- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fisk i bolle
Fisk i bolle
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en bolle å ha fisk i. Grunnen til at jeg ikke kjøper et akvarium er nok heller plassmangel, og at jeg ikke vil ha noe "stort" prosjekt. Har sett på en bolle med 14 liter, vil dette være passende vannmengde? Vet jo at fisker helst ikke skal være i bolle, derfor jeg ser etter en så stor bolle som mulig. Har hørt at kampfisk passer best i bolle, men er det andre fiskeslag som også passer seg? Vil ikke ha guppy, da jeg har hørt disse blir ganske store. Ville det vært mulig med to kampfisk i en bolle? Hvordan planter vil egne seg best i bolle? Kan jeg ha en sånn fisk som spiser "slam"? Har tenkt til å ha pumpe, hvordan blir det med rengjøring da? Og hva av kjemikalier trenger jeg for å stabilisere pHen i vannet?
Mange spørsmål på en gang kanskje, men håper noen har svar til meg Som dyrevenn vil jeg at fisken skal ha det så godt som mulig, noe som er viktigere enn at jeg skal ha noe fint å se på.
Mange spørsmål på en gang kanskje, men håper noen har svar til meg Som dyrevenn vil jeg at fisken skal ha det så godt som mulig, noe som er viktigere enn at jeg skal ha noe fint å se på.
Postet 25.02.10 kl 10:36
Postet 25.02.10 kl 10:47
Endret: 25.02.10 kl 10:48
Du kan også benytte deg av søkemotoren her inne for å finne ut hvilken fisk du kan ha:
Gjorde nettop et søk der på fisk man kan ha på 20 l og fikk opp kun en fisk (Boraras merah), så ville nok anbefale deg og rydde plass til et litt større akvarium for å få flere fisker og velge mellom.
Det er forresten ikke noe særlig mindre arbeid med en bolle enn et 40-60 liters kar.
Gjorde nettop et søk der på fisk man kan ha på 20 l og fikk opp kun en fisk (Boraras merah), så ville nok anbefale deg og rydde plass til et litt større akvarium for å få flere fisker og velge mellom.
Det er forresten ikke noe særlig mindre arbeid med en bolle enn et 40-60 liters kar.
Postet 25.02.10 kl 11:01
Endret: 25.02.10 kl 11:11
Postet 25.02.10 kl 11:10
Postet 25.02.10 kl 11:12
Postet 25.02.10 kl 11:25
Kampfisk er nok en av de fiskene som vil trives best i en slik bolle, forutsatt at den har et par huler og rikelig med planter som den kan undersøke og gjemme seg i.
Jeg mener 60 liter for en kampfisk er å overdrive. Klart at jo større jo bedre gjelder for dem også, men jeg har hatt ganske mange av dem, og min erfaring er at så lenge karet ikke er kjedelig og bart, trives de godt i små kar.
Kun en enkelt kampfisk, det er en grunn til at de heter kampfisk, og i en liten bolle vil de ta livet av hverandre.
I tillegg til den ene kampfisken kan du ha en enkelt eplesnegle, for å spise forrester på bunnen og alger. Det finnes ingen fisker eller snegler som spiser slam, det må du fjerne manuelt med en slamsuger.
Istedenfor bolle vil jeg egentlig anbefale et rektangulært kar, dette er fordi det da blir lettere å finne filter og varmekolbe som passer, og til kampfisk burde du ha varmekolbe, siden de er ganske varmekjære. De liker seg best rundt 27-28 grader.
Jeg mener 60 liter for en kampfisk er å overdrive. Klart at jo større jo bedre gjelder for dem også, men jeg har hatt ganske mange av dem, og min erfaring er at så lenge karet ikke er kjedelig og bart, trives de godt i små kar.
Kun en enkelt kampfisk, det er en grunn til at de heter kampfisk, og i en liten bolle vil de ta livet av hverandre.
I tillegg til den ene kampfisken kan du ha en enkelt eplesnegle, for å spise forrester på bunnen og alger. Det finnes ingen fisker eller snegler som spiser slam, det må du fjerne manuelt med en slamsuger.
Istedenfor bolle vil jeg egentlig anbefale et rektangulært kar, dette er fordi det da blir lettere å finne filter og varmekolbe som passer, og til kampfisk burde du ha varmekolbe, siden de er ganske varmekjære. De liker seg best rundt 27-28 grader.
Postet 25.02.10 kl 11:35
Tusen takk for flott svar! Absolutt masse hjelp En snegle hørtes bra ut, men kan ikke de krype over kanten i bolle? Har hørt at det er lurt med kampfisk å ha noe over bollen også, siden de er vare for temperaturendringer. Har sett på noen mindre kar, mye fint der også! Får titte litt rundt og forhøre meg litt mer før jeg bestemmer meg
Postet 25.02.10 kl 13:47
Postet 25.02.10 kl 14:15
Dessuten er firkantige kar lettere å holde ren med tanke på algeskraper o.l. og ved at de fleste er volummessig større enn bollene, mye lettere å skape et sunt og godt miljø for de artene du velger å putte i det. I tillegg er det langt flere arter som trives i litt større akvarier enn det er arter som er tilgjengelige for boller.
Som nevnt tidligere i tråden passer boller best for planter, noen typer reker og snegler. Veldig få fisker passer i så små forhold som 14 liter vann.
Som nevnt tidligere i tråden passer boller best for planter, noen typer reker og snegler. Veldig få fisker passer i så små forhold som 14 liter vann.
Postet 25.02.10 kl 14:40
Jeg vil virkelig også anbefale deg å kjøpe noe større enn 14L. Vår kampfisk har et rektangulært 30L kar med en stor stein og en del planter. Der bor den sammen med tre eplesnegler. Det ser ut til at den har det ganske bra. Men opprinnelig gikk den sammen med våre andre fisk i 60L, der plaget den alt og alle og måtte flytte på hybel. At fisk skulle kunne trives på halvparten av 30L, kan jeg vanskelig forestille meg. Synes 30L er liten nok som den er, og slett ikke ideelt. Vår 30L står på kjøkkenbordet og tar virkelig ikke stor plass. Der kunne det nok ha stått en 40-50L også. Vi har lokk over, pumpe, varmekolbe og lys der. Når du sier at du ikke vil ha noe 'stort' prosjekt, så blir det litt feil med et veldig lite kar, der må vannet byttes mye oftere enn i større kar.
Postet 26.02.10 kl 11:44
Vist du ikke har plass til noe større en det du nevner. Å i det hele tatt vurderer å sett inn fisk i det.
Ja da anbefaler eg deg heller å vente til du har plass til et større akvarium.
Du kan til nød ha reker i...men thats it. evnt potetgull.
Å det er en grunn til at di har satt minimum 60L til kampfisk!!
Ja da anbefaler eg deg heller å vente til du har plass til et større akvarium.
Du kan til nød ha reker i...men thats it. evnt potetgull.
Å det er en grunn til at di har satt minimum 60L til kampfisk!!
Postet 26.02.10 kl 14:56
Postet 26.02.10 kl 15:00
Stine SofieSelv vurderer jeg å kjøpe en gullfiskbolle for å bruke den til potetgull, kun for å vise min protest mot fisk i gullfiskbolle :-)
Ellers så kan du jo ha en diger "stim" av disse, hehe.
Postet 26.02.10 kl 15:05