Må man sjekke bæreevnen til gulvet?

Hei!
Jeg her _helt_ fersk i dette her. Har aldri hatt fisk eller noe som ligner på et akvarie. Og nå skal vi altså gå til innkjøp=)
Kjøpte i dag boka "Akvariet mitt", og der står det at man må sjekke gulvets bæreevne på akvarier som det er litt strl på.

Sitat:

"For akvarier over 120 cm lngde bør gulvets bæreevne absolutt kontrolleres av en byggfaglig person".

Vi har ikke bestemt oss for hvor stort akvarie vi skal ha ennå. Tenkte først på en 60L, men etter å ha sett litt på butikkene rundt om, frister det mer og mer med et større et...

Men sjekker dere seriøst bæreevnen til gulvet før dere setter opp akvariet?!
Et akvarium med lengde på 120cm er gjerne rundt 400L eller mer, og veier fortet halvt tonn. Når man snakker såpass stort, er det nok greit å sjekke litt først. Et 60L akvarie veier kanskje rundt 70-80kg, som blir det samme som en person som sitter på en stol. Så med mindre du faller gjennom gulvet i ditt eget hus, så burde det gå fint. For å svare delvis på denne tråden og tråden din om størrelse på akvarie, vil jeg anbefale 100-120L akvarium minimum. De fleste gulv takler den vekten også
Tusen takk for svar

Har ikke falt gjennom gulvet ennå Og et så stort akvarium som 400L skal vi nok ikke ha ennå (får se om jeg blir bitt av basillen først!), men greit å vite at man da bør plassere det i sokkelen heller enn i 1. etg

Sikler litt på et 110L akvarie jeg så på TAM.. Nå har de jo tilbud også. Mulig det blir det da Klør i fingrene etter å komme i gang!
Kaos
Tenkte først på en 60L, men etter å ha sett litt på butikkene rundt om, frister det mer og mer med et større et...
Veldig bra tenkt å kjøpe et større akvarium med en gang. Jo større, jo bedre. Du kan velge mye friere i forhold til hvilke fisker du vil ha og det er mye lettere å innrede slik at du får en dybdevirkning i akvariet.

250 - 500 liter er en veldig flott nybegynnerstørrelse på akvarier synes jeg.

Kaos
Men sjekker dere seriøst bæreevnen til gulvet før dere setter opp akvariet?!
Skal du ha et akvarie under 700 liter og bor i et hus som er bygd etter norsk standard er det som oftest ikke noe problem å sette dette opp.Det er selvfølgelig lurt å unngå trappe/ pipe stikk, sette akvariet langs bæringen eller midt på et langt spenn. Holder en seg langs yttervegger eller på bærevegger med plassering av akvarier er det ikke noe problem.

Veldig bra tenkt å kjøpe et større akvarium med en gang. Jo større, jo bedre. Du kan velge mye friere i forhold til hvilke fisker du vil ha og det er mye lettere å innrede slik at du får en dybdevirkning i akvariet.

250 - 500 liter er en veldig flott nybegynnerstørrelse på akvarier synes jeg.

Skal du ha et akvarie under 700 liter og bor i et hus som er bygd etter norsk standard er det som oftest ikke noe problem å sette dette opp.Det er selvfølgelig lurt å unngå trappe/ pipe stikk, sette akvariet langs bæringen eller midt på et langt spenn. Holder en seg langs yttervegger eller på bærevegger med plassering av akvarier er det ikke noe problem.



Takk for svar Da kommer ikke huset til å falle sammen med det første Men 250-500L ? Hjelpes... Klarer jeg å ta vare på et så stort akvarie da? Trodde det var enkelt med fisk jeg, men jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg jo!
hei det er hyggelig med stort kar og veldig pent å se på men tenk på følgende byggtekniskt forskrifter tilsier at en to åtte har en bruddstyrke på 225 kg pr kvadratmeter
Inaktiv bruker
selv begynte jeg med ett kar på 500liter, og er glad for det, har nå ett på 80liter, og jeg merker at erfaringene jeg gjorde med det store karet kommer godt med i det lille.
Er faktisk en del lettere å holde ett stor akvarie enn ett lite. I ett stort har du blandt annet mange flere liter vann fisken skal forurense før det blir dødelige konsekvenser enn i ett lite, lettere å innrede ett stort ett er det også syns jeg.
bare noen erfaringer fra en som bare har holdt på i ett års tid.
Kaos
Takk for svar:-) Da kommer ikke huset til å falle sammen med det første:-) Men 250-500L ? Hjelpes... Klarer jeg å ta vare på et så stort akvarie da? Trodde det var enkelt med fisk jeg, men jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg jo!

Kanskje litt vel mye med 250-500 liters som nybegynner? Sant det er lettere, men ønsker du å investere så mye på en hobby uttestet? Start heller med en 100-150 liters. Forsatt lettere å holde enn 60 liter kits, men svært billigere enn store akvarium.
Tenk også på vann bytte og sont. Blir litt kjipt å drepe gleden med akvarium pga kjedelige vann bytter.
En nybegynner kan vel kanskje få problemer med innredning i 250+liters, og lys og what not. Litt kjipt å kjøpe planter for å dekke alt, og så se dem råtne for ingen grunn. Eller kjøpe en hel haug med grus så finne ut du burde gått for sand.
Selv har jeg nettopp starta med et 60 liters, går fint det.
Kaos
Takk for svar:-) Da kommer ikke huset til å falle sammen med det første:-) Men 250-500L ? Hjelpes... Klarer jeg å ta vare på et så stort akvarie da? Trodde det var enkelt med fisk jeg, men jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg jo!


Forvirringa kommer du over. Det er endel kunnskap som må på plass, men den kommer - ikke vær redd for det.

Ang. størrelse på akvarium så er det mye lettere å holde orden på et stort akvarium enn et mindre. Valgmulighetene er mye større når det gjelder hvilke fisk du kan ha og hvor mange, og det er mye lettere for fisk å vise mer naturlig adferd når de har litt plass å boltre seg på. Et større akvarium vil gi deg vesentlig større forutsetninger for å lykkes som fersk akvarist enn et mindre; så min anbefaling er å kjøpe så stort akvarium som du har plass og råd til.
Hei.

Mitt akvarie er ett juwel lido 120L hvis du kjenner til dette. I følge produsent veier dette karet 180kg med møbel, kar og vann.

Ett kar på 250L veier nærmere 350kg som et normalt gulv skal tåle.. Jeg sjekket for sikkerthets skyld bjelka i kjelleren da jeg har ett gammelt tregulv i stua, bedre føre var!

PS: slå på tråden til forsikringselskaptet der du har innbo forsikringa og se om den dekker knust akvarie! Ikke alle som gjør det faktisk!

mvh Kenneth
Stine Sofie
Et akvarium med lengde på 120cm er gjerne rundt 400L eller mer, og veier fortet halvt tonn.


Det volumet du nevner er vel ikke gjengs volum på et kar på den lengden. Kun akvarier som er dypere enn "normalt" har så stort innhold.

Juwel Rio på 120cm er for eksempel 240 liter.

Vekten med møbel, glass og innhold blir nok fort 300 kg uansett, men alle gulv tåler den vekten hvis akvariet står ved en vegg. Med en slik lengde er en jo garantert å havne over minst én, eller i beste fall to, gulvåser som bærer vekten.

LJ
Tusen takk for mange innspill!!

Du som nevnte det å investere for mye i en uprøvd hobby, jeg er enig i det altså. Kommer ikke til å kjøpe et akvarie for så mange tusen akkurat nå (selv om de er veldig fine og frister litt...). Før jeg hadde satt meg inn i det, tenkte jeg at et lite et, ca 60 liter ville være en grei start. Men nå når jeg har lest litt og vet _litt_ mer, må jeg innrømme at jeg heller mot å kjøpe et som er over 100 liter. Så får vi se om vi investerer i ett skikkelig stort et hvis vi finner ut at dette faktisk er noe for oss. Så langt har jeg rukket å bli skikkelig interessert, og synes det er gøy å lese om akvarieoppsett og de forskjellige fiskene

Svolp
Hei. Mitt akvarie er ett juwel lido 120L hvis du kjenner til dette. I følge produsent veier dette karet 180kg med møbel, kar og vann. Ett kar på 250L veier nærmere 350kg som et normalt gulv skal tåle.. Jeg sjekket for sikkerthets skyld bjelka i kjelleren da jeg har ett gammelt tregulv i stua, bedre føre var! PS: slå på tråden til forsikringselskaptet der du har innbo forsikringa og se om den dekker knust akvarie! Ikke alle som gjør det faktisk! mvh Kenneth


Jeg var faktisk og så på Lido 120L for et par timer siden Likte det veldig godt og vurderer å slå til og kjøpe det Takk for tips angående forsikringen!! (Håper virkelig at vi slipper knust akvarie, men det er vel sånt som kan skje...)
Kaos
Tusen takk for mange innspill!! Du som nevnte det å investere for mye i en uprøvd hobby, jeg er enig i det altså. Kommer ikke til å kjøpe et akvarie for så mange tusen akkurat nå (selv om de er veldig fine og frister litt...). Før jeg hadde satt meg inn i det, tenkte jeg at et lite et, ca 60 liter ville være en grei start. Men nå når jeg har lest litt og vet _litt_ mer, må jeg innrømme at jeg heller mot å kjøpe et som er over 100 liter. Så får vi se om vi investerer i ett skikkelig stort et hvis vi finner ut at dette faktisk er noe for oss. Så langt har jeg rukket å bli skikkelig interessert, og synes det er gøy å lese om akvarieoppsett og de forskjellige fiskene:-) [QUOTE=Svolp]Hei. Mitt akvarie er ett juwel lido 120L hvis du kjenner til dette. I følge produsent veier dette karet 180kg med møbel, kar og vann. Ett kar på 250L veier nærmere 350kg som et normalt gulv skal tåle.. Jeg sjekket for sikkerthets skyld bjelka i kjelleren da jeg har ett gammelt tregulv i stua, bedre føre var! PS: slå på tråden til forsikringselskaptet der du har innbo forsikringa og se om den dekker knust akvarie! Ikke alle som gjør det faktisk! mvh Kenneth


Jeg var faktisk og så på Lido 120L for et par timer siden Likte det veldig godt og vurderer å slå til og kjøpe det Takk for tips angående forsikringen!! (Håper virkelig at vi slipper knust akvarie, men det er vel sånt som kan skje...)

Det er greit og sjekke opp anngående forsikringen, uhell kan skje og da er det greit at du slepper og stå for kostnadene selv ved en evt vannskade. Jeg er veldig fornøyd med karet mitt, valgte netopp dette pga plassen og liker også veldig godt at karet er såpass "dypt". Blir litt av ett blikfang. Rio av juwel er jo like stort bare at dette er lengere, 40cm hvis jeg ikke husker feil men da er det jo ikke fult så høyt. Veldig fint dette også.

Smak og behag

mvh Kenneth
Vanilla Ninja
[QUOTE=Stine Sofie]Et akvarium med lengde på 120cm er gjerne rundt 400L eller mer, og veier fortet halvt tonn.


Det volumet du nevner er vel ikke gjengs volum på et kar på den lengden. Kun akvarier som er dypere enn "normalt" har så stort innhold.

Juwel Rio på 120cm er for eksempel 240 liter.

LJ

Juwel Rio 240, som er 121cm langt, er på ca. 272L. Juwel Rio 300, som også er 121cm langt, er på 380L. Så hvis 40cm dybde er "normalt", greit nok. Var bare en kjapp utregning, og ingenting å henge seg opp i.
Stine Sofie
[QUOTE=Vanilla Ninja][QUOTE=Stine Sofie]Et akvarium med lengde på 120cm er gjerne rundt 400L eller mer, og veier fortet halvt tonn.


Det volumet du nevner er vel ikke gjengs volum på et kar på den lengden. Kun akvarier som er dypere enn "normalt" har så stort innhold.

Juwel Rio på 120cm er for eksempel 240 liter.

LJ

Juwel Rio 240, som er 121cm langt, er på ca. 272L. Juwel Rio 300, som også er 121cm langt, er på 380L. Så hvis 40cm dybde er "normalt", greit nok. Var bare en kjapp utregning, og ingenting å henge seg opp i.

Rio 240 er på 240l og rio 300 på 300l om du regner riktig
Tom K
[QUOTE=Stine Sofie][QUOTE=Vanilla Ninja][QUOTE=Stine Sofie]Et akvarium med lengde på 120cm er gjerne rundt 400L eller mer, og veier fortet halvt tonn.


Det volumet du nevner er vel ikke gjengs volum på et kar på den lengden. Kun akvarier som er dypere enn "normalt" har så stort innhold.

Juwel Rio på 120cm er for eksempel 240 liter.

LJ

Juwel Rio 240, som er 121cm langt, er på ca. 272L. Juwel Rio 300, som også er 121cm langt, er på 380L. Så hvis 40cm dybde er "normalt", greit nok. Var bare en kjapp utregning, og ingenting å henge seg opp i.

Rio 240 er på 240l og rio 300 på 300l om du regner riktig

Ok, "note to myeslf": ikke stol på de første målene jeg kommer over. Har alltid trodd at Juwel Rio-karene ikke har hatt samme liter som i navnene, aner ikke hvorfor. Regnet bare fort sammen fra noen utvendige mål jeg fant, men da skal jeg krype under en stol og forsvinne lydløst fra denne tråden, hehe.
Hehe alle kan regne feil i disse sene nattetimer, så er ikke noe gjemme seg for

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap