Hvilken strl på akvarium anbefales til nybegynner?

Hei!

Jeg skal kjøpe akvarium for første gang, og har ikke peiling... Prøver å lese meg opp litt her på forumet og i bøker - og blir stadig mer forvirret...

På en butikk ble jeg anbefalt å starte med en 60L. Så står det 80L anbefales på nettsidene her. Og av en bekjent fikk jeg anbefalt over 100L for lettere vedlikehold...

Hjelp?!

Eneste jeg vet jeg ikke vil ha, er gullfiskbolle

Og kan man sette akvariet på en kommode e.l., eller "må" man ha tilhørende møbel?
Jo større jo bedre. Det er lettere å holde vannverdiene stabile jo større akvarium. Du har også et større utvalg av dyr å velge mellom når du velger et større akvarium.

Begynte med 60liter, men etter bare en måned skaffet jeg meg en 180liter fordi jeg fikk lyst på andre fisk som krever større akvarium

Akvarium kan godt stå på en komode, men hvis det er større enn 100liter ville jeg vært forsiktig... Før man setter akvarier (opptil ca.60liter)på bord/komoder, er det alltid lurt å prøvesitte på det:P Du burde jo selvfølgelig prøve med en person som veier litt over det akvariet vil veie, siden dekor vil veie mer enn vann og øke totalvekten av akvariet.
Takk for svar!

Da bør man altså egentlig bare investere i et ordentlig akvariemøbel med en gang da (heter det det?).

Takk for tips om å prøvesitte
Kjøpt et kar som er minst 120L, er masse møbelkar i denne størrelsen.
Kjekt og holde og blir ikke plutselig veldig lite alt for fort! Holder seg forsovidt greit i pris også i forhold til de mindre så du får alltid noen kroner igjen hvis du går lei og vil selge en dag!

Jeg har nettopp kjøpt dette og er veldig fornøyd da jeg ikke har plass til noe større. Dette er lengere men men ikke så høyt, 5 liter større og veldig fint.

Som du ser er ikke prisen så gal.. Spørr om det er noe rabatter i dyrebutikken, verste du kan få er ett Nei, jeg fikk 700kr.

mvh Kenneth
Svolp
Kjøpt et kar som er minst 120L, er masse møbelkar i denne størrelsen. Kjekt og holde og blir ikke plutselig veldig lite alt for fort! Holder seg forsovidt greit i pris også i forhold til de mindre så du får alltid noen kroner igjen hvis du går lei og vil selge en dag! Jeg har nettopp kjøpt dette og er veldig fornøyd[URLBLOCK1] da jeg ikke har plass til noe større. [URLBLOCK2] Dette er lengere men men ikke så høyt, 5 liter større og veldig fint. Som du ser er ikke prisen så gal.. Spørr om det er noe rabatter i dyrebutikken, verste du kan få er ett Nei, jeg fikk 700kr. mvh Kenneth


Takk for svar

Jeg var faktisk å så på akkurat et sånt som du har kjøpt i dag, i brunt! Kjempefint, og veldig fristende. Skader vel ikke å spørre nei Er vanskelig å bestemme seg, altså...
Kaos
akvariemøbel (...) (heter det det?)


«Akvariemøbel» ville jeg tolket som møblet som akvariet står på.

«Møbelakvarie» er den vanlige betegnelsen på et litt stort akvarium (120 liter eller mer kanskje?) med eget litt pent skap under, slik at det kan stå i finstua.

Det finnes svære akvarier som (i hvert fall i mitt hode) ikke regnes som møbelakvarier fordi stativet de står på er av stygge stålrør, lecablokker, 2x4-bjelker e.l.

... du spurte ...!
Kampfisk
[QUOTE=Kaos]akvariemøbel (...) (heter det det?)


«Akvariemøbel» ville jeg tolket som møblet som akvariet står på.

«Møbelakvarie» er den vanlige betegnelsen på et litt stort akvarium (120 liter eller mer kanskje?) med eget litt pent skap under, slik at det kan stå i finstua.

Det finnes svære akvarier som (i hvert fall i mitt hode) ikke regnes som møbelakvarier fordi stativet de står på er av stygge stålrør, lecablokker, 2x4-bjelker e.l.

... du spurte ...!

Jepp! Og tusen takk for svar
Er helt fersk i dette, og har virkelig ikke peiling - så blir bare glad for oppklarende svar
Samtidig som du kjøper akvarium anbefaler jeg deg denne boken. Det er som hakkespettboken til Ole Dole og Doffen. Står litt av alt innen akvaristikk, meget fin bok for nybegynnere.

Som første akvarium ville jeg ikke anbefalt noe mindre enn 85 liter, kanskje helst 110 og litt oppover. Det forenkler en hel del å ha et litt større akvarium, bl.a. med tanke på hva slags fisk man kan ha i det. Og akkurat DET spørsmålet er noe som stadig dukker opp her på akvaforum fra nybegynnere.... og da ofte noe i stil med dette:
"Hvor mange fisk kan jeg true/stappe nedi akvariet mitt på 20 liter?"

Så det beste rådet er; ikke kjøp for lite akvarium! Et kar på ca hundre liter kan kanskje se skremmende stort ut i butikken når det står der tomt, men det er noe som kjapt går over. Det tar under en uke, så har det på magisk vis "krympet" og plutselig er det ikke stort lenger. Det er det mange av oss som har erfart!

Juwel leverer akvarier til priser som mange nybegynnere kan leve med. Filteret i dem er også ok, selv om jeg ville gått for et utvendig filter, om jeg visste det jeg vet i dag da jeg var nybegynner
Men sånne ting kommer etterhvert. Først må du se om akvariehold er en hobby for deg, og så får investeringer i mer utstyr, flere kar og spennende fisk komme etterhvert. Mye å sette seg inn i, og det første er vannverdier. Fisk kan ikke bare puttes i vann og så tro at alt går bra.

Et akvariefilter trenger flere uker med innkjøring før fiskene kan komme i karet, fordi filterbakteriene må få tid til å utvikles først. Før det er klart, er vannet giftig for fisk i noen uker (mellom fire og fem uker).
Akvariet må imidlertid være fullt innredet med bunnlag, masse planter og div. i disse ukene.
Jeg vill gått for et 180L akvariet. Gjerne møbelakvarium. Hvis du tar en kikk i rubrikk annonsen og på finn så kan du komme over disse til en ok pris. Ligger somregel mellom 2-3000 et sted. Da følger det med pumpe også romregel. Dette varierer da selvfølgelig.

Begynte selv med 60L. Men det er ikke og anbefale. Blir for lite og begrenser seg med tanke på fisk og innredning. Vanskeligere og holde vannverdiene gode er det også.

Ville gått for utvendig pumpe hvis du velger 180liter.

Lykke til!
Takk for boktips! Jeg har kjøpt "Akvariet mitt" og lest litt i den, men den anbefalte boken ser grundigere ut. Mulig jeg må se nærmere på den

Har lest litt om vannverdier, skal sette meg grundigere inn i det når akvariet er i hus (så får jeg smøre meg med tålmodighet og vente med fiskekjøp).

Kriz 85
Jeg vill gått for et 180L akvariet. Gjerne møbelakvarium. Hvis du tar en kikk i rubrikk annonsen og på finn så kan du komme over disse til en ok pris. Ligger somregel mellom 2-3000 et sted. :) Da følger det med pumpe også romregel. Dette varierer da selvfølgelig. Begynte selv med 60L. Men det er ikke og anbefale. Blir for lite og begrenser seg med tanke på fisk og innredning. Vanskeligere og holde vannverdiene gode er det også. Ville gått for utvendig pumpe hvis du velger 180liter. Lykke til! :)


Takk for tips! Vet ingenting om innvendig/utvendig filter og pumpe osv. Bør kanskje sjekkes ut før man kjøper akvarie.. Er det greit å kjøpe brukt som oftest? Hva hvis akvariene har inneholdt sykdom man ikke vet om og sånt? Vil det smitte nye fisker?
For å være sikker på at du får et skikkelig akvarie, og ha garantier osv i orden, anbefaler jeg ikke å kjøpe det aller første akvariet som brukt. Kjøp nytt, denne første gangen. Da har du kvittering og et sted å gå hvis det skulle være noe galt med det e.l.

Senere, når du har lært hva du skal se etter og hva som er kvalitet, så kan du kjøpe brukt om du ønsker å øke antall kar.
Jeg begynte med 60 l og kan egentlig anbefale det. Ikke alle blir bitt av fiskebasillen (snakker av erfaring. Har flere venner med tomme akvarium på loftet.), og blir du bitt kommer du til å ha lyst på flere tanker uansett.

At vannverdier ikke skal være stabile i 60l har ikke jeg noen forståelse for. Har aldri hatt noen problemer jeg. I den tanken har jeg en stim neontetra, en ancistrus, 4 guppy, 2 eplesnegler og en betta, og de har det som plommen i egget. Nå har jeg kjøpt en større tank, men min 60l er fremdeles min favoritt. Ikke for stor, ikke for liten. Passer perfekt i stua i en liten leilighet.

Og det er masse fisk som går i 60l, ikke alle er intressert i scalare og diskus. Men det beste er vel å først bestemme deg for hvilken fisk du vil ha, så finne tank som passer!?
Hilde008
Men det beste er vel å først bestemme deg for hvilken fisk du vil ha, så finne tank som passer!?


Lurt spørsmål, men et spørsmål så godt som ingen nybegynnere tar seg tid til å finne ut av
Men det er det spørsmålet de fleste burde ha stillt seg og funnet svar på - før akvariet kjøpes. Først da kan man jo ta et veloverveid og klokt valg mht akvariets størrelse, egentlig.
Er enig i det som di andre sier at jo større jo bedre.

Men jeg ville ha satset på en utvendig pumpe. Dette pga at du vil få mye mer stabile vannverdier, en om du har et innvendig filter.
I veldig mange tilfeller så er di pumpene som følger med dimensjonert før at det akkurat skal gå bra.
manger ganger går det ikke bra.
Å det er nokk en go del som prøver på å holde akvarium, men så går det skeis etter noen mnd.fisker dør osv.
veldig mange tilfeller er det faktisk før liten filterkapasitet. og selvfølgelig andre faktorer.
Det kan fort være med på å drepe interessen før videre drift.


Større pumpe betyr mere filtervolum, å av den grunn mere stabile verdier i vannet.

En gylden regel er at du kjøper en pumpe som er dimensjonert før det dobbelte av akvariestørrelsen. akvarium på 120L. ergo en pumpe som er dimensjonert før 250L ca.

Så du får bare lese deg fram å spørre vilt så skal vel di fleste hjelpe deg med svar.

Ja, tenker også at det kan være greit å kjøpe nytt første gangen. Er lett å bli lurt når man ikke har peiling

Litt av grunnen til at jeg drøyer sånn med å bestemme meg for akvarie, er vel at jeg også går og ser på og leser om forskjellige fisker. Har funnet ut at jeg liker ancistrus, guppyer, mollyer, corydoras (tror jeg det heter...) og neontetra/kardinaltetra. Var de jeg husker navnene på nå. Tror det skal gå bra med et akvarie rundt 100 liter med noen sånne oppi?!

Har ikke lyst til å forhaste meg inn i denne hobbyen. Da ender det vel bare med at jeg kræsjer og gir opp:-/ Så prøver å være tålmodig og skaffe litt kunnskap før jeg investerer i noe utstyr. Men tror jeg begynner å se konturene nå i alle fall! Skjønner at det ikke er alle som blir bitt av basillen. Men jeg har lyst til å gi det et godt forsøk i alle fall! Tenker så mye på dette om dagen at jeg drømmer om fisker om natten

Takk for at dere er så tålmodige og svarer på alle de dumme spørsmålene dere sikkert har blitt stilt utallige ganger!
En lærer sa til meg en gang. Det finnes ikke domme spørsmål. Bare domme svar.

Du gjør nokk mye rett i det å ta det rolig å lese seg litt opp på div.
Vi hadde litt før mye hastverk når vi startet opp før litt over 1år sia, å det resulterte i at vi gikk lei etter ca 5mnd. mye pga at man ikke viste.

Lærte utrulig mye på den tiden dær. Vi kuttet ut et halvår ca å tok det opp igjen før ca 2mnd sia å storkoser oss nå. Før nå fungerer alt som det skal. da er det mye artigere å holde på når man slipper så mye fiskedød pga uvitenhet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap