Hva er kh og gh?

hva er dette?? jeg har målt ph på vannet mitt, å har tempen under kontroll også, men hva i all verden er det når de skriver kh og gh??? er det ogsså noe jeg bør sjekke?
hei

ja det er og viktig og holde under kontroll. er ganske ny på di målene selv men har lest på hva di forskjellige fisken tåler. det eneste jeh har funnet ut enda er at det har med harheten i vannet.
Se her: les dette om vannverdier, så faller nok mye på plass.

Spør gjerne etter du har lest, om du har flere spm, men vær så snill å lese den først. Er bare unødvendig at jeg skriver det som allerede er skrevet der, vet du

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685
Den linken var SUPER !!!! TUSEN TAKK!!!!

Nå skal det testes her, å følges med vil jo at de skal ha det bra og trives,

fikk med mengder av testutstyr når jeg kjøpte akvariumet, å sjekket over det nå, å så at jeg har 3 dråpetester med for PH, 2 for NO2 og 1 for NH3/NH4, skal forssøke å sette meg inn i hva de ulike skal brukes til

men ingen av disse kan brukes for å teste hardheten på vannet vel? hve heter den testen evt, skal på butikken imorgen, kan ta den med da

Jeg lurte på en ting til, hos meg ble PHen 6-6,5 med en gang jeg så på testen, etter et par min ble den mer 7 (6,5-7) skal jeg se på den med en gang, eller den som steg litt, å er det en grei PH på vannet?

Jeg testet NO2 nå å den ble 0,3 mg/l er det bra eller dårlig? det er vel på det laveste på kartet som fulgte med testen, eller leser jeg kartet feil vei da?

NO3/NO4 er klar om 15 min..
Hvis du har 0,3 på nitritt-test er det ikke bra, og du anbefales vel å skifte 50% vann daglig inntil du får 0 på denne testen. Vel å merke dersom du har fisk i karet

Har du bruksanvisningene til testen, vil de fortelle deg når testen skal avleses. Jeg har ph-test fra JBL, og den skal avleses umiddelbart.

Har alt til testene, å har sett på de nå, men den testen som du mener er jo på det høyeste (TROR jeg da, om jeg ikke leser de feil vei)

øverst er det gult
øverst er det gult

Har alt til testene, å har sett på de nå, men den testen som du mener er jo på det høyeste (TROR jeg da, om jeg ikke leser de feil vei)

øverst er det gult
øverst er det gult 0,3 mg/l
oransj 0.3
litt rød 0,8
enda mer rød 1.6
å så VELDIG rød 3.3-33
min ligger på gul, litt oransj, må jeg allerede nå bytte 50 % av vannet da HJELP, jeg som nettopp er begynt, trodde det var virkelig rød som var galt jeg *flau*

skal løpe å gjøre det med en gang !!!

NO3/NO4 testen er nå klar å den var på 0 mg/l det er øverst som jeg TROR da, på testen det også, så satser på atd et er bra..

Tusen takk for hjelpen, får starte md å skifte vann med en gang, så ingen dør hos meg!
beklager alle svarene her, men fikk bare feilmld når jeg forsøkte å svare..
Når du får feilmelding kan du bare gå tilbake og så på "siste innlegg"-knappen, så har likevel innlegget ditt kommet inn

Du har tetra-tester, skjønner jeg på at du sier "øverst". Jeg har JBL, som har fargene sine bortover. Problemet med Tetra er at det ikke er noe mellom 0 og 0,3 på nitritt-testen. Så dersom du måler 0,3 eller mindre, så vil den ikke kunne fortelle deg om det er noe som er bare litt galt, om du skjønner. JBL har flere steg på sitt kart, og er derfor lettere å avlese.

Når du sier litt oransje, er det neste steg på skalaen? I så fall har du vel nitritt i karet, og bør skifte vann daglig fram til testen er 0. Men kun dersom du har fisk, har du det?
SGS
Når du får feilmelding kan du bare gå tilbake og så på "siste innlegg"-knappen, så har likevel innlegget ditt kommet inn ;-) Du har tetra-tester, skjønner jeg på at du sier "øverst". Jeg har JBL, som har fargene sine bortover. Problemet med Tetra er at det ikke er noe mellom 0 og 0,3 på nitritt-testen. Så dersom du måler 0,3 eller mindre, så vil den ikke kunne fortelle deg om det er noe som er bare litt galt, om du skjønner. JBL har flere steg på sitt kart, og er derfor lettere å avlese. Når du sier litt oransje, er det neste steg på skalaen? I så fall har du vel nitritt i karet, og bør skifte vann daglig fram til testen er 0. Men kun dersom du har fisk, har du det?


ok, ja jeg har tetra tester, å den har 5 farger nedover, å min slo såvidt ut på farge nr 2, så kanskje det er antydning til det i vannet da?
må jeg skifte så mye som 50 % allerede da? det går aldri bort av seg selv??
jeg har fisk i vannet ja

ok, skal se om jeg får det til om jeg får feilmkd igjen, men når jeg gikk inn igjen så viste bare deler av teksten jeg hadde skrevt på siden her, så jeg trodde ikke det var kommet med
Når den gir utslag på 0,3, er det mer enn bare antydning. På min test er steg nr 3 0,05 mg/l, og jeg byttet vann på det utslaget. Nitritt skal være 0 og bare 0. Om nitritt går bort av seg selv... vel, nitritt blir jo til nitrat når bakteriekulturen i filteret er god nok, men om det er nitraten eller fiskedøden som kommer først, se det har jeg ikke erfaring nok til å si noe om.
Oj da, håper det går bra nå da, siden jeg har tappet av vann, tusen takk for hjelpen !!! håper det går bra med de nå
Sjekk i morgen også og bytt daglig fram til du har null på nitritt. Glemte å si at du bør kutte eller kraftig redusere foringen samtidig.
vil ikke fisken dø da? hvor lenge kan de være uten mat? en dag?
Kan ikke mye om alle fiskeslagene, har levendefødere, maller og Corydoras Panda selv, og de klarer seg utmerket uten tilført mat en god stund. Har du yngel blir det litt mer komplisert, men selv yngelen har overlevd her, da har vi matet bittebittelitegrann ofte. De er rustet for å klare en slankekur, tenk på elver og sjøer de levde i opprinnelig, det kommer ikke flakfor fra himmelen der :o).

Men som SGS sier, nitritt klarer de ikke. Mistet flere fisk i begynnelsen, og ser nå når vi har byttet til mer "finmasket" test at grunnen var nitritt som ikke ga utslag på Tetra-testen. Fatt mot, skift vann (som også bør testes hvis du har borevann), det går seg til!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap