Fikk en fisk som mangler et øye...

Mannen min var i dyrebutikken i dag og kjøpte en stim med 10 diamanttetra. Da de er sluppet oppi akvariet ser jeg at den ene mangler et øye stakkars..det er et søkk inn der øyet skulle vært.

Den så i begynnelsen ut som den ikke led noen nød, men da jeg skrudde på lyset for å ta en titt nå nettopp (har egentlig natt nå, måtte bare ta en liten kikk..) så det ut som den øyeløse hadde litt problemer med å svømme, svømmet litt på skrått, noe som jeg har en mistanke om at er et dårli tegn.

Så...fins det øyeprotese/glassøye å få tak i for fisk? :-P Neida.. tingen er...bør jeg avlive den? What to do? Og er det vanlig at fisk mister øyer, hva kan ha skjedd..?

Kjøpte du bare tetraene eller kjøpte du flere fisk sammen med de? Om fisken manglet ett øye fra før er jo litt vanskelig å si, men ofte får fisk skader under reisen da det kan bli litt trangt og stressende å være i en liten pose med masse individer og øyne/finner osv kan fort bli bitt av.. Ellers kan det jo være en eller annen slags sykdom også, vanskelig å si!

Om du ser at fisken tydelig har problemer med å svømme, og har annen atferd enn de andre fiskene (f.eks interesse for mat, og å holde stimen osv) så er det nok ikke noe håp for stakkaren. Avliving er da beste løsning for han!
Plussmedlem
Fisk kan leve med kun et øye.

Selv tetra med begge øyne i behold kan svømme på "skeiva" hvis du plutselig tenner lyset midt på natta
scalaren min har berre eit auge, svømmer berre skrått når han skal jage vekk andre fisk, ellers står alt berre heilt bra med han
Takker så mye for svar!

I dag svømte den øyeløse normalt igjen og ser ellers ut til å ha normal adferd, så jeg lar den leve inntil videre iallefall Kan godt hende den bare ble litt forfjamset etter jeg skrudde på lyset på natten ja.. den spiser normalt og så ser ikke ut som den lider nå hvertfall..

Mannnen min kjøpte denne stimen på 10 tetra + en liten otto, alle var i samme posen men de er jo alle fredelige fisker så rart om en har bitt av den øyet men en vet jo aldri...

Takker så mye for svar!

I dag svømte den øyeløse normalt igjen og ser ellers ut til å ha normal adferd, så jeg lar den leve inntil videre iallefall Kan godt hende den bare ble litt forfjamset etter jeg skrudde på lyset på natten ja.. den spiser normalt og så ser ikke ut som den lider nå hvertfall..

Mannnen min kjøpte denne stimen på 10 tetra + en liten otto, alle var i samme posen men de er jo alle fredelige fisker så rart om en har bitt av den øyet men en vet jo aldri...

Takker så mye for svar!

I dag svømte den øyeløse normalt igjen og ser ellers ut til å ha normal adferd, så jeg lar den leve inntil videre iallefall Kan godt hende den bare ble litt forfjamset etter jeg skrudde på lyset på natten ja.. den spiser normalt og så ser ikke ut som den lider nå hvertfall..

Mannnen min kjøpte denne stimen på 10 tetra + en liten otto, alle var i samme posen men de er jo alle fredelige fisker så rart om en har bitt av den øyet men en vet jo aldri...

Takker så mye for svar!

I dag svømte den øyeløse normalt igjen og ser ellers ut til å ha normal adferd, så jeg lar den leve inntil videre iallefall Kan godt hende den bare ble litt forfjamset etter jeg skrudde på lyset på natten ja.. den spiser normalt og så ser ikke ut som den lider nå hvertfall..

Mannnen min kjøpte denne stimen på 10 tetra + en liten otto, alle var i samme posen men de er jo alle fredelige fisker så rart om en har bitt av den øyet men en vet jo aldri...

Takker så mye for svar!

I dag svømte den øyeløse normalt igjen og ser ellers ut til å ha normal adferd, så jeg lar den leve inntil videre iallefall Kan godt hende den bare ble litt forfjamset etter jeg skrudde på lyset på natten ja.. den spiser normalt og så ser ikke ut som den lider nå hvertfall..

Mannnen min kjøpte denne stimen på 10 tetra + en liten otto, alle var i samme posen men de er jo alle fredelige fisker så rart om en har bitt av den øyet men en vet jo aldri...

du takker mange ganger hihiXD
Ups!!! Hehe, ja jeg trodde ikke innlegget mitt ble postet da det kom noe feilmelding greier, så jeg trykket litt mange ganger...hahaha!
har en cory som er født med et øye.
Klarer seg utmerket hos meg.

Ang mange svar så henger det sikkert med da det var feil på sidene.
Kom bare feilmeldinger og folk forsøker å poste meldingen på nytt og på nytt osv. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Endre Sollid
Reklame for plussmedlemskap