svamp, de ligner dette bildet: http://akvaforum.no/images/old/DSCN6561.jpg. Vannet generellt syns jeg heller ikke er så klart som det har pleid å være.

Ellers er det noe mørkegrønne alger på sverdplantene, men disse har vel alltid vært der. Har dog ikke tenkt på dette som noe problem, det har ikke virket som å ha vært ute av kontroll.

Jeg leste en annen nybegynnertråd, og der sto det at det kunne komme sopp og muggdannelser i akvarie dersom det lå matrester på bunnen og rotnet. Jeg tror dette er det hvite jeg ser i alle fall.

Har ikke sjekket vannverdier. Dette må jeg gjøre, har jo i alle fall to tester liggende. At jeg ikke har tenkt på dette før... Igjen, takk for tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap