Krav om litt viten fra ansatte?

Sikkert tatt opp mangt en gang, men bør ikke zoo-butikker, i det minste såkalte akvariebutikker, ha et visst krav til kunnskap blant ansatte?

Helt vilt hvor dårlig info man faktisk får enkelte steder.
Tenk om jeg, i den tid jeg jobbet på trelast, skulle anbefalt folk dykkertspiker for å sette opp bjelkelag, små glattkanter til stendere osv.......

Fatter ikke engang at folk klarer å leke ekspert, "Jada, gullfisk i bolle er fint" "Neida, fisken blir ikke større enn det den har plass til" osv osv i ente.

Nei, nå har jeg blitt godt kjent med en ny butikk her i nærheten, men til og med fra han jeg trodde hadde mest peiling, ble jeg anbefalt 1+2 kakaduer i min 54liter, og det fungerte ikke akkurat godt.

Lurer på hva de hadde gjort i min faste butikk, om jeg laget en plakat hvor det stod:

"Her har vi ikke peiling, så les godt på akvaforum.no før du handler"


Rant off.
[QUOTE=
"Her har vi ikke peiling, så les godt på akvaforum.no før du handler"


Rant off.

Eller bedre:

"har du ikke peiling, les godt på akvaforum før du handler"
Det er ikke poenget, poenget er at ansatte heller kan si de ikke har mer peiling enn kundene, istedetfor å gjette og komme med dårlige løsninger.

I trelasten jeg jobbet fikk vi gang på gang høre at kunder kom til oss pga god service og kunnskap, bør ikke det også være noe akvariebutikker higer etter?

Skal da ikke være nødvendig å sette seg så veldig inn i det som er butikkens nisjeområde, det er der kunnskapen skal videreformidles i mine øyne.
Jeg mener absolutt ikke at man ikke skal sette seg inn i hobbyen før man starter, eller lese seg opp til mer kunnskap underveis.
Men å få direkte feil svar eller råd i akvariebutikker bør ikke være nødvendig.
Jeg er egentlig litt enig med deg :o)

Det er mye bedre å få høre "det vet jeg ikke" eller "det må jeg sjekke opp" eller "vent, jeg skal spørre den som har peiling" istedet for "joda, du kan godt ha neontetra sammen med gullfisk".
Inaktiv bruker
Selvfølgelig bør ansatte i dyrebutikker ha en viss peiling på hva de driver med. Men du må også huske på at det å jobbe i dyrebutikk ikke gir verdens beste lønn, og dermed er det få personer med utdanning innenfor grenen som jobber der. Vanligvis er det folk med interesse for dyr, med egne erfaringer som jobber i dyrebutikk. Og det er vell få personer som kan si at de har erfaring med ilder, chinchilla, hund, katt, hest, mus, hamster, rotter, ørkenrotter, kaniner, marsvin, tarantella og fisk (listen er lang). Hvis du tenker på hvor ufattelig mye det er å lære om fisk, er det nesten like mye og lære om alle andre dyr. Bare tenk på hvor mange forskjellige typer hundefor en hver butikk har inne.

Derfor er det ofte forskjellige ansatte med forskjellige interessefelt som har erfaring med forskjellige dyr. Så om den ene personen ikke har all verden med peiling på fisk (bør selvfølgelig ha noen grunnkunskaper), så synes jeg det er greit SÅ LENGE DE IKKE UTTALER SEG OM NOE DE IKKE HAR PEILING PÅ. Hvis en ansatt sier "sorry, det vet jeg faktisk ikke. Men jeg kan prøve å sjekke det opp", synes jeg det er helt greit. Men det bør selvfølgelig være NOEN i den dyrebutikken som kan ganske mye om hvert enkelt emne og som sørger for at dyrene i den butikken har det bra.

Og så kommer jeg til noe som for meg er det viktigste av alt. Personlig synes jeg ikke at man i det store og det hele skal gå til anskaffelse av dyr uten å ha satt seg inn i hva det innebærer først. Dyr er IKKE spontankjøp! Hvis man feks skal kjøpe seg et marsvin bør man først sette seg ned å lære om dyret, å se det dyret virkelig passer for dem. Tenke over spørsmål som:
Har jeg tid til å gi dette dyret den omsorg det trenger?
Har jeg råd til å ha et slikt dyr?
Hvem skal ta vare på det mens jeg er på ferie?
Hva om marsvinet skulle bli sykt?

Hvis man som kjøper ikke har noe grunnleggende erfaring selv, har man heller ikke det som skal til for å sørge for at dyret har det bra. Man kan ikke forvente at de i dyrebutikken skal lære deg alt du trenger å vite om dyret, det er DITT ansvar! Hvordan skal du feks vite at dyret er sykt om du ikke selv har satt deg inn i hold av det enkelte dyret? Tipper på at dyrebutikken ikke gir deg beskjed om at dersom hannundulaten din sitt nebb skifter fra blått til brunt/rosa så kan det være et tegn på kreft i prostataen?
Enig at vi har ett ansvar selv og ikke kan forlange at de ansatte kan "alt".
Til tross for dette er det ett større ansvar å selge dyr enn mye annet jfr Dyrevelferdsloven :
§ 27. Omsetning av dyr, ivaretakelse av andres dyr mv.

Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd.



Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap