Skadet pygmegurami

En av mine Pygmegurami har et stort sår på hodet. Overkjeven er knukket og står bøyd oppover, så den ikke klarer å bite igjen. Oppdaget det for en uke siden, og aner ikke hvor lenge den har vært slik. Oppførte seg rimelig normalt i begynnelsen, men har blitt litt daffere i det siste.

Hva bør jeg gjøre? Avlive? Isåfall, hvordan er det best å avlive en fisk?
hei vist alt håp om bedring er håpløst,ta en bøtte med kokende vann å ta fisken i, da lider den ikke mer.
kokende vann skal kun utføres på liten fisk hvis ikke kan den leve i lenge etter at den har begynt å blitt kokt.
Hvis den ikke klarer å lukke igjen kjeven får den kanskje heller ikke i seg mat?

Den metoden jeg synes er mest effektiv på ikke altfor stor fisk er å raskt putte den i en liten pose og slå hardt mot en hard overflate.
Pygmegurami er rundt 1,5 cm lang. Altså minste laget av fisk. Beste jeg kunne tenke på var å fange den med håven og raskt klippe av den hodet.
Men akkurat nå ligger den på bunnen av karet, død av naturlige årsaker, og blir fortært av sandsnegler og kirsebærreker. Mistenker at Kuhlii ålene også kommer til å gjøre en innsats i løpet av nattens gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap