Dør fisken?

Har en slørhale som jeg har hatt i 2-3 mnd. I dag lå den livløs på overflaten jeg var overbevist om at den var død. Da jeg pirket borti den bevegde den seg, og svømte rundt. Men plutselig legger den seg helt stille, synker opp, synker ned, mellom plantene og rundt omkring. Den reagerer ikke om jeg kommer borti den nesten. En gang fløt den på overflaten og de andre fiskene nappet etter den. Når den først begynner å bevege seg, svømmer den inn i ting, som om den er blind. Rett inn i andre fisker, i veggene av akvariet, planter og pynt. Men så legger den seg på siden igjen og flyter videre. I går hadde den noe rødt (blod eller noe?)i avføringen, kan dette ha noe med oppførselen deres å gjøre? Selv om jeg gir den mat, spiser den ikke.

Hva skal jeg gjøre med den?

Jeg er virkelig nervøs for å stå opp i morgen, er utrolig redd for at fisken dør (hadde en del problemer med fisk og død i begynnelsen da jeg startet med fisk for et halvt år siden).
Dette kan nok være flere årsaker, men mest sannsynligvis er det vannverdiene dine som ikke stemmer for fisken. Har du f.eks riktig temperatur, pH på rundt 7.0 og hardhet på mellom 5.0 og 20.0? Hvis ikke har ikke fisken det bra og kan bli "dårlig". Den trenger nok ikke å dø fordi, men vil kunne leve opp til flere måneder i "syk tilstand" før den til slutt dør.

Det kan også være mye nitritt i karet ditt som kommer av mye matrester og avføring på bunnen som gjør fiskene dårlig - dette kan de dø av. Prøv å skifte 50% av vannet annen hver dag en stund framover og se om den blir bedre

Om du sier at den flyter mye sidelengs kan det også være svømmeblæra som er gåen, dette skyldes som regel at den sluker for mye luft når den søker etter mat som flyter på overflaten. Dette kan forhindres ved å bruke tablettfor som synker.

Ellers så kan den jo faktisk være syk på en annen måte, det er vanskelig å si. Slørhaler er kjent for å ha mye rare sykdommer da de sjeldent blir satt i kar som er egnet for dem desverre. Husk at de kan bli opptil 40cm lange, så håper du har et kar hvor den har plass, minst 200 liter.

Får håpe at den lever i morgen så du får prøvd å hjelpe den!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap