"mate" kickstartet filter...

1.) da man kickstarter et filter, kan man da fylle en bøtte med 10l vann, sette pumpa oppi og så klemmer man masse filter guffe fra et annet filter oppi bøtta?
kan man så ta filteret ut neste dag og sette det i akvariet det er ment for?


2.) jeg har lest at da man har kickstartet et filter så MÅ man ha fisker oppi fort for og få litt "næring" til filterbakteriene. kan det gå noen dager uten at det er fisk oppi så lenge man "mater" filteret hver dag, så det får noe og jobbe med...


3.)da man har kickstartet et filter, kommer det fortsat til og bli nitrit?hvis det,kan man bytte 25% vann hver dag uten at dette skader fiskene eller filterbakteriene


4.)kan noen si ossen man skal gå frem da man skal kickstarte et filter, men sette inn fisker etter 5-7 dager...


jeg vil bare vente 5-7 dager med og sette i fisker fordi jeg liksom skal bli fornøyd med planter , innredning og sånt!

vet dette ble en del spørsmål, men det hadde vært fink hvis noen tok seg til og svare på disse spørsmplene
du tar fileret (filter guffet) oppi det akvariet som du skal kickstarte, vri det filtere som det er guffe på i vannet slik at det blir helt svart mest muligt guffe oppi . gjøres enklest muligt..ikke noe bøtte og styr ..
har god erfaring med denne metoden..har du nok filter guffe i akvariet så kan du ha fisk i samme dag .men ta nitrit test hver dag en stund for sikerehets skyld..kjenner erfarne akvarister som gjør det på denne måten
Å ta filterguffa i akvariet er bare unødvendig grising, mye enklere å bruke bøtte. Fyll bøtta med akvarievann, få så mye gugge som mulig i bøtta, og kjør filteret i bøtta til vannet er klart.
Inaktiv bruker
Hvis det er et lite filter du skal bruke, kan du legge svampen inn i et større filter (om du har tilgang til utvendig) over natten. Dette her jeg gjort og det funket supert.
Jeg bare gnir en innkjørt svamp mot en ny svamp, og putter den kickstartede svampen rett i filteret i det nye karet, og setter deretter inn fisk innen ett døgn.

Noen spesiell grunn til at du vil kickstarted filteret en uke før du kjøper fisk? Klart du kan mate filteret med fiskefor og snegler og planter gjør sitt også, men hvis du kan kickstarte dagen før eller samme dagen er jo det litt lettere enn å måte mate det da...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap