Ødelagte fisk pga.pumpa/hard vannstråle fra pumpa?hvor bør den egentlig stå?

Etter 1 år med akvarier, føler jeg meg enda "masseuvitende", sukk.
Mye jeg skulle/burde ha visst, men man tror ting er så greitt når man kjøper det man får med av utstyr til et akvarie. Men , nei, noe må være galt hos meg
Min mollyhann har nå blitt skjev i kroppen( på langs, akkurat som det er knekk i midten), en av mine platyhunner har kuppelrygg( sukk og snufs), er det rett og slett den harde vannstrålen fra AM-TOP pumpa som holder på å knerte fiskene mine? Jeg har plassert pumpa (som er i et 115l.akvarie) på venstre ende i akvariet( korte siden) slik at vannstrålen "fyker" vannrett-i midten av vannet langs hele akvariet.
Der svømmer fiskene sjelden, da de blir "kastet" veggimellom( ååå, jeg er så sint på denne pumpa).
Men det er vel denne vannstrålen som lager "rørelsen" i vannet, men burde f.eks.pumpa ha stått bak på veggen(langsiden) i stedet? Slik at den harde vannstrålen heller "fyker" innmed f.eks.venstre kortvegg på akvarie, hvis noen forstår hva jeg mener?(håper jeg ). Da vil iallefall svømmeplassen til fiskene bli større. Hva gjør dere for å få "rørelse" i vannet, noen tips, eller bør jeg rett og slett skifte pumpe?
En av Ottoene døde også idag( de ble overflyttet fra et 64l.kar, for ca.14 dager siden, til dette "pumpemonster"-karet
Hilsen kjempetrist fiskemor
Har ikke hørt om at vannet fra en pumpe tar livet av fiskene i akvariet.
Hvilken AmTop er det?

Jeg har en sirk.pumpe på 600 l/t med blåsvamp på enden som jeg har i en yngelboks i hovedkaret. Disse små, klarrer seg veldig fint i sirkulasjonen den pumpa skaper.
til din akvariumsstørrelen ville jeg valg en utveldig pumpe av merke
fluval 105. der skal utblåset bryte vannet og være i enden av den bakre langveggen og peke ut langs kortveggen. denne pumpa har ingen styrkebryter. Altså kun en hastighet.
KRB
Har ikke hørt om at vannet fra en pumpe tar livet av fiskene i akvariet. Hvilken AmTop er det? Jeg har en sirk.pumpe på 600 l/t med blåsvamp på enden som jeg har i en yngelboks i hovedkaret. Disse små, klarrer seg veldig fint i sirkulasjonen den pumpa skaper.

Hei. Ja, esken til pumpa har jeg selvfølgelig kastet, men det står AM-TOP POWER HEAD AT1000f på den.
Finnes ikke noe blåsvamp på denne? så vidt jeg vet. Det er to sorte filter inni pumpa,vannutblåsningen er litt over midten på pumpa, så den vil ikke skape noen brytning i vannoverflata.Til det har jeg en luftestein(bobler) som skaper rørelse i vannoverflata, men kanskje er ikke det bra, heller?.
B. Andresen
til din akvariumsstørrelen ville jeg valg en utveldig pumpe av merke [B]fluval 105.[/B] der skal utblåset bryte vannet og være i enden av den bakre langveggen og peke ut langs kortveggen. denne pumpa har ingen styrkebryter. Altså kun en hastighet.

Hei. Jeg tror ikke de selger annet enn AM-TOP her hvor jeg bor,dessverre( skal høre med dem senere). Men jeg har jo heldekkende armatur, så passer det da med utvendig pumpe? Det er justeringer på pumpas vannutblåsning, men det kjennes likedan ut, samme hvordan jeg prøver å stille den.
En deformert ryggsøyle på fisk er symptom på fisketuberkolose ifølge

Kan du ikke vri utblås fra filteret ditt rett inn i glasset?
Alden Irslinger
En deformert ryggsøyle på fisk er symptom på fisketuberkolose ifølge [URLBLOCK1] Kan du ikke vri utblås fra filteret ditt rett inn i glasset?

Nei, det går ikke an å rikke på den utblåseren i det hele tatt
Fisketuberkulose? Huffamej, det hørtes fryktelig ut. Hvorfor? Jeg bør kanskje "legge opp" som fiskemor
FiskeTove
Jeg bør kanskje "legge opp" som fiskemor:(


Det synes jeg absolutt ikke du skal.
Bytt til et greit utvendig filter så ser du hvordan det går, bare pass på innkjøring av nytt filter osv
FiskeTove
[QUOTE=Alden Irslinger]En deformert ryggsøyle på fisk er symptom på fisketuberkolose ifølge [URLBLOCK1] Kan du ikke vri utblås fra filteret ditt rett inn i glasset?

Nei, det går ikke an å rikke på den utblåseren i det hele tatt
Fisketuberkulose? Huffamej, det hørtes fryktelig ut. Hvorfor? Jeg bør kanskje "legge opp" som fiskemor

Neida.
Prøv dette først mens du undersøker etter utvendig pumpe,
Flytt den pumpa du har over til den bakre langveggen. og la den stå på minimum hastighet.
jeg selv måtte skjære hull i lokket til rørene.
jeg fikk også med meg en am top pumpe til mitt akvarium (115l), det var en maskin fra helvete, den var ikke mulig å skru ned trykke på å bråkte mer en barnehagebuss på utflukt har igrunn ikke hørt noe særli godord om de pumpene heller! men invisterte i et utvendig filter med innebygd varmekolbe, var ganske dyrt (1000,- mer en hele akvarie) men det er den beste invisteringen jeg har gjort til nå som nyfrelst akvarist. godt å ha noe å stole på, det finnes jo mange rimelige utvendige og, så hvis lommeboka tillater det så kjøp utvendig filter, gjerne et med mye større kapasitet en dine 115l! å så mye bedre vannkvalitet jeg fikk.. weebzoo.no har greit utvalg, ta en kikk der de sender raskt og har greit utvalg- lykke til
Jeg hadde samme symptom på mine fisker en periode, og det tok knekken på veldig mange av dem. Det begynte etter at jeg introduserte et par nye fisker fra dyrebutikken.

Var ikke så mye jeg kunne gjøre, annet enn å vente til de sluttet å dø. Deretter var karet i karantene en periode for å være sikker på at ingen flere ble syke, og deretter begynte jeg å kjøpe fisk igjen.

I mitt tilfelle tror jeg ikke det var fiske-tb, siden dette ofte gir mange andre fæle symptomer også, som åpne sår, blemmer, svulster osv.

Du kan alltids prøve bredspektret antibiotika eller anti-invollsorm, hvis du vil prøve å behandle det.

Og ja, hvis filteret er veldig krafter ville jeg festet det på en langside i ene enden, slik at den andre enden har mindre sirkulasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Lien
Reklame for plussmedlemskap