Pumpa sugde bare inn luft mellom 3 og 8 timer.

da jeg kom hjem så lå pumpa halveis over vann og selve pumpe delen var helt over vann og sugde bare luft. det kan ha vart i alt fra mellom 8 og 3 timer. det har sikkert slitt på ei pumpa som skal være i vann med tanke på kjøling og friksjon, men jeg tenker mest på filterbakteriene. hva kan ha skjedd med de?

det er et 30L akvarium med kirsebær reker, 2 ancistrus og masse planter. mest javamose. har en del hornblad tilgjengelig, og den vokser jo fort, så er det bare å ha planter som tar opp næring i vannet eller hjelper det ikke?

hva skal jeg gjøre nå?


jeg har tilgang til en pumpa i et 20L akvarium. hjelper det å ta litt filter grøt fra det?
Dersom svampen fremdeles var fuktig gikk det nok bra, men hvis du vil kickstarte med et annet filter er det ikke noe i veien for det. Bare gni den innkjørte svampen mot svampen som skal kickstartes.
jeg kjente ikke på svampen, men jeg regner med at den enda var fuktig.

hvor lenge overlever bakteriene i svampen uten å ha sirkulerende vann, eller være dyppet i vann?
Det de trenger er fuktighet og oksygen, og en fuktig svamp over vann vil derfor kunne holde dem i live ganske lenge.

Nedsenket i stillestående vann lever de rundt 2 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap