Scalare, vanskelige å få til?

Hei!

Jeg er ny her på forumet.

Jeg har sett litt i fiskebasen og funnet ut at jeg synes at Scalare er veldig vakre og majestetiske, og kanskje kan passe i mitt akvarie?
(Jeg er på leting etter en type hovedfisk som viser litt igjen)

Jeg har et 200 l akvarie som jeg har hatt i drift ei stund, og i dette akvariet har jeg nå:

2X Black Molly
2X Praktbotia
2X Afrikansk sommerfuglfisk
5X siamesisk algespisere

Jeg aner ikke hva PH'en eller Gh'en ligger på i mitt akvarie, men de fiskene jeg har nå har jeg hatt helt siden starten av, og de trives godt sammen, men jeg synes noen ganger det ser litt stusselig ut med så lite fisk i akvariet, og vil gjerne ha noen fisker som viser litt igjen.

Dere som har/ har hatt Scalarer, hvilken erfaring har dere med disse fiskene?
Jeg har hørt at de kanskje kan være litt territorielle og vanskelige å få til, men det kommer vel litt an på hvor mange det er og vannverdier i vannet?

Jeg tenkte kanskje en 2-3 stk ville være passelig, da jeg ser at de kan bli ganske store, men anbefaler dere flere/ ferre enn dette i et 200 l akvarie?
(Hvor fort vokser de egentlig?)

Jeg ser at det finnes mange ulike typer, med forskjellig mønster på i fiskebasen.
Jeg synes både de med striper på og de sorte scalarene er flotte- kan man blande disse, eller bør man ha samme type i akvariet?


Mange spørsmål dette her, så jeg håper at noen vil svare

sjekk ut vannverdiene dine du
nei scalarer er ikke vanskelige å ha med å gjøre. men de danner par og blir da veldig territorielle. men ett par i 200l tror jeg går greit. inne på forumet er det ofte noen som har lekspar til salgs og da vet man ihvertfall at de trives sammen hvor fort de vokser kommer ann på kostholdet tror jeg. praktbotiaen sies at kan stresse scalarene, som er en rolig fisk. selv holder jeg begge deler og det går helt fint. Som med andre raser fisker og dyr så leker like barn best, så hadde gått for to av samme typen.
er ikke noe problem med scalare i en 200 liter, har det selv 4 stykk nedi der og de stor trives nedi der
jeg har fire stk i et 240 liter,men de er små ennå blir kanskje andre boller hvis to av de blir kjærester:p men foreløpig går det veldig bra. hadde en scalare en gang som var skikkelig territoriell, han drepte alle de andre scalarene unntatt ei... så de flyttet til et eget kar han går godt sammen med andre scalarer frem til de blir kjønnsmodne, da blir det krig. og hittil har han alltig vunnet.
Plussmedlem
Scalare er en relativt lett fisk å ha med å gjøre. Men som det påpekes er de territorielle og vil kunne stelle i stand en del "bråk" når de blir kjønnsmodne. Særlig par vil kunne jage og plage andre fisker, spesielt andre av egen art, og derfor bør man ikke ha mange scalarer i samme karet med mindre man har god plass slik at de andre kan stikke seg vekk.
Jeg har hatt et par skalarer i en 375-liter, og da de dannet par overtok de mer enn halve karet. Så personlig ville jeg ikke hatt fire voksne skalarer i et kar som var mindre enn det.
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap