Scalare uten pumpe?

Har mottatt 2 små scalare av en bekjent. I 100 liters akvariet mitt har jeg 3 gullfisk og 4 kobbertetra fra før. Klarer scalarene seg uten pumpe, da jeg ikke har det? Alle fisk ser ut til å trives bra, men scalarene holder seg litt for seg selv, som om de er litt sjenert, de har ikke spist noe i dag heller. Kan det være vanskelig for de å "komme til" ved mating, da gullfiskene er ganske "hissige på grøten"?

Mvh, Uviten.
Er nybegynner selv så jeg har ikke så kjempepeiling men jeg synes ikke det høres så lurt ut uten pumpe.. Scalare er som jeg har forstått ganske krevende fisk og jeg vil tro de er ganske så avhengig av filtrering.

100 L høres også ut som litt i minste laget for scalare.. har 115 L selv og ønsket meg scalare men alle sier det er for lite...
I det akvariet ditt ville jeg nok hatt en filter uansett, scalare eller ikke. Gullfisk griser veldig mye, så tre av de krever en del filtrering.

Ser du i fiskebasen her på AK ser du at scalare trenger 250l, så jeg ville ikke hatt scalarene spesielt lenge i et akvarie på 100l i lag med tre gullfisk.
Før det første så er akvariet ditt før lite både med tanke på scalare og gullfiskene.

+ at gullfiskene er kaldtvansfisker å skal ha temp mella 12-18 grader og scalare skal ha temp mella 24-28 grader.
BimBim
Før det første så er akvariet ditt før lite både med tanke på scalare og gullfiskene. + at gullfiskene er kaldtvansfisker å skal ha temp mella 12-18 grader og scalare skal ha temp mella 24-28 grader.


Det stemmer ikke at gullfisker skal ha 12-18 grader, de er såkalt "eurythermale" som betyr at de trives i de fleste temperaturer, og ser du kjapt på fiskebasen ser du at den kan være i vann fra 10-35 grader

MEN er helt enig i at både gullfiskene og scalarene får det alt for trangt inni her. Begge artene bør holdes i minst 250 liters kar, husk at gullfiskene kan bli opptil 40cm lange!

Og filter bør man ha i alle akvarium av maaange grunner
Filter er noe som hører hjemme i alle typer akvarium.
Vi akvarister bør virkelig strebe etter og gi fiskene det de krever og det er vanskelig uten et filter.
Jobber/driver selov en dyrebutikk og et av de "værste"spørsmålet/påstanden jeg møter i butikken er kunder skal ha fisker som ikke trenger pumpe og da sikter de fleste til gullfisk og kampfisk, er horribelt og sette opp et karr uten filter.

Og som de fleste har skrevet så er karret ditt for lite til scalarer og egentlig gullfisk også.
Men når du har en fiske type som gullfisker i et såpass lite karr uten filter så er ikke det noe sjakk trekk de griser mye.
Så start med nye fisker som passer størrelsen til karret ditt.
andomm
Alle fisk ser ut til å trives bra, men scalarene holder seg litt for seg selv, som om de er litt sjenert, de har ikke spist noe i dag heller. Kan det være vanskelig for de å "komme til" ved mating, da gullfiskene er ganske "hissige på grøten"? Mvh, Uviten.


Er ikke dette ganske selvmotsigende? Hvis andre påsto barna deres trivdes bra og du samtidig så at barna deres ikke ville være med andre og ikke spiste, levde i møkk og i et kott, ville du ringt barnevernet - eller?

Problemet med "ser ut til å trives bra" er at vi amatører ser på dyrene uten etologisk innsikt. Så vi vet jo ikke hva vi ser på eller hvordan vi skal tolke det vi ser. En gullfisk som overlever under slette forhold er ikke en fisk som trives, det er en sterk fisk som fortjener bedre. Amatørens beste pekepinn for fisketrivsel er om vi klarer å gi fiskene det som erfaringsmessig (det vil i hovedsak si andres erfaringer) gir de beste forholdene for fiskene. Derfor er kunnskap om fiskene viktig, og de fleste som har lært seg det, blir indignerte og sinte på dyrenes vegne når de møter de som ikke vet hvor viktig det er å vite at:

Det man tror man ser som tegn på trivsel behøver slett ikke være annet enn livsviljen i kamp mot akvaristens ignoranse.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap