Gullfisken flyter

Gullfisken min flyter bare, og jeg vet at det er fordi jeg har gitt den mat som flyter (skal begynne med synkende for). Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare la den flyte å håpe ta det går over snart?
Gullfisken burde ikke flyte selv om du har gitt den fòr som flyter...

Jeg hadde slørhaler (har gitt de bort) og de spiste alt de kom over, flakfòr også - men de lå aldri å fløyt.
Problemer med svømmeblæren kan komme av dårlig vannkvalitet eller ensidig fôring. Kan noe av dette være årsaken?
Svømmeblæra...
dette er svømmeblæra som har tatt dagen!

det er en myte at du skal gi gullfisker overkokt ris hvis de har problemer med svømmeblæreproblerer, men dette tror jeg ikke noe på. det blir som og gi en som har brekt bein litt suppe og så blir han bra, men det skader ikke og prøve.

vis dette går virkelig utover fiskens liv (bare flyter og ikke spiser bra) bør du vurdere avliving.

den beste måten og avlive en fisk på er og ha en kjele med fosskokene vann og slippe fisker oppi (andre har andre meninger om dette)

eller hvis dette gjeller en større fisk kan du f.eks kutte at hodepartiet på fisken eller legge fisken i en pose og klaske (hardt) mot en hard flate.


får håpe at det går bra med fisken din!
et lite tips er og bytte mye vann fremover.
Jeg vil bare nevne at jeg har også en slørhale som ofte oppfører seg rart. Han ligger ofte enten på bunnen og ser "død" ut, eller så flyter han oppi overflaten og ser død ut... Slik kan han ligge i flere timer før han kvikner til og ser like frisk og rask ut igjen. Jeg har forøvrig merket meg at han oppfører seg som regel slik når det begynner å gå en stund etter jeg har skiftet vann i karet, vet ikke hvor stort kar du har, men du kan gjøre kanskje ett 50% dagskifte annen hver dag en liten stund framover og se om han forbedrer seg. Sjekk også om vannverdiene dine stemmer overens med det en slørhale skal ha (søk i fiskebasen), da det mest sannsynligvis kan være dette som er problemet.
Ja, og forresten.. slørhalen min har jeg hatt i over ett år nå, og han oppfører seg fortsatt like merkelig om det går for lenge mellom vannbytte! Kanskje hans måte å si ifra på..
Philip Lauritzen
dette er svømmeblæra som har tatt dagen! det er en myte at du skal gi gullfisker overkokt ris hvis de har problemer med svømmeblæreproblerer, men dette tror jeg ikke noe på. det blir som og gi en som har brekt bein litt suppe og så blir han bra, men det skader ikke og prøve.


Vi må skille to ting her.
Om det er svømmeblære problemer, så er det du sier riktig.

Men det kan være at den har slukt luft, om den bare har fått flytende mat. Dette har ingenting med svømmeblæren å gjøre, men luftsamling i mage og tarm. Dette er relativt vanlig hos en del slørhale varianter.
Da kan det hjelpe med forvellede erter, ris e.l.
Re: gullfisk flyter!
ja, men en gullfisk skal jo få i seg en del luft før den flyter så mye...

jeg har selv en gullfisk som ikke helt har skjønt forskjellen på luft og vann...
hvis jeg mater med flakfor flyter den en del (men er aktiv) . hvis jeg mater med pellets så flyter den ikke i det hele tatt...

men det han/hun beskriver er at gullfisken bare flyter.. dette er derfor jeg tror at det er svømmeblære, men det kan jo henne at jeg tar feil.?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap