Hvilken stimfisk?

Hei eksperter

Har et Juwel Lido 120 liter som nå driver å kjører seg inn. Mitt første. Titter rundt i akvariebutikker på ulike små stimfisker.

Andre fisker jeg kommer til å putte inn er honning og perlegurami, marmorert øksefisk, corydoras og et par maller. pH 6.8-7, Temp. 24-26, Bløtt vann. Bunnen er blanding av ganske lys sand og middels mørk grus. Litt halvveis Sør-Amerika kar. Bilde av slik det ser ut nå er vedlagt.

Finaleheatet er kileflekkrasbora eller rødmunntetra...hva bør jeg velge? Eller er det en annen fisk dere heller synes jeg bør ha?
Akkurat de to stimfiskene jeg hadde tenkt å foreslå da jeg leste overskriften [External Image] Begge er fisk som stimer bra og kan trives i dine vannverdier, så er vel i bunn og grunn opp til hvem du liker best [External Image]
En annen mulighet er cherrybarbe. De er flotte fisk, men de stimer dårlig, svømmer mer spredt i karet. De er likevel et flott rødt innslag, synes jeg - overhodet ikke plagsomme for annen fisk og morsomme å se atferden på. Jeg har bare hanner og de er brannbilrøde hele tiden.

Jeg har et perlegurami-par i en 230-liter, og ville ikke ha puttet inn mindre guramier i tillegg. Hannen av perleguramien er såpass revirhevdende at jeg er redd det skulle gått ut over mindre guramiarter. Dersom du velger å gå for både honning- og perlegurami, kan det kanskje være lurt å ha en plan for hva du gjør dersom det viser seg at det ikke går så bra med de to sammen.

Er det andre fisk man da heller bør ha sammen med perlegurami-paret enn mindre gruami? Vil gjerne ha et par til med noe litt større...gull-gurami?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap